Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Raport 1:5. O greșeală, 5 strategii de gestionare. Cele mai frecvente greșeli în afaceri și cum poți să le eviți. De la fiscalitate la aspecte ,,de dincolo de cortină”. Episodul 2

Botar Claudia-Florina
Valabil la 24 Septembrie 2025
Una dintre nevoile stringente ale antreprenorilor de astăzi nu este legată de prezentarea unor formule salvatoare care să promită succesul obținut instant ori de împărtășirea unor secrete miraculoase care să pună afacerea pe făgașul reușitei. Antreprenorii de azi, sau cei care urmează același ritm accelerat trasat de noul trend al modernității, doresc mai degrabă îndrumarea pas cu pas, țintesc obținerea unor soluții concrete la nevoi particularizate. Densitatea informațională și avalanșa de modificări cu care aceștia sunt asaltați periodic adesea nu mai lasă loc pentru conturarea de strategii și pentru analiza detaliată a gradului de relevanță reală a afacerii într-un mediu antreprenorial suprasaturat. Astfel, aceștia pare că nu mai regăsesc spațiu pentru altceva în afară de soluționarea de spețe dificile din spectrul fiscal, legislativ, contabil care pe bună dreptate ocupă tot timpul specialiștilor.
Prin intermediul acestor materiale, care privesc dincolo ,,de cortina” problematicilor dificile cu care se confruntă orice business modern, noi propunem redirecționarea, pentru câteva clipe a focusului și spre alte aspecte dintr-o altă arie a afacerilor. Este vorba despre o serie de sincope antreprenoriale care pot deveni realitate pentru orice afacere care face parte din peisajul antreprenorial. Greșeli antreprenoriale care pot consta adesea încheierea traseului afacerii.
Primul episod al seriei Raport 1:5. O greșeală, 5 strategii de gestionare. Cele mai frecvente greșeli în afaceri și cum poți să le eviți. De la fiscalitate la aspecte ,,de dincolo de cortină” a adus în atenția cititorilor două aspecte care pot fi considerate greșeli antreprenoriale cu potențial în trasarea drumului către eșec a companiilor. A fost vorba așadar despre omiterea alinierii maturității activelor și pasivelor respectiv, despre politica nepotrivită privind distribuirea de dividende. Pe scurt, episodul anterior a surprins două aspecte pe care este bine să nu le omiți în calitate de antreprenor, sub formă de sfaturi de bună practică, și anume: ține cont de minimizarea diferențelor dintre perioada de încasare a creanțelor și cea de plată a datoriilor, iar cu privire la politica distribuirii dividendelor, ai grijă ca repartizarea acestora să aibă la bază fundamente reale. Toate aceste aspecte le regăsești descrise pe îndelete în cadrul primului episod al temei, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/raport-15-o-greseala-5-strategii-de-gestionare-cele-mai-frecvente-greseli-in-afaceri-si-cum-poti-sa-le-eviti-de-la-fiscalitate-la-aspecte-de-dincolo-de-cortina/.
Și dacă te întrebi de ce ar avea utilitate astfel de aspecte care se concentrează pe greșelile antreprenorilor, răspunsul poate fi ușor de intuit. Mai bine să înveți din greșelile altora decât să le experimentezi tu pe propria piele.
Continuăm miniseria cu altă eroare apărută în rândul companiilor în cazul cărora se trasează traiectoria insolvenței. Așadar, iată mai jos altă greșeală care pot fi reperată de tine pe traseul antreprenorial.
