Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Diferenta dintre un contract de munca si un contract de mandat
Mariana Bunta
Valabil la 19 Mai 2022
Situatie de fapt:
O societate are un administrator nou si urmeaza sa decida modalitatea de remunerare a acestuia.
Intrebare:
Este obligatoriu sa se intocmeasca un contract de mandat sau se poate face si contract individual de munca?
Care este diferenta dintre cele 2?
In cazul contractului de mandat, ce taxe trebuie sa retina societatea, trebuie depusa vreo declaratie fiscala in acest sens?
In primul rand, contractul de mandat si contractul individual de munca, din punct de vedere legal sunt tratate diferit.
Contractul de mandat este reglementat de CODUL CIVIL, si poate fi incheiat in forma scrisa, autentica ori sub semnatura privata, sau verbala. Acceptarea mandatului poate rezulta si din executarea sa de catre mandatar.
Contractul de mandat este incheiat de societatile comerciale cu administratorii sau cu directorii cu atributii delegate. De mentionat este faptul ca, Legea 31/1990 privind societatile comerciale prevede expres in cazul societatilor pe actiuni, ca pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract individual de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului”.
Ca si durata, daca partile nu au prevazut un termen, contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui.
In lipsa unei conventii contrare, mandatarul care si-a indeplinit mandatul nu raspunde fata de mandant cu privire la executarea obligatiilor asumate de persoanele cu care a contractat, cu exceptia cazului in care insolvabilitatea lor i-a fost sau ar fi trebuit sa ii fi fost cunoscuta la data incheierii contractului cu acele persoane.
Contractul de mandat poate fi remunerat sau nu. Remuneratia directorilor, obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie.
Prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate.
Ca si principiu, atat contractul de mandat, cat si contractul de munca presupun prestarea muncii in folosul unui beneficiar, in cadrul unui program de lucru. Ambele au caracter oneros, adica in schimbul prestarii muncii se cuvine o remuneratie.
Principalele deosebiri intre cele doua tipuri de contracte sunt:
Directorii/admnistratorii cu contract de mandat primesc remuneratii asimilate salariilor, si deci, ei se declara in declaratia D112, iar la TIP ASIGURAT, se alege pozitia 12:
Reglementare:
- Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale
- Codul civil
- Codul Muncii
Diferenta dintre un contract de munca si un contract de mandat
Articol scris in data de: 19 Mai 2022
Autor: Mariana Bunta
Situatie de fapt:
O societate are un administrator nou si urmeaza sa decida modalitatea de remunerare a acestuia.
Intrebare:
Este obligatoriu sa se intocmeasca un contract de mandat sau se poate face si contract individual de munca?
Care este diferenta dintre cele 2?
In cazul contractului de mandat, ce taxe trebuie sa retina societatea, trebuie depusa vreo declaratie fiscala in acest sens?
In primul rand, contractul de mandat si contractul individual de munca, din punct de vedere legal sunt tratate diferit.
Contractul de mandat este reglementat de CODUL CIVIL, si poate fi incheiat in forma scrisa, autentica ori sub semnatura privata, sau verbala. Acceptarea mandatului poate rezulta si din executarea sa de catre mandatar.
Contractul de mandat este incheiat de societatile comerciale cu administratorii sau cu directorii cu atributii delegate. De mentionat este faptul ca, Legea 31/1990 privind societatile comerciale prevede expres in cazul societatilor pe actiuni, ca pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract individual de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului”.
Ca si durata, daca partile nu au prevazut un termen, contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui.
In lipsa unei conventii contrare, mandatarul care si-a indeplinit mandatul nu raspunde fata de mandant cu privire la executarea obligatiilor asumate de persoanele cu care a contractat, cu exceptia cazului in care insolvabilitatea lor i-a fost sau ar fi trebuit sa ii fi fost cunoscuta la data incheierii contractului cu acele persoane.
Contractul de mandat poate fi remunerat sau nu. Remuneratia directorilor, obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie.
Prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate.
Ca si principiu, atat contractul de mandat, cat si contractul de munca presupun prestarea muncii in folosul unui beneficiar, in cadrul unui program de lucru. Ambele au caracter oneros, adica in schimbul prestarii muncii se cuvine o remuneratie.
