Comunicarea online a popririlor

Articol scris in data de: 13 Martie 2020
1. Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1665 din 26 februarie 2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora (Monitorul Oficial nr. 200 din 12 martie 2020). Precizări suplimentare: 1. OMFP 1665 – IMPLEMENTARE SISTEM INFORMATIC E-POPRIRI

Ordinul a fost emis în vederea creării mecanismului privind automatizarea înfiinţării şi ridicării popririlor bancare de către organele de executare silită din ANAF, urmărindu-se:

– Neafectarea disponibilităţilor băneşti existente în conturile contribuabililor peste limita sumelor înscrise în adresa de înființare a popririi bancare;
– Evitarea producerii de sincope în activitatea desfăşurată de contribuabili;
– Ridicarea cu operativitate a măsurilor de executare silită prin poprire bancară.

Comunicarea către bănci a popririlor se va realiza on-line, în spaţiul privat de pe portalul ANAF, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descarcă documente. Procedura de comunicare, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează este prevăzută în anexa la ordin.

Fluxurile principale ale sistemului sunt următoarele:

– Inființarea popririlor asupra conturilor bancare prin procese informatice zilnice;

– Transmiterea de către bănci la ANAF a informațiilor privind suma pe care o pot plăti (sold cert);

– Transmiterea de către ANAF către bănci a sumelor de plată, având în vedere soldul final al popririi și algoritmul de repartizare a sumelor ce urmează a fi plătite;

– Validarea și înregistrarea plăților virate în contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale (plățile neconforme din punct de vedere al validărilor, se restituie);

– Inregistrarea plăților la nivelul Punctului central;

– Ridicarea popririlor și transmiterea acestora către bănci.

Băncile care doresc să aplice noul mecanism de comunicare on-line a popririlor trebuie să adere la o Convenție-cadru prevăzută în anexă.

Se aprobă modelul formularului „Adresă pentru înştiinţarea instituţiilor de credit privind sumele rămase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înfiinţate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă”, prevăzut în anexă.

Data comunicării către băncă a popririi este prima zi bancară următoare zilei încărcării popririi în sistemul informatic, iar ora comunicării este ora de începere a zilei bancare. Aceste informaţii se stabilesc, pentru fiecare instituţie de credit, prin Convenţia-cadru.

Din punct de vedere al aplicării în timp, prezenta procedură vizează popririle înființate după data de 12 martie 2020 (data intrării în vigoare a ordinului), respectiv adresele de înființare a popririi emise și comunicate după 12 martie 2020.

În acest context, adresele de înființare a popririi emise și comunicate până la data intrării în vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv, potrivit principiului tempus regit actum.

ANAF pune la dispoziția băncilor sistemul informatic începând cu data intrării în vigoare a ordinului, iar aderarea băncilor la noul mecanism este opțională prin semnarea Convenției-cadru. Semnarea convenției se realizează în funcție și de capacitățile tehnice ale băncilor de adaptare a propriilor aplicații informatice la noul mecanism.

Până la momentul în care o bancă va adera la noul mecanism de înființare a popririlor, prin semnarea Convenției, organul fiscal va comunica înființările și ridicările de popriri potrivit procedurilor aplicabile în prezent. În acest caz, există posibilitatea ca pentru clienții acestor instituții de credit să se crediteze contul Trezoreriei cu o suma mai mare decât soldul rămas de plată din poprirea inițială deoarece nu se poate realiza schimbul de mesaje intermediar privind soldul rămas de plată din poprirea inițială, însă suma va fi restituită, din oficiu, de organul fiscal în termen de cel mult 5 zile lucrătoare conform procedurilor existente.

De altfel, toate băncile trebuie să fie interesate și să depună toate eforturile în vederea aderării cât mai repede la noul sistem pus la dispoziție de ANAF.

Sursa: AJFP Dambovita
Distribuie pagina
Romeo Negrut

Articol scris de catre Romeo Negrut, in data de March 13, 2020.

Ne propunem sa oferim cele mai bune solutii în domeniul financiar-contabil, politicii manageriale si resurselor umane, astfel încât sa asiguram partenerilor nostri un background solid în realizarea obiectivelor.