1. Nu te concentra doar pe creșterea veniturilor, analizează și evoluția profitabilității. Un alt aspect care a fost remarcat de către autorul Iancu Guda la nivelul companiilor analizate care au urmat traseul insolvenței a fost redat de această practică întâlnită la o treime din cele peste 200 000 de companii insolvente. A te concentra asupra maximizării veniturilor nu este o practică total nepotrivită. A te focusa doar asupra acestui aspect devine deja o decizie neînțeleaptă care poartă în sine un risc de insolvență. Astfel, aceste companii analizate au înregistrat maximizarea veniturilor înaintea intrării în insolvență pe fondul scăderii profitabilității sau chiar au înregistrat pierdere. Adevărul este faptul că focusul spre accelerarea creșterii veniturilor este un soi de ,,comportament omniprezent” la nivelul antreprenorilor autohtoni. Acesta nu este susținut neapărat în cel mai rațional mod cu putință. Deși cei mai mulți antreprenori țintesc creșterea cotei de piață în manieră constantă, aceștia nu analizează și impactul pe termen lung al acestei strategii. Unul dintre elementele de instabilitate economică în cazul companiilor analizate a fost redat de creșterea accelerată a veniturilor alături de adâncirea cheltuielilor. Practic acest dezechilibru a fost conturat de faptul că elementele de cheltuieli au fost mai greu de justificat pe termen lung, având în vedere alunecarea pe o pantă ,,nesănătoasă”. În manieră concretă, creșterea veniturilor poate fi unul dintre obiectivele principale ale companiei însă nu cu orice cost. Principalul document care reflectă imaginea elementelor de venituri și cheltuieli este contul de profit și pierdere. Conform autorilor Ignat și Cojoc, contul de profit și pierdere este un barometru al performanței companiei, acesta fiind asemenea unei radiografii a situației financiare a acesteia. Cum poți să gestionezi eficient acest aspect al analizei profitabilității, și să identifici un echilibru rezonabil între venituri și cheltuieli este relevat în cele ce urmează printr-o serie de propuneri:
Raport 1:5. Adresarea corectă a problematicii
2. Dublă analiză a contului de profit și pierdere: pe orizontală și pe verticală. Această analiză te ajută punctual la: radiografierea contului de profit și pierdere în așa fel încât să îți conturezi o imagine a evoluției celor mai importante cheltuieli comensurate în timp, de asemenea ai posibilitatea să vizualizezi dinamica cheltuielilor comparativ cu evoluția veniturilor pentru a identifica gradul de justificare a caracterului evolutiv al cheltuielilor variabile prin prisma evoluției veniturilor. Un alt element semnificativ este redat de faptul că această analiză te ghidează în identificarea factorilor de influență în ceea ce privește profitul sau pierderea identificată într-o anumită perioadă de referință. Practic, vei putea să identicii factorii care au trasat direcția profitabilității sau dimpotrivă, a statusului opus acesteia în care se poate afla compania ta. Creșterea veniturilor și a profitului poate reprezenta o practică sănătoasă pentru minimizarea riscului de insolvență însă nu întotdeauna suficientă. Aceasta poate fi validă doar dacă analizăm și care sunt factorii care stau la baza generării profitului suplimentar, cum evoluează profitul și pe ce se bazează această evoluție (aceasta este susținută temporar sau permanent?).
3. Analizează dinamica dintre profitul net și cel de exploatare în comparație cu avansul cifrei de afaceri. Pragmatic vorbind, regula generală legată de acest aspect este redată de o creștere accelerată a profitului net și a profitului din exploatare în comparație cu cifra de afaceri. Totuși, regula generală nu se aplică pentru companiile la început de drum raportat la faptul că acestea se află în stadiul incipient, moment în care încă își recuperează investiția inițială precum și pentru acele companii care se află în faza unei creșteri accelerate. Conform părerii autorului Iancu Guda, creșterea veniturilor raportat la scăderea profiturilor nu reprezintă o practică tocmai sustenabilă pentru companii.
4. Studiază în profunzime cuplul produse oferite-piața țintă. Acest aspect te va ajuta concret să definești stocul optim de produse și servicii oferite. Stocul optim te ajută să eviți costuri mari de păstrare precum și să optimizezi rentabilitatea vânzărilor. Evident, drumul spre conturarea stocului optim nu este unul tocmai facil. Totuși, acesta nu este imposibil. O analiză detaliată a cererii bazată pe rapoarte de prospectare a pieței alături de bugetarea corectă a veniturilor și a cheltuielilor pot reprezenta premise importante ale asigurării unui stoc optim.