Principalele deosebiri intre cele doua tipuri de contracte sunt:
Directorii/admnistratorii cu contract de mandat primesc remuneratii asimilate salariilor, si deci, ei se declara in declaratia D112, iar la TIP ASIGURAT, se alege pozitia 12:
Reglementare:
- Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale
- Codul civil
- Codul Muncii
20 comentarii
gabi jeler
19 Mai 2022 la 12:21felicitari , un articol super profi facut !
Mariana Bunta
19 Mai 2022 la 17:57Multumesc!
cristina-cornelia soficu
20 Mai 2022 la 15:25mandatarul poate fi pensionar, cu pensie anticipata?
Mariana Bunta
20 Mai 2022 la 19:45Buna ziua,
Conform art. 114 alin. (1) din Legea 263/2010, in sistemul public de pensii, plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care a intervenit una dintre urmatoarele cauze:
…. (b) pensionarul, beneficiar al unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate partiale, realizeaza venituri lunare aflandu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. a) si b) sau pct. II.
Totodata, conform art. 118 alin. 1^1 din Legea nr. 263/2010, in sistemul public de pensii pot cumula pensia cu venituri realizate din activitati dependente, astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora, cu exceptia celor realizate din situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. a) si b) sau pct. II, urmatoarele categorii de pensionari:
…. c) pensionarii beneficiari ai unei pensii anticipate sau ai unei pensii anticipate partiale.
Adica,
• persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca;
• functionarii publici;
• persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I.
Astfel ca, realizarea veniturilor dintr-un contract de mandat nu suspenda plata pensiei anticipate.
nica ortansa
19 Decembrie 2022 la 09:18Foarte edificator articolul, multumim, dar va deranjez si eu cu o intrebare:
In cazul in care o microintreprindere are incheiat doar un contract de mandat cu asociatul, care este si administrator, se considera indeplinita conditia ca societatea sa ramana microintreprindere cu impozit 1% ?
Mariana Bunta
19 Decembrie 2022 la 14:30Da, pentru ca, conform art. 51 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, prin salariat se intelege in cazul microintreprinderilor persoana care are incheiat contract de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
In concluzie, da, asociatul unic care este si admnistrator poate avea contract de mandat cu societatea care o reprezinta, indeplinind astfel una dintre cerintele pentru a ramane microintreprindere in 2023.
nica ortansa
19 Decembrie 2022 la 15:17Multumesc frumos.
Sarbatori fericite!
Mariana Bunta
19 Decembrie 2022 la 15:20Cu drag!
Asemenea si dvs, Sarbatori linistite!
Toma Alina
19 Septembrie 2023 la 14:30se poate plati concediu medical pentru un contract de mandat al unui direcor renumerat cu un astfel de contract?
Mariana Bunta
20 Septembrie 2023 la 18:19Da. Conform prevederilor art. 1 alin. 1 lit. a) din Normele de aplicare a OUG nr. 158/2005, următoarele categorii de persoane fizice sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate:
a) persoanele fizice, pe perioada în care au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României, care realizează venituri din desfăşurarea unei activităţi în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege (contract de mandat, admnistrare, management), precum şi alte venituri asimilate salariilor de la persoane fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, cu respectarea prevederilor legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.
Totodată, dreptul la concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, la care au dreptul persoanele asigurate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B, este condiţionat de plata contribuţiei asiguratorii pentru muncă, destinată suportării acestor indemnizaţii, reglementată prin Codul fiscal (art. 3 alin. 1 din OUG 158/2005). Or, în cazul contractelor de mandat se reține CAM în procent de 2,25%.
gina halalau
31 Octombrie 2023 la 11:47felicitari!am si eu o intrebare si anume persoanele cu contract de management au dreptul la tichete de masa?multumesc
Mariana Bunta
31 Octombrie 2023 la 18:40Buna ziua, multumesc!
Nu doarece potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, tichetele de masa sunt bilete de valoare ce sunt acordate ANGAJATILOR lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare. Or, persoanele care au incheiate contracte de management, nu intra in categoria angajatilor.
