Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Puls legislativ. Principalele modificări ale lunii martie

Botar Claudia-Florina
Valabil la 24 Aprilie 2025
Monitorizarea permanentă a ,,pulsului” modificărilor legislative reprezintă o practică fără de care companiile își pierd relevanța în contextele actuale. A deține toate instrumentele necesare pentru a măsura cu precizie pulsul noutăților legislative dictează ,,starea de sănătate” prezentă și viitoare a afacerii tale. Mediul de afaceri autohton nu este scutit de modificările legislative ce intervin cu o regularitate cel puțin lunară. Poate părea o reală corvoadă necesitatea de conectare constantă la tot ceea ce apare nou în această sferă. Este însă un imperativ fără de care orice business este sortit eșecului.
Așa cum menționam, în fiecare lună sunt lansate în spațiul de afaceri românesc o serie de modificări legislative cu incidență asupra activității financiar-contabile și fiscale a afacerii tale. Te invităm, prin intermediul acestui material, să iei un prim contact sau să faci o scurtă recapitulare a modificărilor aferente lunii martie a anului 2025.
Luna martie prezintă 3 buletine legislative care vizează modificarea diverselor aspecte din sfera afacerilor din România.
Minibroșură legislativă a lunii martie-lista celor 11 modificări punctuale cu incidență asupra afacerii tale
Iată mai jos o scurtă prezentare a celor 11 modificări lansate în spațiul de afaceri în luna martie a anului 2025.
1. Modificarea formularelor 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”, modificarea instrucțiunilor de completare a aceluiași formular, secțiunea F, „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”; modificarea formularului 013 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente” alături de instrucțiunile de completare a acestuia, secțiunea F, „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”; modificarea formularului 700 „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” alături de secțiunea F a acestuia;
2. Delimitarea competențelor în ceea ce privește controlul fiscal al produselor accizabile;
3. Aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 ,,Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”;
4. Modificări aduse asupra art. 101 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal privitor la calculul impozitului pe venitul din pensii și termenul de plată;
5. Aprobarea modelului și conținutului formularului 397 ,,Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”;
6. Stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale în semstrul I al anului 2025;
7. Aspecte legate de modificări aduse asupra nivelului de accize la țigarete, în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026 inclusiv;
8. Modificări cu privire la actul normativ care vizează aprobarea Clasificării activităților din economia națională-CAEN;
9. Stabilirea valorii sumei indexate lunare acordate sub formă de tichete de creșă aferente semestrului I al 2025;
10. Aspecte legate de activitatea de monitorizare și control a activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat;
11. Aprobarea criteriilor privind evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici în cazul cărora este identificat un risc fiscal ridicat;
Astfel, regăsim mai sus principalele 11 modificări legislative lansate în luna martie a anului 2025 în spațiul de afaceri autohton. Per ansamblu, sau individual, fiecare dintre acestea presupun mobilizarea diverselor resurse din cadrul companiei în vederea ralierii la conformitate legală.
Sinteza principalelor modificări legislative ale lunii martie
Minibroșura informativă conturată mai sus pe marginea principalelor modificări ale lunii martie a acestui an nu este lipsită de necesitatea clarificării în vederea facilitării transpunerii acestora la realitatea practică a afacerii tale. În această manieră, vom puncta ma jos câteva aspecte din cadrul celor mai importante modificări pentru a ușura implementarea practică a acestora.
1. Modificarea componenței vectorului fiscal
Ordinul nr. 1.699 din 25 octombrie 2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal introduce alte două tipuri de impozite care completează structura vectorului fiscal al companiilor. Este vorba despre impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și impozitul pe construcții. În acest sens, formularele 010, 013, 700 se modifică prin adăugarea rândurilor aferente cele două tipuri de impozite nou introduse și a principalele aspecte vizate de acestea: marcarea acestor tipuri de impozite de către acei contribuabili care dețin obligația declarării și achitării acestora, luarea în evidență cu privire la obligativitatea companiilor în ceea ce privește declararea și achitarea acestor impozite și, respectiv, scoaterea din evidență cu privire la obligativitatea survenită ca urmare a încadrării la categoria persoanelor impozabilă plătitoare de impozit pe construcții sau pe impozit suplimentar.
2. Delimitarea competențelor cu privire la controlul fiscal al produselor accizabile
Pentru delimitarea acestor aspecte, vom răspunde punctual la următoarea întrebare:
Cine execută activitatea de control fiscal în domeniul produselor accizabile?
