Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Alerte fiscale, noutăți legislative, bază de date de spețe actualizată zilnic!
Modificari de cod fiscal si cod de procedura fiscala
Romeo Negrut
Valabil la 5 Februarie 2020
1. O.G. 5 – MODIFICARE COD DE PROCEDURĂ FISCALĂ
MODIFICĂRI POPRIRI TERȚI
● Au fost completate situațiile în care terții popriți pot răspunde în mod solidar cu debitorul (ex. băncile în situația în care nu procedează conform dispozițiilor popririlor).
● A fost modificată obligația terțului poprit prevăzută la art. 236 (9) a), acesta fiind obligat să plătească, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înființării popririi sau de la data la care creanța devine exigibilă, după caz, organului fiscal suma reținută și cuvenită, în contul indicat de organul de executare silită.
IMPLEMENTARE DIRECTIVĂ (UE) 2018/822
● G. nr. 5/2020 transpune în Codul de procedură fiscală Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 de modificare a Directivei 2011/16/UE în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării. Directiva a fost emisă datorită faptului că statelor membre UE le este din ce în ce mai greu să își protejeze bazele fiscale naționale împotriva eroziunii, pe măsură ce structurile de planificare fiscală au evoluat într-unele foarte sofisticate și profită deseori de mobilitatea sporită atât a capitalului, cât și a persoanelor în cadrul pieței interne.
● Aceste structuri constau de obicei în aranjamente care sunt dezvoltate la nivelul mai multor jurisdicții și permit transferarea profiturilor impozabile către regimuri fiscale mai favorabile sau au efectul de a reduce cuantumul global al impozitelor care trebuie plătite de contribuabil.
● Ca urmare, statele membre se confruntă deseori cu reduceri considerabile ale veniturilor lor fiscale, ceea ce le împiedică să aplice politici fiscale favorabile creșterii economice.
● Astfel, se instituie obligația intermediarilor de a raporta autorităților fiscale informații cu privire la anumite aranjamente transfrontaliere care ar putea fi utilizate în scopul obținerii unor avantaje fiscale (transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile, diminuarea impozitului datorat etc.).
● În cuprinsul proiectului se regăsește o definiție a intermediarilor, în această categorie regăsindu-se, dar fără a se limita la aceștia, profesioniști din diferite domenii, cum ar fi consultanți fiscali, avocați, experți contabili, consultanți financiari, precum și entități cu sau fără personalitate juridică, spre exemplu instituțiile financiare, etc.
● Trebuie menționat faptul că norma europeană acordă posibilitatea statelor membre de a stabili situațiile derogatorii de la obligativitatea raportării de care pot beneficia intermediarii care, potrivit legislației naționale, trebuie să asigure secretul profesional. În acest sens, ordonanța reglementează faptul că intermediarii care, potrivit legii, pot invoca un privilegiu profesional, raportează informațiile referitoare la un aranjament transfrontalier raportabil numai în măsura în care nu sunt avute în vedere informații de care aceștia iau la cunoștință în cursul evaluării situației juridice a clientului în cadrul unor proceduri judiciare sau al îndeplinirii obligației de apărare sau de reprezentare a clientului în proceduri judiciare.
● Prin excepție de la situația menționată anterior, obligația de raportare este impusă tuturor actorilor care sunt implicați în conceperea, comercializarea, organizarea sau gestionarea implementării unui aranjament transfrontalier raportabil, precum și celor care oferă asistență sau consiliere în acest scop.
● Pe de altă parte, în cazul în care contribuabilul concepe și implementează singur o schemă transfrontalieră, obligația de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier și care i-ar putea genera un avantaj fiscal.
