Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Structurarea contabil-fiscală a operațiunilor de consignație și achiziții UE – regim neplătitor TVA (2025)

Simona Jurescu
Valabil la 9 Octombrie 2025
Situatie de fapt:
Va rog sa ma ajutati sa structurez cat mai bine operatiunile contabile si fiscale ale unei societati X neplatitoare de tva si platitoare de impozit pe profit, inclusiv obligatii declarative ale societatii referitoare la activitate de consignatie (ceasuri). Se doreste achizitionarea unor piese pentru inceperea activitatii de consignatie, urmand ca ulterior, activitatea societatii sa se rezume doar ca platforma de intalnire intre oferta si cerere.
Societatea achizitioneaza de pe site-uri de consignatie obiecte (majoritatea in urma unor licitatii de pret), sa zicem ceasuri. Pentru exemplificare, s-a achizitionat un ceas de pe platforma CATAWIKI, din Olanda in valoare de 410 euro. Documentele primite sunt:
1. confirmare de comanda, in care sunt precizate numele produsului, pret de licitatie 410euro + buyer protection fee 9%+3 euro fix cu tva de 19% adica 39,9 euro pentru comanda si cheltuieli de transport 40 euro, comanda totalizand 489,9 euro
2. factura de la site-ul prin care s-a participat la licitatia prin care s-a achizitionat ceasul, factura care acopera doar buyer protection fee ca pret net 33,53 eur + tva 19% de 6,37 euro = 39,9 euro.
3. Din nefericire, factura este emisa de furnizor pe numele web-siteului operat de societatea romaneasca, reprezinta acest aspect vreo problema pentru societate?
Soietatea a obtinut cod EORI
Drepturile vamale sunt achitate comisionarilor vamali sau curierilor (UPS) prin chitante sau DVI, deci pot doar sa presupun ca societatea ar fi in regula.
Intrebare:
Avand in vedere ca societatea X din discutie nu este platitoare de tva si face achizitii de pe site-uri de consignatie, care sunt obligatiile ei pentru obtinerea de cod de TVA normal sau special, avand in vedere ca achizitiile pot fi facute si de la furnizori neplatitori sau platitori de tva in tara lor de origine, care poate fi atat in comunitatea europeana dar si in afara ei? Presupun ca avem 4 combinatii de furnizori:
1. In comunitatea EU, platitor de tva
2. In comunitatea EU, neplatitor de TVA atat persoana fizica cat si persoana juridica
3. In afara EU, platitor de tva
4. In afara EU, neplatitor de tva
Pentru buyer protection fee, se va calcula impozit cu retinere la sursa si daca da, se va considera baza de calcul fara tva, din exemplul nostru ar fi 33,53 euro si se va verifica legislatia cu dubla impunere? TVA-ul de 19% precizat, este posibil sa fie tva-ul romanesc, platforma neactualizand cota de tva de la 19 la 21%? Ce obligatie are societatea pentru acest 19% tva care apare pe factura? Daca trebuie sa se inregistreze in scopuri de tva, buyer protection fee se va raporta in d390? Daca societatea X va obtine doar cod special de tva, va trebuie sa depuna d 390?
Ce declaratii fiscale ar tb sa depuna societatea romaneasca lunar?
Presupun ca pentru formarea unui mic stoc de marfa sa se intocmeasca note de intrare marfa intr-un cont extracontabil 8033-9999, urmand ca la vanzarea acestora, sa se emita factura 4111=707, o data cu recunoasterea intrarii de marfa 371=401, a pretului de vanzare 371=378 si descarcarea gestiunii 607+378=371, pana cand societatea va deveni platitoare de tva si 9999=8033.
Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!
Avand in vedere OG nr. 22/2025 modifică regimul special de scutire de TVA prin majorarea plafonului de la 300.000 lei la 395.000 lei, începând cu 1 septembrie 2025
Înregistrează-te pentru răspunsul complet
● Alerte Fiscale scrise si video!
● Consultant AI disponibil 24 din 24
● Acces Reviste Bența – Prietenii Fiscalitatii si P. Contabilitatii –
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate
Articol scris de catre Simona Jurescu, in data de 9 Octombrie 2025.
In anul 2002 ca urmare a dezvoltarii constante a societatii de contabilitate SC Excelcont SRL, apare oportunitatea infiintarii unei sucursale in Timisoara. Din acel an sucursala din Timisoara este condusa si organizata de doamna Jurescu Simona.