Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Cum să eviți amenzile ANAF la sfârșitul anului fiscal?

Viviana Popa
Valabil la 21 Decembrie 2024
Cuprins:
ToggleSfârșitul de an poate să aducă amenzi și penalizări semnificative pentru antreprenori. Totuși, cu o gestionare corectă a obligațiilor fiscale poți preveni controalele suplimentare și sancțiunile ANAF. Citește în continuare și vei găsi un ghid practic care să te ajute să eviți cele mai frecvente greșeli și desigur, penalizările din partea ANAF. Așadar, cum să eviți amenzile ANAF la sfârșitul anului fiscal?
Revizuiește declarațiile fiscale depuse
Legea prevenției nu mai prevede avertismente pentru nedepunerea declarațiilor fiscale, așa că un prim lucru pe care trebuie să îl faci este să verifici statusul declarațiilor fiscale. Verifică dacă toate declarațiile fiscale obligatorii (D100, D112, D300, D394, etc.) au fost depuse corect și la timp. Poți face asta fără ajutorul contabilului, accesând SPV. Pentru asta ai nevoie doar de un certificat digital și acces în SPV. Găsești aici instrucțiuni despre cum îți poți crea contul SPV, în cazul în care nu ți-ai activat deja.
Dacă descoperi declarații nedepuse, nu te speria de amenzi. Remediază rapid eventualele omisiuni pentru a nu agrava situația. De asemenea, dacă sunt declarații depuse eronat, asigură-te că depui declarațiile rectificative pentru ca ulterior, bilanțul contabil să includă datele corecte.
Asigură-te că ai plătit toate taxele și impozitele
După obligațiile declarative urmează cele de plată. Solicită o fișă sintetică din SPV și verifică situația plăților taxelor ANAF. Dacă ai sume restante, nu ezita să le plătești rapid, pentru a evita astfel penalitățile de întârziere.
Dacă nu te descurci să interpretezi datele din fișa sintetică, poți cere ajutorul contabilului. Acesta te poate lămuri care este debitul restant, dar și penalizările pe care le datorezi pentru perioada în care ai întârziat cu plățile.
Verifică balanța contabilă și fă reconcilierile necesare
Pentru o evidență contabilă corectă trebuie să ai o colaborare strânsă cu contabilul și să vă asigurați împreună că toate documentele au fost înregistrate corect și balanța contabilă este încheiată corect.
Desigur, uneori pot apărea diferențe, motiv pentru care la final de an este necesară o inventariere și reconcilierea balanței contabile.
Evită deducerile excesive sau nejustificate
Un alt aspect la care trebuie să fii atent dacă ai o firmă este modul în care cheltui banii firmei. Trebuie să te asiguri că toate cheltuielile sunt în interesul firmei și desigur însoțite de documente contabile justificative și deduse în conformitate cu prevederile legale.
Rămâi informat! Ține pasul cu modificările legislative!
Din păcate, fiscalitatea este într-o continuă schimbare, așa că este nevoie de informare continuă. Pentru asta, cel mai bine este să colaborezi cu un consultant fiscal/expert contabil care să te informeze la timp despre noutățile care au impact asupra afacerii tale.
Mai mult, dacă întâmpini dificultăți sau ai nelămuriri, este obligatoriu nevoie de ajutorul unui contabil sau consultant fiscal. Așadar, este mai bine să investești în prevenție (onorariul contabilului) decât să plătești amenzi (care pot depăși cu mult sumele plătite contabilului).
Pregătește-te pentru un control ANAF
Deși majoritatea antreprenorilor se sperie doar la gândul unui eventual control ANAF, totul va fi bine pentru afacerea ta dacă ai grijă la următoarele recomandări:
- asigură-te că toate documentele contabile sunt în ordine și complete: facturi, chitanțe, bonuri, ordine de plată, extrase bancare etc.
- asigură-te că toate contractele cu furnizorii și clienții sunt în ordine
- asigură-te că ai o arhivă completă a facturilor emise și primite
- asigură-te că ai o evidență completă a declarațiilor fiscale
Sfat: Digitalizarea arhivei te poate ajuta să ai acces rapid la orice document solicitat de ANAF.
Nu în ultimul rând, păstrează activă comunicarea cu ANAF
Comunicarea cu ANAF a devenit foarte rapidă și eficientă datorită SPV. Astfel, ai acces în orice moment la situația fiscală a firmei și poți face solicitări către ANAF. Desigur, pentru o comunicare eficientă, este important ca și tu să urmărești activ notificările ANAF și să răspunzi prompt la orice notificare sau solicitare de documente din partea ANAF. Ignorarea acestora poate duce la sancțiuni suplimentare.
Așa cum se poate observa, evitarea amenzilor ANAF la sfârșitul anului ține în primul rând de organizare, de respectarea termenelor de raportare și de plată, dar și de înregistrarea corectă a datelor contabile. O colaborare eficientă cu contabilul este asigurarea unei evidențe contabile corecte și prin urmare, soluția pentru ca firma ta să încheie anul fiscal fără probleme și fără amenzi.