● În vederea îndeplinirii obligației de raportare, intermediarii sau contribuabilii, după caz, trebuie să declare autorităților fiscale doar acele aranjamente transfrontaliere care prezintă anumite caracteristici și elemente ce oferă indicii cu privire la evitarea obligațiilor fiscale sau la obținerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive și se referă, în principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achiziționarea de companii care înregistrează pierderi și utilizarea pierderilor pentru reducerea obligațiilor fiscale, conversia veniturilor în capital sau în categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc.
● Printr-un ordin al președintelui A.N.A.F. urmează să fie aprobat modelul formularului prin intermediul căruia intermediarii sau contribuabilii iși vor îndeplini obligația de raportare. Mai mult decât atât, în vederea detalierii aspectelor referitoare la modul de aplicare a prevederilor referitoare la tipurile de semne distinctive pe care intermediarii sau contribuabilii relevanți le utilizeaza în vederea stabilirii caracterului raportabil al aranjamentelor transfrontaliere, A.N.A.F. urmează să elaboreze un ghid.
● De asemenea, actul normativ prevede și stabilirea unor sancțiuni pentru încălcarea obligațiilor de raportare în vederea creșterii gradului conformării voluntare atât a contribuabililor cât și a intermediarilor. În ceea ce privește stabilirea cuantumului sancțiunilor, acesta este la latidunea fiecărui stat membru, însă norma europeană recomandă ca acestea să fie eficiente, proporționale și disuasive (amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru neraportare sau raportare cu întârziere a anarjamentelor transfrontaliere care fac obiectul raportării).
● Prevederile cu raportarea intră în vigoare începând cu 1 iulie 2020.
● Intermediarii sau contribuabilii relevanți sunt obligați să raporteze până la data de 31 august 2020 aranjamentele transfrontaliere pentru perioada cuprinsă între 25 iunie 2018 și 1 iulie 2020.
2. O.G. 6 – MODIFICARE COD FISCAL, OG 6 ȘI PROROGARE TERMEN DECLARAȚIA UNICĂ
MODIFICARE COD FISCAL
● A fost completată lista contribuabililor plătitori de impozit pe profit cu următoarele persoane:
– Persoanele juridice străine rezidente într-un stat terț care desfășoară activitate în România prin intermediul unuia sau mai multor elemente tratate drept sedii permanente;
– Etitatea transparentă fiscal.
● Au fost aduse modificări și completări art. 40^1 privind normele împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne.
● A fost reglementat în mod expres, printr-un articol dedicat, regimul TVA aplicabil stocurilor la dispoziția clientului. Acestea se vor declara în declarația recapitulativă.
● Scutirea de TVA privind livrările intracomunitare de bunuri către alte persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA nu se aplică în situația în care furnizorul nu raportează livrarea în declarația recapitulativă.
● A fost suspendată din nou, până la data de 31 decembrie 2022, aplicarea prevederilor privind obligativitatea depunerii declarațiilor 392A și 392B.
MODIFICARE O.G. 6/2019 PRIVIND FACILITĂȚILE FISCALE
● A fost precizat în mod expres faptul că restructurarea obligațiilor bugetare se poate aplica și de următorii contribuabili:
a) debitorii care pierd eșalonarea la plată întrucât disponibilitățile bănești ale acestora, previzionate pe perioada de derulare a eșalonării, nu permit susținerea acesteia;
b) debitorii care au garantate obligațiile bugetare potrivit art. 210-211 și art. 235 din Codul de procedură fiscală.
● Debitorul care dorește să își restructureze obligațiile bugetare poate notifica organul fiscal competent cu privire la intenția sa și în perioada 1 februarie-31 martie 2020, sub sancțiunea decăderii.
● Solicitarea de restructurare se va putea depune până la 31 iulie 2020, sub sancțiunea decăderii.