5. Atenție la focusul principal. Decizii de investiții pe termen lung inteligente în detrimentul celor care generează un grad redus de profitabilitate. Focusul creditorilor va fi mereu direcționat spre nivelul veniturilor generate din activitatea de bază, întrucât veniturile de exploatare din alte activități pot genera un nivel de profitabilitate superior ,,aparent” care poate denatura pe termen lung imaginea profitabilității în sensul în care acestea ,,nu pot fi replicate pe termen lung” conform opiniei autorului Guda. Deci, concentrează-te asupra activității de bază a companiei, iar investițiile pe termen scurt să fie direcționate spre activele generatoare de venituri. În această manieră, atât tu cât și creditorii veți avea doar de câștigat. Atenție la unul dintre cei mai importanți indicatori de performanță ai companiei, și anume rezultatul din exploatare sau EBIT. Acest indicator surprinde diferența dintre veniturile și cheltuielile din exploatare fiind un indice foarte important al performanței unei companii, care oferă direcții prețioase asupra capacității companiei de a genera profit din activitatea de bază.
6. Distinge patrimoniul companiei de patrimoniul personal. Una dintre cele mai importante aspecte ale practicii de afaceri, care generează o serie de provocări reale pentru antreprenori este tocmai această delimitare esențială. Distincția se dă la nivelul delimitării clare dintre patrimoniul antreprenorului și patrimoniul companiei. Astfel, distribuirea profitului sub forma dividendelor reprezintă singura formă prin care parte din patrimoniul companiei trece sub cupola patrimoniului personal. Astfel, activele companiei (de exemplu o mașină) sunt în totalitate a companiei, și nu aparțin administratorului. În acest sens, companiile nu trebuie să înregistreze cheltuieli care nu au legătură directă cu activitatea de bază a acestora.
Adesea, persoanele responsabile de gestiunea unei afaceri nu pătrund în profunzimea unor aspecte esențiale. Să analizeze, să asimileze, să coreleze și să eficientizeze întreg fluxul operațiunilor derulate. Se mulțumesc cu un status superficial raportat la tot ceea ce reprezintă în definitoriu afacerea lor. Astfel, nu este de mirare că se trezesc cu situații limită la care nu dețin un plan de acțiune concret, sustenabil și care să asigure premisele soluționării adresate a diverselor problematici. Aceste materiale nu propun soluții customizate general valabile pentru oricine, oricum și oricând. Ele conturează câteva repere în ceea ce privește experiența reală a unor companii care au urmat drumul insolvenței și te ajută să te poziționezi corect funcție de potențialele erori pe care le poți întâlni în parcursul antreprenorial. Conturarea unei direcții customizate de adresare a posibilelor sincope ale procesului antreprenorial este responsabilitatea asumată a fiecărui deținător de afacere.
Referințe principale de informare
Iancu Guda, De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 de soluții, Editura Publica, 2018, București.
Mihaila, Svetlana, Bădicu, Galina, Adoptarea deciziilor manageriale privind optimizarea stocurilor și eficiența utilizării acestora. În: Cooperarea dintre mediul universitar şi organismele profesionale: Soluţii şi oportunităţi în dezvoltarea durabilă a profesiei contabile: conf. şt. intern., 4 aprilie 2014. Chișinău: ASEM, 2014, pp.161-164. ISBN 978-9975-75-710-2, disponibil: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/161-164_31.pdf.
Gabriela Ignat, Doina Cojoc, Barometrul întreprinderii, Contul de Profit şi Pierdere. Lucrări ştiinţifice U.Ş.A.M.V. Iaşi, Vol. I(48) Seria Horticultură, ISSN 1454-7376, pag 435-438, 2005, disponibil la adresa: http://www.uaiasi.ro/revista_horti/files/Nr2_2005/77_G_IGNAT.pdf.
Willi Păvăloaia, Analiza contului profit şi pierdere, EIRP Proceedings, vol. 1, Galați, disponibil la adresa: https://proceedings.univ-danubius.ro/index.php/eirp/articl e/view/1179/1095.
Mihai Vrîncuț, Practici moderne de producție bazate pe teoria restricțiilor, disponibil la adresa: http://conferinta.academiacomerciala.ro/CD2014/articole/3/PRACTICI%20MODERNE%20.pdf.