Totodata, din definitia data de Legea nr. 367/2022, Legea dialogului social, prin angajat se intelege persoana fizica, parte a unui contract individual de munca ori a unui raport de serviciu, precum si cea care presteaza munca pentru si sub autoritatea unui angajator si beneficiaza de drepturile prevazute de lege, precum si de prevederile contractelor sau acordurilor colective de munca aplicabile. Or tichetele de masa se acorda in baza prevederilor legale (legea 165/2018) precum si a dispozitilor stipulate prin RI/CCM, dupa caz.
https://universulfiscal.ro/diferenta-dintre-un-contract-de-munca-si-un-contract-de-mandat/#comment-1762
Marius Dumitru
7 Noiembrie 2023 la 15:22Buna ziua,
Am in fine o explicatie clara despre ce inseamna un contract de mandat si care este difertenta intre contract de mandat si salariat – am citit acum ceva vreme despre aceasta forma insa nu am gasit explicatii.
As avea, cu toate acestea, o intrebare, banui raspunsul (si anume ca nu se poate) insa poate ca va fi de folos si altor persoane: o persoana cu contract de mandat poate beneficia de derogarile unui angajat IT? prin aceasta ma refer la scutirea de impozit pana in 10000 ron brut si posibilitatea de a contribui sau nu la pilonul 2.
Multumesc anticipat.
Cu stima.
Universul Fiscal
9 Noiembrie 2023 la 13:52Buna ziua,
Gasiti raspunsul la intrebarea dumneavoastra aici:
https://universulfiscal.ro/scutire-impozit-in-it-contract-de-mandat/
O zi frumoasa.
Nicoleta Badea
17 Noiembrie 2023 la 19:10Remuneratia unui administrator independent (care nu este si director) al unei societati comerciale pe actiuni, este asimilata salariului la fel ca si cea a unui director cu contract de mandat?
Se ia in calcul perioada incare esti administrator independent la vechimea in munca minima pt pensionare?
Multumesc!
Mariana Bunta
21 Noiembrie 2023 la 20:09Buna ziua,
Remuneratia unui admnistrator independent este supusa si ea impozitullui pe venit si a contributiilor sociale. In speta, chiar daca persoana in cauza nu este salariat, din prisma Codului fiscal din Romania, aceste venituri sunt si ele asimilate salariilor, deci taxate cu toate contributiile.
Vechimea in munca este asimilata contractului de munca. Avand in vedere ca persoana respectiva nu are contract de munca, perioada respectiva nu reprezinta vechime in munca, dar constituie stagiu de cotizare la pensie.
Cristina Marin
27 Ianuarie 2024 la 10:55Buna ziua. Administratora blocului lucreaza pe aceasta de cca 30 ani, cred ca peste 10 ani cu contract de mandat, deci cu contributia la pensie platita. Acum a iesit la pensie. Contributia CAS platita in baza contractului de mandat nu ar trebui sa suplimenteze pensia, sa ii majoreze pensia primita? Multumesc
Mariana Bunta
29 Ianuarie 2024 la 10:10Conform Legii pensiilor,
• Cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie,
• Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa nr. 5 din lege,
• Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a sumei punctajelor lunare realizate in anul calendaristic respective,
• Punctajul lunar se calculeaza prin raportarea castigului salarial brut sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, la castigul salarial mediu brut din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica.
• Pentru lunile pentru care Institutul National de Statistica inca nu a comunicat castigul salarial mediu brut se utilizeaza, pentru intreaga luna, ultimul castig salarial mediu brut comunicat.
• In prezent, valoarea punctului de pensie este de 2032 lei.
Prin urmare, cuantumul pensiei depinde, printre altele, si de venitul care a constituit baza de calcul a CAS.
De retinut, totodata, contractul de mandat nu constituie chime in munca ci doar stagiu de cotizre la pensie.
Toma Alina
29 Ianuarie 2024 la 15:02O persoana, care nu este asociat/administrator conform actului constitutiv, poate sa fie renumerat pe baza unui ctr. de administrare iar firma sa-si pastreze statutul de microintreprindere?
Mariana Bunta
29 Ianuarie 2024 la 18:01Da, potrivit art. 1913 alin. 2 din Codul Civil, administratorii pot fi asociati sau neasociati, persoane fizice ori persoane juridice, romane sau straine.