Activitatea de control în domeniul produselor accizabile este executată de către structurile teritoriale sau centrale ale Autorității Vamale Române. Dacă discutăm despre controalele inopinate în domeniul produselor accizabile, personalul cu atribuții de control fiscal în acest sector poate acționa și în afara razei teritoriale de competență, pe baza aprobării primite din partea Direcției generale de coordonare de control vamal.
3. Modificări aduse asupra unor aspecte legate de veniturile din pensii
Calculul impozitului pe veniturile din pensii și aspecte corelate la termenul de plată a acestuia
Calculul impozitului pe veniturile din pensii se realizează de către orice plătitor de venituri din pensii la data plății acesteia, acesta deținând obligația de a reține și de a achita impozitul la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se realizează plata pensiei. Calculul impozitului se realizează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil lunar din pensii. Conform art. 100 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, acesta se calculează prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3000 de lei. Au fost abrogate prevederile speciale cu privire la calculul impozitului pe veniturile din salarii. Alineatul 2 din cadrul art. 101 a fost modificat în sensul eliminării impozitării diferențiate, eliminarea procentelor aplicate progresiv (10%, 15%, 20%) pentru partea necontributivă. Astfel, sunt eliminate cele două nuanțe cu privire la maniera de calcul a impozitului pe veniturile din pensii precum și alte modificări aferente problematici.
4. Valoarea sumei indexată care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025
Pentru semestrul I al anului 2025, valoarea sumei indexate a tichetelor culturale care se acordă lunar este de maxim 220 de lei/lună, respectiv de maxim 450 lei/eveniment. Aceste valori se aplică și pentru primele două luni ale semestrului II al anului 2025 (august și septembrie).
5. Cuantumul accizei specifice la țigarete
Pentru perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026 inclusiv, nivelul accizei la țigarete este de 560,86 lei/1000 de bucăți.
6. Modificări în sfera Clasificării activităților din economia națională-CAEN
Articolul 2 din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 nuanța caracterul obligatoriu al cadrului unitar de interes general reflectat prin intermediul codurilor CAEN pentru ordonarea informațiilor referitoare la activitățile economice și sociale. Varianta actualizată în luna martie face trimiteri la caracterul necesar al aceluiași cadru pentru ordonarea informațiilor referitoare la activitățile economice și sociale. Articolul 3 aduce precizări cu privire la obligativitatea aplicării codurilor CAEN în toate domeniile de activitate economică și socială, în scopuri statistice, nuanță care apare doar în forma modificată a actului normativ. Actualizarea codurilor CAEN se realizează treptat, perioada de implementare fiind de 18 luni care curge de la momentul intrării în vigoare a unei versiuni CAEN actualizate.
7. Valoarea sumei indexată care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2025
Pentru semestrul I al anului 2025, cu începere din luna aprilie 2025, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creșă este de 670 de lei. Aceasta își menține valabilitatea și pe durata lunii august și septembrie a anului 2025.
Iată așadar 7 dintre cele mai importante modificări conturate punctual lansate în spațiul economic în luna martie a acestui an. Navigarea cu succes prin multitudinea de modificări survenite la nivel legislativ precum și aplicarea corectă a acestora la nivelul fiecărei companii este, evident, apanajul fiecărui profesionist.
Referințe principale de informare
- Ordinul nr. 1.699 din 25 octombrie 2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1056 din 4 noiembrie 2021.
- Ordonanță de urgență nr. 11 din 13 martie 2025 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 225 din 13 martie 2025.
- Ordinul nr. 361/2.680/2025 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025, Publicat în Monitorul Oficial nr. 244 din 20 martie 2025.
- Ordinul nr. 485 din 18 martie 2025 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la țigarete, Publicat în Monitorul Oficial nr. 249 din 21 martie 2025.
- Hotărâre nr. 656 din 6 octombrie 1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia naționala-CAEN, Publicat în Monitorul Oficial nr. 301 din 5 noiembrie 1997.
- Ordinul nr. 486/287/2025 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2025, Publicat în Monitorul Oficial nr. 275 din 28 martie 2025.
- Ordinul nr. 975 din 4 martie 2025 privind stabilirea competențelor în domeniul controlului fiscal ale structurilor de control din cadrul Autorității Vamale Române, Publicat în Monitorul Oficial nr. 209 din 10 martie 2025.
- Noutăți legislative, Site-ul Anaf, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asismten ta_contribuabili/le gislatie/noutati_legislative.
- Ordinul nr. 252 din 24 februarie 2025 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 183 din 3 martie 2025.
Ordinul nr. 382 din 17 martie 2025 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului 397 “Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”, Publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din 19 martie 2025.