Raport 1:5. O greșeală, 5 strategii de gestionare. Cele mai frecvente greșeli în afaceri și cum poți să le eviți. De la fiscalitate la aspecte ,,de dincolo de cortină”. Episodul 2
Articol scris in data de: 24 Septembrie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Una dintre nevoile stringente ale antreprenorilor de astăzi nu este legată de prezentarea unor formule salvatoare care să promită succesul obținut instant ori de împărtășirea unor secrete miraculoase care să pună afacerea pe făgașul reușitei. Antreprenorii de azi, sau cei care urmează același ritm accelerat trasat de noul trend al modernității, doresc mai degrabă îndrumarea pas cu pas, țintesc obținerea unor soluții concrete la nevoi particularizate. Densitatea informațională și avalanșa de modificări cu care aceștia sunt asaltați periodic adesea nu mai lasă loc pentru conturarea de strategii și pentru analiza detaliată a gradului de relevanță reală a afacerii într-un mediu antreprenorial suprasaturat. Astfel, aceștia pare că nu mai regăsesc spațiu pentru altceva în afară de soluționarea de spețe dificile din spectrul fiscal, legislativ, contabil care pe bună dreptate ocupă tot timpul specialiștilor.
Prin intermediul acestor materiale, care privesc dincolo ,,de cortina” problematicilor dificile cu care se confruntă orice business modern, noi propunem redirecționarea, pentru câteva clipe a focusului și spre alte aspecte dintr-o altă arie a afacerilor. Este vorba despre o serie de sincope antreprenoriale care pot deveni realitate pentru orice afacere care face parte din peisajul antreprenorial. Greșeli antreprenoriale care pot consta adesea încheierea traseului afacerii.
Primul episod al seriei Raport 1:5. O greșeală, 5 strategii de gestionare. Cele mai frecvente greșeli în afaceri și cum poți să le eviți. De la fiscalitate la aspecte ,,de dincolo de cortină” a adus în atenția cititorilor două aspecte care pot fi considerate greșeli antreprenoriale cu potențial în trasarea drumului către eșec a companiilor. A fost vorba așadar despre omiterea alinierii maturității activelor și pasivelor respectiv, despre politica nepotrivită privind distribuirea de dividende. Pe scurt, episodul anterior a surprins două aspecte pe care este bine să nu le omiți în calitate de antreprenor, sub formă de sfaturi de bună practică, și anume: ține cont de minimizarea diferențelor dintre perioada de încasare a creanțelor și cea de plată a datoriilor, iar cu privire la politica distribuirii dividendelor, ai grijă ca repartizarea acestora să aibă la bază fundamente reale. Toate aceste aspecte le regăsești descrise pe îndelete în cadrul primului episod al temei, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/raport-15-o-greseala-5-strategii-de-gestionare-cele-mai-frecvente-greseli-in-afaceri-si-cum-poti-sa-le-eviti-de-la-fiscalitate-la-aspecte-de-dincolo-de-cortina/.
Și dacă te întrebi de ce ar avea utilitate astfel de aspecte care se concentrează pe greșelile antreprenorilor, răspunsul poate fi ușor de intuit. Mai bine să înveți din greșelile altora decât să le experimentezi tu pe propria piele.
Continuăm miniseria cu altă eroare apărută în rândul companiilor în cazul cărora se trasează traiectoria insolvenței. Așadar, iată mai jos altă greșeală care pot fi reperată de tine pe traseul antreprenorial.