Vezi toate articolele scrise de Romeo Negrut

Comunicarea online a popririlor

Articol scris in data de: 13 Martie 2020

Autor: Romeo Negrut


1. Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1665 din 26 februarie 2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora (Monitorul Oficial nr. 200 din 12 martie 2020). Precizări suplimentare: 1. OMFP 1665 – IMPLEMENTARE SISTEM INFORMATIC E-POPRIRI

Ordinul a fost emis în vederea creării mecanismului privind automatizarea înfiinţării şi ridicării popririlor bancare de către organele de executare silită din ANAF, urmărindu-se:

- Neafectarea disponibilităţilor băneşti existente în conturile contribuabililor peste limita sumelor înscrise în adresa de înființare a popririi bancare;
- Evitarea producerii de sincope în activitatea desfăşurată de contribuabili;
- Ridicarea cu operativitate a măsurilor de executare silită prin poprire bancară.



Comunicarea către bănci a popririlor se va realiza on-line, în spaţiul privat de pe portalul ANAF, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descarcă documente. Procedura de comunicare, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează este prevăzută în anexa la ordin.

Fluxurile principale ale sistemului sunt următoarele:


- Inființarea popririlor asupra conturilor bancare prin procese informatice zilnice;

- Transmiterea de către bănci la ANAF a informațiilor privind suma pe care o pot plăti (sold cert);

- Transmiterea de către ANAF către bănci a sumelor de plată, având în vedere soldul final al popririi și algoritmul de repartizare a sumelor ce urmează a fi plătite;

- Validarea și înregistrarea plăților virate în contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale (plățile neconforme din punct de vedere al validărilor, se restituie);

- Inregistrarea plăților la nivelul Punctului central;

- Ridicarea popririlor și transmiterea acestora către bănci.

Băncile care doresc să aplice noul mecanism de comunicare on-line a popririlor trebuie să adere la o Convenție-cadru prevăzută în anexă.

Se aprobă modelul formularului „Adresă pentru înştiinţarea instituţiilor de credit privind sumele rămase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înfiinţate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă”, prevăzut în anexă.

Data comunicării către băncă a popririi este prima zi bancară următoare zilei încărcării popririi în sistemul informatic, iar ora comunicării este ora de începere a zilei bancare. Aceste informaţii se stabilesc, pentru fiecare instituţie de credit, prin Convenţia-cadru.

Din punct de vedere al aplicării în timp, prezenta procedură vizează popririle înființate după data de 12 martie 2020 (data intrării în vigoare a ordinului), respectiv adresele de înființare a popririi emise și comunicate după 12 martie 2020.

În acest context, adresele de înființare a popririi emise și comunicate până la data intrării în vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv, potrivit principiului tempus regit actum.

ANAF pune la dispoziția băncilor sistemul informatic începând cu data intrării în vigoare a ordinului, iar aderarea băncilor la noul mecanism este opțională prin semnarea Convenției-cadru. Semnarea convenției se realizează în funcție și de capacitățile tehnice ale băncilor de adaptare a propriilor aplicații informatice la noul mecanism.

Până la momentul în care o bancă va adera la noul mecanism de înființare a popririlor, prin semnarea Convenției, organul fiscal va comunica înființările și ridicările de popriri potrivit procedurilor aplicabile în prezent. În acest caz, există posibilitatea ca pentru clienții acestor instituții de credit să se crediteze contul Trezoreriei cu o suma mai mare decât soldul rămas de plată din poprirea inițială deoarece nu se poate realiza schimbul de mesaje intermediar privind soldul rămas de plată din poprirea inițială, însă suma va fi restituită, din oficiu, de organul fiscal în termen de cel mult 5 zile lucrătoare conform procedurilor existente.

De altfel, toate băncile trebuie să fie interesate și să depună toate eforturile în vederea aderării cât mai repede la noul sistem pus la dispoziție de ANAF.
Sursa: AJFP Dambovita


  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după

Nu ai gasit ce cautai?