Puls legislativ. Principalele modificări ale lunii martie
Articol scris in data de: 24 Aprilie 2025
Autor: Botar Claudia-Florina
Monitorizarea permanentă a ,,pulsului” modificărilor legislative reprezintă o practică fără de care companiile își pierd relevanța în contextele actuale. A deține toate instrumentele necesare pentru a măsura cu precizie pulsul noutăților legislative dictează ,,starea de sănătate” prezentă și viitoare a afacerii tale. Mediul de afaceri autohton nu este scutit de modificările legislative ce intervin cu o regularitate cel puțin lunară. Poate părea o reală corvoadă necesitatea de conectare constantă la tot ceea ce apare nou în această sferă. Este însă un imperativ fără de care orice business este sortit eșecului.
Așa cum menționam, în fiecare lună sunt lansate în spațiul de afaceri românesc o serie de modificări legislative cu incidență asupra activității financiar-contabile și fiscale a afacerii tale. Te invităm, prin intermediul acestui material, să iei un prim contact sau să faci o scurtă recapitulare a modificărilor aferente lunii martie a anului 2025.
Luna martie prezintă 3 buletine legislative care vizează modificarea diverselor aspecte din sfera afacerilor din România.
Minibroșură legislativă a lunii martie-lista celor 11 modificări punctuale cu incidență asupra afacerii tale
Iată mai jos o scurtă prezentare a celor 11 modificări lansate în spațiul de afaceri în luna martie a anului 2025.
1. Modificarea formularelor 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”, modificarea instrucțiunilor de completare a aceluiași formular, secțiunea F, „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”; modificarea formularului 013 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente” alături de instrucțiunile de completare a acestuia, secțiunea F, „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”; modificarea formularului 700 „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” alături de secțiunea F a acestuia;
2. Delimitarea competențelor în ceea ce privește controlul fiscal al produselor accizabile;
3. Aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 ,,Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”;
4. Modificări aduse asupra art. 101 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal privitor la calculul impozitului pe venitul din pensii și termenul de plată;
5. Aprobarea modelului și conținutului formularului 397 ,,Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”;
6. Stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale în semstrul I al anului 2025;
7. Aspecte legate de modificări aduse asupra nivelului de accize la țigarete, în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026 inclusiv;
8. Modificări cu privire la actul normativ care vizează aprobarea Clasificării activităților din economia națională-CAEN;
9. Stabilirea valorii sumei indexate lunare acordate sub formă de tichete de creșă aferente semestrului I al 2025;
10. Aspecte legate de activitatea de monitorizare și control a activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat;
11. Aprobarea criteriilor privind evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici în cazul cărora este identificat un risc fiscal ridicat;
Astfel, regăsim mai sus principalele 11 modificări legislative lansate în luna martie a anului 2025 în spațiul de afaceri autohton. Per ansamblu, sau individual, fiecare dintre acestea presupun mobilizarea diverselor resurse din cadrul companiei în vederea ralierii la conformitate legală.
Sinteza principalelor modificări legislative ale lunii martie
Minibroșura informativă conturată mai sus pe marginea principalelor modificări ale lunii martie a acestui an nu este lipsită de necesitatea clarificării în vederea facilitării transpunerii acestora la realitatea practică a afacerii tale. În această manieră, vom puncta ma jos câteva aspecte din cadrul celor mai importante modificări pentru a ușura implementarea practică a acestora.
1. Modificarea componenței vectorului fiscal
Ordinul nr. 1.699 din 25 octombrie 2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal introduce alte două tipuri de impozite care completează structura vectorului fiscal al companiilor. Este vorba despre impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și impozitul pe construcții. În acest sens, formularele 010, 013, 700 se modifică prin adăugarea rândurilor aferente cele două tipuri de impozite nou introduse și a principalele aspecte vizate de acestea: marcarea acestor tipuri de impozite de către acei contribuabili care dețin obligația declarării și achitării acestora, luarea în evidență cu privire la obligativitatea companiilor în ceea ce privește declararea și achitarea acestor impozite și, respectiv, scoaterea din evidență cu privire la obligativitatea survenită ca urmare a încadrării la categoria persoanelor impozabilă plătitoare de impozit pe construcții sau pe impozit suplimentar.
2. Delimitarea competențelor cu privire la controlul fiscal al produselor accizabile
Pentru delimitarea acestor aspecte, vom răspunde punctual la următoarea întrebare:
Cine execută activitatea de control fiscal în domeniul produselor accizabile?