1. Nu te concentra doar pe creșterea veniturilor, analizează și evoluția profitabilității. Un alt aspect care a fost remarcat de către autorul Iancu Guda la nivelul companiilor analizate care au urmat traseul insolvenței a fost redat de această practică întâlnită la o treime din cele peste 200 000 de companii insolvente. A te concentra asupra maximizării veniturilor nu este o practică total nepotrivită. A te focusa doar asupra acestui aspect devine deja o decizie neînțeleaptă care poartă în sine un risc de insolvență. Astfel, aceste companii analizate au înregistrat maximizarea veniturilor înaintea intrării în insolvență pe fondul scăderii profitabilității sau chiar au înregistrat pierdere. Adevărul este faptul că focusul spre accelerarea creșterii veniturilor este un soi de ,,comportament omniprezent” la nivelul antreprenorilor autohtoni. Acesta nu este susținut neapărat în cel mai rațional mod cu putință. Deși cei mai mulți antreprenori țintesc creșterea cotei de piață în manieră constantă, aceștia nu analizează și impactul pe termen lung al acestei strategii. Unul dintre elementele de instabilitate economică în cazul companiilor analizate a fost redat de creșterea accelerată a veniturilor alături de adâncirea cheltuielilor. Practic acest dezechilibru a fost conturat de faptul că elementele de cheltuieli au fost mai greu de justificat pe termen lung, având în vedere alunecarea pe o pantă ,,nesănătoasă”. În manieră concretă, creșterea veniturilor poate fi unul dintre obiectivele principale ale companiei însă nu cu orice cost. Principalul document care reflectă imaginea elementelor de venituri și cheltuieli este contul de profit și pierdere. Conform autorilor Ignat și Cojoc, contul de profit și pierdere este un barometru al performanței companiei, acesta fiind asemenea unei radiografii a situației financiare a acesteia. Cum poți să gestionezi eficient acest aspect al analizei profitabilității, și să identifici un echilibru rezonabil între venituri și cheltuieli este relevat în cele ce urmează printr-o serie de propuneri:
Raport 1:5. Adresarea corectă a problematicii
2. Dublă analiză a contului de profit și pierdere: pe orizontală și pe verticală. Această analiză te ajută punctual la: radiografierea contului de profit și pierdere în așa fel încât să îți conturezi o imagine a evoluției celor mai importante cheltuieli comensurate în timp, de asemenea ai posibilitatea să vizualizezi dinamica cheltuielilor comparativ cu evoluția veniturilor pentru a identifica gradul de justificare a caracterului evolutiv al cheltuielilor variabile prin prisma evoluției veniturilor. Un alt element semnificativ este redat de faptul că această analiză te ghidează în identificarea factorilor de influență în ceea ce privește profitul sau pierderea identificată într-o anumită perioadă de referință. Practic, vei putea să identicii factorii care au trasat direcția profitabilității sau dimpotrivă, a statusului opus acesteia în care se poate afla compania ta. Creșterea veniturilor și a profitului poate reprezenta o practică sănătoasă pentru minimizarea riscului de insolvență însă nu întotdeauna suficientă. Aceasta poate fi validă doar dacă analizăm și care sunt factorii care stau la baza generării profitului suplimentar, cum evoluează profitul și pe ce se bazează această evoluție (aceasta este susținută temporar sau permanent?).
3. Analizează dinamica dintre profitul net și cel de exploatare în comparație cu avansul cifrei de afaceri. Pragmatic vorbind, regula generală legată de acest aspect este redată de o creștere accelerată a profitului net și a profitului din exploatare în comparație cu cifra de afaceri. Totuși, regula generală nu se aplică pentru companiile la început de drum raportat la faptul că acestea se află în stadiul incipient, moment în care încă își recuperează investiția inițială precum și pentru acele companii care se află în faza unei creșteri accelerate. Conform părerii autorului Iancu Guda, creșterea veniturilor raportat la scăderea profiturilor nu reprezintă o practică tocmai sustenabilă pentru companii.
4. Studiază în profunzime cuplul produse oferite-piața țintă. Acest aspect te va ajuta concret să definești stocul optim de produse și servicii oferite. Stocul optim te ajută să eviți costuri mari de păstrare precum și să optimizezi rentabilitatea vânzărilor. Evident, drumul spre conturarea stocului optim nu este unul tocmai facil. Totuși, acesta nu este imposibil. O analiză detaliată a cererii bazată pe rapoarte de prospectare a pieței alături de bugetarea corectă a veniturilor și a cheltuielilor pot reprezenta premise importante ale asigurării unui stoc optim.