Citește și articolul despre:

Cum să eviți amenzile ANAF la sfârșitul anului fiscal?
Articol scris in data de: 21 Decembrie 2024
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleSfârșitul de an poate să aducă amenzi și penalizări semnificative pentru antreprenori. Totuși, cu o gestionare corectă a obligațiilor fiscale poți preveni controalele suplimentare și sancțiunile ANAF. Citește în continuare și vei găsi un ghid practic care să te ajute să eviți cele mai frecvente greșeli și desigur, penalizările din partea ANAF. Așadar, cum să eviți amenzile ANAF la sfârșitul anului fiscal?
Revizuiește declarațiile fiscale depuse
Legea prevenției nu mai prevede avertismente pentru nedepunerea declarațiilor fiscale, așa că un prim lucru pe care trebuie să îl faci este să verifici statusul declarațiilor fiscale. Verifică dacă toate declarațiile fiscale obligatorii (D100, D112, D300, D394, etc.) au fost depuse corect și la timp. Poți face asta fără ajutorul contabilului, accesând SPV. Pentru asta ai nevoie doar de un certificat digital și acces în SPV. Găsești aici instrucțiuni despre cum îți poți crea contul SPV, în cazul în care nu ți-ai activat deja.
Dacă descoperi declarații nedepuse, nu te speria de amenzi. Remediază rapid eventualele omisiuni pentru a nu agrava situația. De asemenea, dacă sunt declarații depuse eronat, asigură-te că depui declarațiile rectificative pentru ca ulterior, bilanțul contabil să includă datele corecte.
Asigură-te că ai plătit toate taxele și impozitele
După obligațiile declarative urmează cele de plată. Solicită o fișă sintetică din SPV și verifică situația plăților taxelor ANAF. Dacă ai sume restante, nu ezita să le plătești rapid, pentru a evita astfel penalitățile de întârziere.
Dacă nu te descurci să interpretezi datele din fișa sintetică, poți cere ajutorul contabilului. Acesta te poate lămuri care este debitul restant, dar și penalizările pe care le datorezi pentru perioada în care ai întârziat cu plățile.
Verifică balanța contabilă și fă reconcilierile necesare
Pentru o evidență contabilă corectă trebuie să ai o colaborare strânsă cu contabilul și să vă asigurați împreună că toate documentele au fost înregistrate corect și balanța contabilă este încheiată corect.
Desigur, uneori pot apărea diferențe, motiv pentru care la final de an este necesară o inventariere și reconcilierea balanței contabile.
Evită deducerile excesive sau nejustificate
Un alt aspect la care trebuie să fii atent dacă ai o firmă este modul în care cheltui banii firmei. Trebuie să te asiguri că toate cheltuielile sunt în interesul firmei și desigur însoțite de documente contabile justificative și deduse în conformitate cu prevederile legale.
Rămâi informat! Ține pasul cu modificările legislative!
Din păcate, fiscalitatea este într-o continuă schimbare, așa că este nevoie de informare continuă. Pentru asta, cel mai bine este să colaborezi cu un consultant fiscal/expert contabil care să te informeze la timp despre noutățile care au impact asupra afacerii tale.
Mai mult, dacă întâmpini dificultăți sau ai nelămuriri, este obligatoriu nevoie de ajutorul unui contabil sau consultant fiscal. Așadar, este mai bine să investești în prevenție (onorariul contabilului) decât să plătești amenzi (care pot depăși cu mult sumele plătite contabilului).
Pregătește-te pentru un control ANAF
Deși majoritatea antreprenorilor se sperie doar la gândul unui eventual control ANAF, totul va fi bine pentru afacerea ta dacă ai grijă la următoarele recomandări:
- asigură-te că toate documentele contabile sunt în ordine și complete: facturi, chitanțe, bonuri, ordine de plată, extrase bancare etc.
- asigură-te că toate contractele cu furnizorii și clienții sunt în ordine
- asigură-te că ai o arhivă completă a facturilor emise și primite
- asigură-te că ai o evidență completă a declarațiilor fiscale
Sfat: Digitalizarea arhivei te poate ajuta să ai acces rapid la orice document solicitat de ANAF.
Nu în ultimul rând, păstrează activă comunicarea cu ANAF
Comunicarea cu ANAF a devenit foarte rapidă și eficientă datorită SPV. Astfel, ai acces în orice moment la situația fiscală a firmei și poți face solicitări către ANAF. Desigur, pentru o comunicare eficientă, este important ca și tu să urmărești activ notificările ANAF și să răspunzi prompt la orice notificare sau solicitare de documente din partea ANAF. Ignorarea acestora poate duce la sancțiuni suplimentare.
Așa cum se poate observa, evitarea amenzilor ANAF la sfârșitul anului ține în primul rând de organizare, de respectarea termenelor de raportare și de plată, dar și de înregistrarea corectă a datelor contabile. O colaborare eficientă cu contabilul este asigurarea unei evidențe contabile corecte și prin urmare, soluția pentru ca firma ta să încheie anul fiscal fără probleme și fără amenzi.