Activitatea de control în domeniul produselor accizabile este executată de către structurile teritoriale sau centrale ale Autorității Vamale Române. Dacă discutăm despre controalele inopinate în domeniul produselor accizabile, personalul cu atribuții de control fiscal în acest sector poate acționa și în afara razei teritoriale de competență, pe baza aprobării primite din partea Direcției generale de coordonare de control vamal.
3. Modificări aduse asupra unor aspecte legate de veniturile din pensii
Calculul impozitului pe veniturile din pensii și aspecte corelate la termenul de plată a acestuia
Calculul impozitului pe veniturile din pensii se realizează de către orice plătitor de venituri din pensii la data plății acesteia, acesta deținând obligația de a reține și de a achita impozitul la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se realizează plata pensiei. Calculul impozitului se realizează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil lunar din pensii. Conform art. 100 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, acesta se calculează prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3000 de lei. Au fost abrogate prevederile speciale cu privire la calculul impozitului pe veniturile din salarii. Alineatul 2 din cadrul art. 101 a fost modificat în sensul eliminării impozitării diferențiate, eliminarea procentelor aplicate progresiv (10%, 15%, 20%) pentru partea necontributivă. Astfel, sunt eliminate cele două nuanțe cu privire la maniera de calcul a impozitului pe veniturile din pensii precum și alte modificări aferente problematici.
4. Valoarea sumei indexată care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025
Pentru semestrul I al anului 2025, valoarea sumei indexate a tichetelor culturale care se acordă lunar este de maxim 220 de lei/lună, respectiv de maxim 450 lei/eveniment. Aceste valori se aplică și pentru primele două luni ale semestrului II al anului 2025 (august și septembrie).
5. Cuantumul accizei specifice la țigarete
Pentru perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026 inclusiv, nivelul accizei la țigarete este de 560,86 lei/1000 de bucăți.
6. Modificări în sfera Clasificării activităților din economia națională-CAEN
Articolul 2 din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 nuanța caracterul obligatoriu al cadrului unitar de interes general reflectat prin intermediul codurilor CAEN pentru ordonarea informațiilor referitoare la activitățile economice și sociale. Varianta actualizată în luna martie face trimiteri la caracterul necesar al aceluiași cadru pentru ordonarea informațiilor referitoare la activitățile economice și sociale. Articolul 3 aduce precizări cu privire la obligativitatea aplicării codurilor CAEN în toate domeniile de activitate economică și socială, în scopuri statistice, nuanță care apare doar în forma modificată a actului normativ. Actualizarea codurilor CAEN se realizează treptat, perioada de implementare fiind de 18 luni care curge de la momentul intrării în vigoare a unei versiuni CAEN actualizate.
7. Valoarea sumei indexată care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2025
Pentru semestrul I al anului 2025, cu începere din luna aprilie 2025, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creșă este de 670 de lei. Aceasta își menține valabilitatea și pe durata lunii august și septembrie a anului 2025.
Iată așadar 7 dintre cele mai importante modificări conturate punctual lansate în spațiul economic în luna martie a acestui an. Navigarea cu succes prin multitudinea de modificări survenite la nivel legislativ precum și aplicarea corectă a acestora la nivelul fiecărei companii este, evident, apanajul fiecărui profesionist.
Referințe principale de informare
- Ordinul nr. 1.699 din 25 octombrie 2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1056 din 4 noiembrie 2021.
- Ordonanță de urgență nr. 11 din 13 martie 2025 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 225 din 13 martie 2025.
- Ordinul nr. 361/2.680/2025 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025, Publicat în Monitorul Oficial nr. 244 din 20 martie 2025.
- Ordinul nr. 485 din 18 martie 2025 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la țigarete, Publicat în Monitorul Oficial nr. 249 din 21 martie 2025.
- Hotărâre nr. 656 din 6 octombrie 1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia naționala-CAEN, Publicat în Monitorul Oficial nr. 301 din 5 noiembrie 1997.
- Ordinul nr. 486/287/2025 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2025, Publicat în Monitorul Oficial nr. 275 din 28 martie 2025.
- Ordinul nr. 975 din 4 martie 2025 privind stabilirea competențelor în domeniul controlului fiscal ale structurilor de control din cadrul Autorității Vamale Române, Publicat în Monitorul Oficial nr. 209 din 10 martie 2025.
- Noutăți legislative, Site-ul Anaf, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asismten ta_contribuabili/le gislatie/noutati_legislative.
- Ordinul nr. 252 din 24 februarie 2025 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 183 din 3 martie 2025.
Ordinul nr. 382 din 17 martie 2025 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului 397 “Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”, Publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din 19 martie 2025.