5. Atenție la focusul principal. Decizii de investiții pe termen lung inteligente în detrimentul celor care generează un grad redus de profitabilitate. Focusul creditorilor va fi mereu direcționat spre nivelul veniturilor generate din activitatea de bază, întrucât veniturile de exploatare din alte activități pot genera un nivel de profitabilitate superior ,,aparent” care poate denatura pe termen lung imaginea profitabilității în sensul în care acestea ,,nu pot fi replicate pe termen lung” conform opiniei autorului Guda. Deci, concentrează-te asupra activității de bază a companiei, iar investițiile pe termen scurt să fie direcționate spre activele generatoare de venituri. În această manieră, atât tu cât și creditorii veți avea doar de câștigat. Atenție la unul dintre cei mai importanți indicatori de performanță ai companiei, și anume rezultatul din exploatare sau EBIT. Acest indicator surprinde diferența dintre veniturile și cheltuielile din exploatare fiind un indice foarte important al performanței unei companii, care oferă direcții prețioase asupra capacității companiei de a genera profit din activitatea de bază.
6. Distinge patrimoniul companiei de patrimoniul personal. Una dintre cele mai importante aspecte ale practicii de afaceri, care generează o serie de provocări reale pentru antreprenori este tocmai această delimitare esențială. Distincția se dă la nivelul delimitării clare dintre patrimoniul antreprenorului și patrimoniul companiei. Astfel, distribuirea profitului sub forma dividendelor reprezintă singura formă prin care parte din patrimoniul companiei trece sub cupola patrimoniului personal. Astfel, activele companiei (de exemplu o mașină) sunt în totalitate a companiei, și nu aparțin administratorului. În acest sens, companiile nu trebuie să înregistreze cheltuieli care nu au legătură directă cu activitatea de bază a acestora.
Adesea, persoanele responsabile de gestiunea unei afaceri nu pătrund în profunzimea unor aspecte esențiale. Să analizeze, să asimileze, să coreleze și să eficientizeze întreg fluxul operațiunilor derulate. Se mulțumesc cu un status superficial raportat la tot ceea ce reprezintă în definitoriu afacerea lor. Astfel, nu este de mirare că se trezesc cu situații limită la care nu dețin un plan de acțiune concret, sustenabil și care să asigure premisele soluționării adresate a diverselor problematici. Aceste materiale nu propun soluții customizate general valabile pentru oricine, oricum și oricând. Ele conturează câteva repere în ceea ce privește experiența reală a unor companii care au urmat drumul insolvenței și te ajută să te poziționezi corect funcție de potențialele erori pe care le poți întâlni în parcursul antreprenorial. Conturarea unei direcții customizate de adresare a posibilelor sincope ale procesului antreprenorial este responsabilitatea asumată a fiecărui deținător de afacere.
Referințe principale de informare
Iancu Guda, De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 de soluții, Editura Publica, 2018, București.
Mihaila, Svetlana, Bădicu, Galina, Adoptarea deciziilor manageriale privind optimizarea stocurilor și eficiența utilizării acestora. În: Cooperarea dintre mediul universitar şi organismele profesionale: Soluţii şi oportunităţi în dezvoltarea durabilă a profesiei contabile: conf. şt. intern., 4 aprilie 2014. Chișinău: ASEM, 2014, pp.161-164. ISBN 978-9975-75-710-2, disponibil: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/161-164_31.pdf.
Gabriela Ignat, Doina Cojoc, Barometrul întreprinderii, Contul de Profit şi Pierdere. Lucrări ştiinţifice U.Ş.A.M.V. Iaşi, Vol. I(48) Seria Horticultură, ISSN 1454-7376, pag 435-438, 2005, disponibil la adresa: http://www.uaiasi.ro/revista_horti/files/Nr2_2005/77_G_IGNAT.pdf.
Willi Păvăloaia, Analiza contului profit şi pierdere, EIRP Proceedings, vol. 1, Galați, disponibil la adresa: https://proceedings.univ-danubius.ro/index.php/eirp/articl e/view/1179/1095.
Mihai Vrîncuț, Practici moderne de producție bazate pe teoria restricțiilor, disponibil la adresa: http://conferinta.academiacomerciala.ro/CD2014/articole/3/PRACTICI%20MODERNE%20.pdf.