Societate declarata inactiva din cauza sediului social expirat. Tratament TVA.

Articol scris in data de: May 7, 2019

Situatie de fapt:

O societate primeste decizie de inactivitate pe data de 10.01.2019 pe motiv ca are sediul expirat. Notificarea cu privire la incetarea contractului de comodat a fost incarcata pe SPV-ul firmei pe data de 01.12.2018.

Firma procedeaza la intrarea in normalitate prin operarea prelungirii sediului social la ORC Galati, dar introduce actiune in instanta pentru suspendarea operarii inactivitatii. Decizia instantei este de suspendare a inactivitatii firmei, incepind cu data de 15.04.2019.

Intrebare:

In aceste conditii firma isi poate deduce cu luna aprilie 2019 TVA-ul care nu a fost deductibil pe perioada 11.01.2019-15.04.2019?

In perioada susmentionata , s-a intocmit si depus lunar declaratia 311. Daca TVA-ul din perioada inactivitatii se poate deduce, el se opereaza in luna aprilie, si intra in decontul de tva aferent lunii aprilie?

Societate declarata inactiva din cauza sediului social expirat. Tratament TVA.

Administratia financiara poate declara inactivitatea unei firmei conf. Art 92, alin (1), lit. g din Codul de procedura fiscala in conditiile in care „durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată”.

In acest caz, declararea in inactivitate se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil a unei notificări referitoare la situatia respectiva.

De la data declararii inactivitatii, organul fiscal competent va anula si inregistrarea persoanei impozabile in scop de TVA, conf. Art 316, alin (11), lit a – Cod fiscal.

Art. 316, alin (12), lit a prevede ca dupa anularea inregistrării în scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicării deciziei de inregistrare în scopuri de TVA.

Daca o persoana impozabila a fost declarata inactiva, conform Codului de procedura fiscala, si desfasoara activitati economice in perioada de inanctivitate, va fi supusa in continuare obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor şi contributiilor sociale obligatorii prevazute de legislatia in vigoare, dar, în perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achiziţiilor efectuate, în cazul înregistrării în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12). 

Persoana impozabilă îşi exercită dreptul de deducere pentru achiziţiile de bunuri şi/sau servicii efectuate în perioada în care a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea taxei în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 depus după înregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior, chiar dacă factura nu cuprinde codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile.

Daca societatea a fost notificata de catre Administratia fiscala de care apartine ca a fost scoasa din evidenta ca platitor de TVA, trebuie facuta ajustarea de TVA in favoarea bugetului de stat, care trebuie reflectata in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile, in cazul suspendarii activitatii.

La declararea inactivitatii activitatii societatii, dar si la reluarea acesteia, trebuie sa se aiba in vedere prevederile cuprinse la articolul art.304, alin (1), lit. c “Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital”.

Ajustarea are loc deoarece se considera ca persoana impozabila respectiva isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru respectivele bunuri si servicii neutilizate.

La data inregistrarii in scopuri de TVA, dupa incetarea perioadei de inactivitate, persoana impozabila poate efectua ajustarea in favoarea sa, operatiune care se evidentiaza fie in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, fie intr-un decont ulterior.

Aceiasi procedura trebuie urmata si in cazul bunurilor de capital (imobile, terenuri) in baza prevederilor cuprinse la articolul 305 “Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital”.

In concluzie, daca la data suspendarii activitatii, existau bunuri de natura mijloacelor fixe neamortizate, stocuri, servicii neutilizate pentru care s-a dedus TVA, trebuia sa faceti ajustarea TVA in favoarea bugetului de stat.

De asemenea, dupa incetarea situatiei care a condus la anularea inregistrarii in scop de TVA,  organele fiscale inregistreaza in scop de TVA persoanele impozabile la solicitarea acestora.

Pentru aceasta  trebuie sa depuneti o declaratie de mentiuni (010) ca sa reactivati firma din punct de vedere al TVA si ulterior se poate face ajustarea TVA in favoarea dumneavoastra, si va veti putea exercita dreptul de deducere pentru achiziţiile de bunuri şi/sau servicii efectuate în perioada în care ati avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea taxei în primul decont de taxă depus după înregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior.

Daca la data suspendarii activitatii nu erau bunuri sau servicii neefectuate de natura celor descrise mai sus, nu trebuie facuta ajustarea TVA.

Reglementare:

Cod de procedura fiscala

– Art. 92, alin (1), lit. g

Cod fiscal

– Art. 316, alin (11), lit. a
– Art. 316, alin (12)

Distribuie pagina
ADINA VLAICU

Articol scris de catre ADINA VLAICU, in data de May 7, 2019.

Consultant fiscal, membru al Camerei Consultantilor Fiscali din Romania, cu o experienta in domeniul financiar de peste 15 ani, perioada in care am incercat sa gasesc solutii si raspunsuri la provocarile zilnice din domeniul economic, cu o atitudine proactiva si constienta de faptul ca numai o informare corecta si la timp iti poate asigura in societatea dinamica, contemporana noua, garantia reusitei care se defineste economic prin trei termeni: castig, venit sau profit.

Vezi toate articolele scrise de ADINA VLAICU

Nu ai gasit ce cautai?