Obligațiile contabililor privind spălarea banilor

Articol scris in data de: 13 Ianuarie 2020

Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a publicat pe site-ul propriu cateva precizari privind declaratiile pe care trebuie sa le depuna agentii economici (http://www.onpcsb.ro/faq-onpcsb).

Se observa ca la intrebarea 4, entitatile mentionate la art. 5 litera e) din Legea 129/2019 (auditorii, experţii contabili şi contabilii autorizaţi, cenzorii, persoanele care acordă consultanţă fiscală, financiară, de afaceri sau contabilă) au obligatia sa transmita un raport catre ONPCSB daca cumva in urma verificarilor constata ca sunt tranzactii suspecte.

Aparent aceste categorii de agenti economici trebuie sa joace rolul de “informatori ai statului”. Consideram ca cel mai bine e sa nu stim foarte multe despre afacerile clientilor nostri si nici despre partenerii lor de afaceri.

Redam mai jos informatiile furnizate pe site-ul mentionat:

4. Întrebare:

Obligaţia de raportare către Oficiu a tranzacţiilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, efectuate de către clienții entităţilor menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 revine acestor entități sau clienților?

Entităţi raportoare

Articolul 5

(1) Intră sub incidenţa prezentei legi următoarele entităţi raportoare:

e) auditorii, experţii contabili şi contabilii autorizaţi, cenzorii, persoanele care acordă consultanţă fiscală, financiară, de afaceri sau contabilă;

Răspuns:

Raportarea către Oficiu a tranzacţiilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, efectuate de către clienții entităţilor menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine clienților înșiși și nu auditorului, expertului contabil, contabilului autorizat, cenzorului sau persoanei care îi acordă consultanță fiscală, financiară, de afaceri sau contabilă.

PRECIZARE:

În situația în care, din verificările realizate cu privire la activitățile clienților proprii, rezultă indicatori de suspiciune conform art. 6 din lege, entităţile menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 au OBLIGAȚIA TRANSMITERII unui raport de tranzacții suspecte.

Articolul 6

(1) Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 sunt obligate să transmită un raport pentru tranzacţii suspecte exclusiv Oficiului dacă acestea cunosc, suspectează sau au motive rezonabile să suspecteze că:

a) Bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni sau au legătură cu finanţarea terorismului; sau

b) Persoana sau împuternicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi; sau

c) Informaţiile pe care entitatea raportoare le deţine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi; sau

d) In orice alte situaţii sau cu privire la elemente care sunt de natură să ridice suspiciuni referitoare la caracterul, scopul economic sau motivaţia tranzacţiei, cum ar fi existenţa unor anomalii faţă de profilul clientului, precum şi atunci când există indicii că datele deţinute despre client ori beneficiarul real nu sunt reale sau de actualitate, iar clientul refuză să le actualizeze ori oferă explicaţii care nu sunt plauzibile.

Distribuie pagina
Romeo Negrut

Articol scris de catre Romeo Negrut, in data de January 13, 2020.

Ne propunem sa oferim cele mai bune solutii în domeniul financiar-contabil, politicii manageriale si resurselor umane, astfel încât sa asiguram partenerilor nostri un background solid în realizarea obiectivelor.

Vezi toate articolele scrise de Romeo Negrut

Obligațiile contabililor privind spălarea banilor

Articol scris in data de: 13 Ianuarie 2020

Autor: Romeo Negrut

Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a publicat pe site-ul propriu cateva precizari privind declaratiile pe care trebuie sa le depuna agentii economici (http://www.onpcsb.ro/faq-onpcsb).

Se observa ca la intrebarea 4, entitatile mentionate la art. 5 litera e) din Legea 129/2019 (auditorii, experţii contabili şi contabilii autorizaţi, cenzorii, persoanele care acordă consultanţă fiscală, financiară, de afaceri sau contabilă) au obligatia sa transmita un raport catre ONPCSB daca cumva in urma verificarilor constata ca sunt tranzactii suspecte.

Aparent aceste categorii de agenti economici trebuie sa joace rolul de "informatori ai statului". Consideram ca cel mai bine e sa nu stim foarte multe despre afacerile clientilor nostri si nici despre partenerii lor de afaceri.

Redam mai jos informatiile furnizate pe site-ul mentionat:

4. Întrebare:

Obligaţia de raportare către Oficiu a tranzacţiilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, efectuate de către clienții entităţilor menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 revine acestor entități sau clienților?

Entităţi raportoare

Articolul 5

(1) Intră sub incidenţa prezentei legi următoarele entităţi raportoare:

e) auditorii, experţii contabili şi contabilii autorizaţi, cenzorii, persoanele care acordă consultanţă fiscală, financiară, de afaceri sau contabilă;

Răspuns:

Raportarea către Oficiu a tranzacţiilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, efectuate de către clienții entităţilor menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, revine clienților înșiși și nu auditorului, expertului contabil, contabilului autorizat, cenzorului sau persoanei care îi acordă consultanță fiscală, financiară, de afaceri sau contabilă.

PRECIZARE:

În situația în care, din verificările realizate cu privire la activitățile clienților proprii, rezultă indicatori de suspiciune conform art. 6 din lege, entităţile menționate la art. 5 alin.(1) lit. e) din Legea nr. 129/2019 au OBLIGAȚIA TRANSMITERII unui raport de tranzacții suspecte.

Articolul 6

(1) Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 sunt obligate să transmită un raport pentru tranzacţii suspecte exclusiv Oficiului dacă acestea cunosc, suspectează sau au motive rezonabile să suspecteze că:

a) Bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni sau au legătură cu finanţarea terorismului; sau

b) Persoana sau împuternicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi; sau

c) Informaţiile pe care entitatea raportoare le deţine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi; sau

d) In orice alte situaţii sau cu privire la elemente care sunt de natură să ridice suspiciuni referitoare la caracterul, scopul economic sau motivaţia tranzacţiei, cum ar fi existenţa unor anomalii faţă de profilul clientului, precum şi atunci când există indicii că datele deţinute despre client ori beneficiarul real nu sunt reale sau de actualitate, iar clientul refuză să le actualizeze ori oferă explicaţii care nu sunt plauzibile.
  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după