PROROGARE TERMEN 15 MARTIE
● În anul 2020 termenul de 15 martie inclusiv prevăzut pentru depunerea DECLARAȚIEI UNICE, depunerea formularului 230, precum și pentru plata impozitului și a contribuțiilor, se prorogă până la data de 25 mai 2020
Sursa: AJFP Dambovita
Modificari de cod fiscal si cod de procedura fiscala
Articol scris in data de: 5 Februarie 2020
Autor: Romeo Negrut
1. O.G. 5 – MODIFICARE COD DE PROCEDURĂ FISCALĂ
MODIFICĂRI POPRIRI TERȚI
● Au fost completate situațiile în care terții popriți pot răspunde în mod solidar cu debitorul (ex. băncile în situația în care nu procedează conform dispozițiilor popririlor).
● A fost modificată obligația terțului poprit prevăzută la art. 236 (9) a), acesta fiind obligat să plătească, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înființării popririi sau de la data la care creanța devine exigibilă, după caz, organului fiscal suma reținută și cuvenită, în contul indicat de organul de executare silită.
IMPLEMENTARE DIRECTIVĂ (UE) 2018/822
● G. nr. 5/2020 transpune în Codul de procedură fiscală Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 de modificare a Directivei 2011/16/UE în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării. Directiva a fost emisă datorită faptului că statelor membre UE le este din ce în ce mai greu să își protejeze bazele fiscale naționale împotriva eroziunii, pe măsură ce structurile de planificare fiscală au evoluat într-unele foarte sofisticate și profită deseori de mobilitatea sporită atât a capitalului, cât și a persoanelor în cadrul pieței interne.
● Aceste structuri constau de obicei în aranjamente care sunt dezvoltate la nivelul mai multor jurisdicții și permit transferarea profiturilor impozabile către regimuri fiscale mai favorabile sau au efectul de a reduce cuantumul global al impozitelor care trebuie plătite de contribuabil.
● Ca urmare, statele membre se confruntă deseori cu reduceri considerabile ale veniturilor lor fiscale, ceea ce le împiedică să aplice politici fiscale favorabile creșterii economice.
● Astfel, se instituie obligația intermediarilor de a raporta autorităților fiscale informații cu privire la anumite aranjamente transfrontaliere care ar putea fi utilizate în scopul obținerii unor avantaje fiscale (transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile, diminuarea impozitului datorat etc.).
● În cuprinsul proiectului se regăsește o definiție a intermediarilor, în această categorie regăsindu-se, dar fără a se limita la aceștia, profesioniști din diferite domenii, cum ar fi consultanți fiscali, avocați, experți contabili, consultanți financiari, precum și entități cu sau fără personalitate juridică, spre exemplu instituțiile financiare, etc.
● Trebuie menționat faptul că norma europeană acordă posibilitatea statelor membre de a stabili situațiile derogatorii de la obligativitatea raportării de care pot beneficia intermediarii care, potrivit legislației naționale, trebuie să asigure secretul profesional. În acest sens, ordonanța reglementează faptul că intermediarii care, potrivit legii, pot invoca un privilegiu profesional, raportează informațiile referitoare la un aranjament transfrontalier raportabil numai în măsura în care nu sunt avute în vedere informații de care aceștia iau la cunoștință în cursul evaluării situației juridice a clientului în cadrul unor proceduri judiciare sau al îndeplinirii obligației de apărare sau de reprezentare a clientului în proceduri judiciare.
● Prin excepție de la situația menționată anterior, obligația de raportare este impusă tuturor actorilor care sunt implicați în conceperea, comercializarea, organizarea sau gestionarea implementării unui aranjament transfrontalier raportabil, precum și celor care oferă asistență sau consiliere în acest scop.
● Pe de altă parte, în cazul în care contribuabilul concepe și implementează singur o schemă transfrontalieră, obligația de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier și care i-ar putea genera un avantaj fiscal.
● În vederea îndeplinirii obligației de raportare, intermediarii sau contribuabilii, după caz, trebuie să declare autorităților fiscale doar acele aranjamente transfrontaliere care prezintă anumite caracteristici și elemente ce oferă indicii cu privire la evitarea obligațiilor fiscale sau la obținerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive și se referă, în principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achiziționarea de companii care înregistrează pierderi și utilizarea pierderilor pentru reducerea obligațiilor fiscale, conversia veniturilor în capital sau în categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc.
● Printr-un ordin al președintelui A.N.A.F. urmează să fie aprobat modelul formularului prin intermediul căruia intermediarii sau contribuabilii iși vor îndeplini obligația de raportare. Mai mult decât atât, în vederea detalierii aspectelor referitoare la modul de aplicare a prevederilor referitoare la tipurile de semne distinctive pe care intermediarii sau contribuabilii relevanți le utilizeaza în vederea stabilirii caracterului raportabil al aranjamentelor transfrontaliere, A.N.A.F. urmează să elaboreze un ghid.
● De asemenea, actul normativ prevede și stabilirea unor sancțiuni pentru încălcarea obligațiilor de raportare în vederea creșterii gradului conformării voluntare atât a contribuabililor cât și a intermediarilor. În ceea ce privește stabilirea cuantumului sancțiunilor, acesta este la latidunea fiecărui stat membru, însă norma europeană recomandă ca acestea să fie eficiente, proporționale și disuasive (amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru neraportare sau raportare cu întârziere a anarjamentelor transfrontaliere care fac obiectul raportării).
● Prevederile cu raportarea intră în vigoare începând cu 1 iulie 2020.
● Intermediarii sau contribuabilii relevanți sunt obligați să raporteze până la data de 31 august 2020 aranjamentele transfrontaliere pentru perioada cuprinsă între 25 iunie 2018 și 1 iulie 2020.
2. O.G. 6 – MODIFICARE COD FISCAL, OG 6 ȘI PROROGARE TERMEN DECLARAȚIA UNICĂ
MODIFICARE COD FISCAL
● A fost completată lista contribuabililor plătitori de impozit pe profit cu următoarele persoane:
– Persoanele juridice străine rezidente într-un stat terț care desfășoară activitate în România prin intermediul unuia sau mai multor elemente tratate drept sedii permanente;
– Etitatea transparentă fiscal.
● Au fost aduse modificări și completări art. 40^1 privind normele împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne.
● A fost reglementat în mod expres, printr-un articol dedicat, regimul TVA aplicabil stocurilor la dispoziția clientului. Acestea se vor declara în declarația recapitulativă.
● Scutirea de TVA privind livrările intracomunitare de bunuri către alte persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA nu se aplică în situația în care furnizorul nu raportează livrarea în declarația recapitulativă.
● A fost suspendată din nou, până la data de 31 decembrie 2022, aplicarea prevederilor privind obligativitatea depunerii declarațiilor 392A și 392B.
MODIFICARE O.G. 6/2019 PRIVIND FACILITĂȚILE FISCALE
● A fost precizat în mod expres faptul că restructurarea obligațiilor bugetare se poate aplica și de următorii contribuabili:
a) debitorii care pierd eșalonarea la plată întrucât disponibilitățile bănești ale acestora, previzionate pe perioada de derulare a eșalonării, nu permit susținerea acesteia;
b) debitorii care au garantate obligațiile bugetare potrivit art. 210-211 și art. 235 din Codul de procedură fiscală.
● Debitorul care dorește să își restructureze obligațiile bugetare poate notifica organul fiscal competent cu privire la intenția sa și în perioada 1 februarie-31 martie 2020, sub sancțiunea decăderii.
● Solicitarea de restructurare se va putea depune până la 31 iulie 2020, sub sancțiunea decăderii.
PROROGARE TERMEN 15 MARTIE
● În anul 2020 termenul de 15 martie inclusiv prevăzut pentru depunerea DECLARAȚIEI UNICE, depunerea formularului 230, precum și pentru plata impozitului și a contribuțiilor, se prorogă până la data de 25 mai 2020
Sursa: AJFP Dambovita