Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Angajare cetatean din Republica Moldova

Mariana Bunta
Valabil la 22 Noiembrie 2023
Situatie de fapt:
Dorim sa angajam o persoana, in vanzari, cu domiciliul in Republica Moldova, pentru a se ocupa de partea de vanzari pe zona Republica Moldova. Contractul de munca va fi facut pe SRL in Romania, dar domiciuliul angajatului si locul de desfasurare al activitatii va fi in Republica Moldova. El va lucra pe teren si de acasa.
Intrebare:
Ce tip de contract de munca trebuie intocmit?
Cum se declara in Revisal si in D112?
Ce alte aspecte mai trebuie sa luam in considerare la angajarea unei persoane din Republia Moldova?
Trebuie obtinut un cod (asemanator cu CNP), pe baza caruia se va declara in 112?
Trebuie mentionat faptul ca cetatenii Republicii Moldova nu fac parte din Spatiul UE, deci sunt cetateni straini, pentru care, in vederea angajarii este necesar obtinerea avizului de angajare.
Daca cetateanul din Republica Moldova are si cetatenie romana, atunci angajarea se face ca si in cazul cetatenilor romani, in baza actului de identitate romanesc sau a pasaportului.
Daca, cetateanul moldovean un are cetatenie romana, atunci pentru angajarea acestuia se aplica prevederile OG nr. 25/2014.
Procedura incadrarii in munca a strainilor presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
- obtinerea avizului de angajare;
- obtinerea vizei de lunga sedere;
- eliberarea permisului de sedere in scop de munca.
Astfel ca, pentru angajarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare. Avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui beneficiar al prestarii de servicii de a primi la munca pe teritoriul Romaniei un strain detasat pe o anumita functie.
Prin exceptie, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din OG nr. 25/2014, nu este necesara obtinerea avizului de angajare pentru incadrarea in munca pe teritoriul Romaniei a strainilor din urmatoarele categorii:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatiei nationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piata fortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie incadrati in munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.
De mentionat ca, cele 9 luni se refera la anul calendaristic. Dupa trecerea celor 9 luni, trebuie obtinut avizul de angajare.
Totodata, mai exista doua exceptii pentru care nu este necesar obtinerea avizului de angajare:
- in cazul strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii care pot fi incadrati in munca fara aviz de angajare numai cu contract individual de munca cu timp partial cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
- In cazul strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca cu contract individual de munca cu norma intreaga, care pot fi incadrati in munca la un alt angajator, fara aviz de angajare, numai cu contract individual de munca cu timp partial, cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
Conditiile generale pentru eliberarea avizului de angajare sunt urmatoarele:
a. angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sau intreprindere individuala desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului;
b. angajatorul are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii;
c. angajatorul nu a fost condamnat definitiv pentru o infractiune prevazuta de Codul muncii ori pentru o infractiune contra persoanei savarsita cu intentie, prevazuta de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul penal;
d. angajatorul nu a fost sanctionat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanta, art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, in ultimele 6 luni anterioare solutionarii cererii.
e. contingentul anual pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca stabilit potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) nu a fost epuizat;
f. strainul pe care angajatorul intentioneaza sa il incadreze in munca indeplineste conditiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a), e), g) si h), art. 11 si art. 27 alin. (2) lit. c) si e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu se afla in vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrarii in Romania prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b) -d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Documentele necesare pentru obtinerea avizului de angajare, se depun la Inspectoratul General pentru Imigrari solutioneaza cererea pentru eliberarea avizului de angajare in termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia. In cazurile in care sunt necesare verificari suplimentare, sau nu sunt depuse toate actele, termenul poate fi prelungit.
Nota: Avand in vedere ca, cetateanul din Republica Moldova nu isi va desfasura activitatea pe teritoriul Romaniei, ci pe teritoriul Republicii Moldova, consider ca este necesara doar obtinerea avizului de angajare, dupa trecerea celor 9 luni, cand un este necesar obtinerea avizului (conform art. 2 alin. 1 lit. o), fara a mai fi nevoie obtinerea ulterioara a vizei de lunga sedere si a permisului de munca.
Referitor la intocmirea contractului de munca:
Societatea din Romania va intocmi contractul individual de munca care trebuie sa contina toate elementele prevazute de art. 17 din Codul Muncii republicat, si anume:
a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa isi desfasoare activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h) in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul si metoda de plata;
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi;
m) indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
n) durata si conditiile perioadei de proba, daca exista.
o) procedurile privind utilizarea semnaturii electronice, semnaturii electronice avansate si semnaturii electronice calificate (n.r. daca ele exista).
p) dreptul si conditiile privind formarea profesionala oferita de angajator;
q) suportarea de catre angajator a asigurarii medicale private, a contributiilor suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a salariatului, in conditiile legii, precum si acordarea, din initiativa angajatorului, a oricaror alte drepturi, atunci cand acestea constituie avantaje in bani acordate sau platite de angajator salariatului ca urmare a activitatii profesionale a acestuia, dupa caz (n.r. daca exista).
Astfel, se va incheia contract individual de munca, normal, iar la LOCUL MUNCII se mentioneaza teritoriul statului in care salariatul presteaza activitate, in speta REPUBLICA MOLDOVA.
Contractul de munca se va inregistra, apoi, in Registrul general de evidenta al salariatilor – Revisal anterior inceperii activitatii, in baza pasaportului, astfel:
- la cetaebnie se alege MOLDOVA (REPUBLICA)
- la tip aviz se alege EXCEPTIE
- tara de domiciliu: MOLDOVA (REPUBLICA)
Referitor la plata salariului si declaratia 112:
1. Daca salariul se plateste in Romania, va trebui sa se obtina NIF (Numar de Identificare Fiscala). NIF-ul se obtine de la ANAF.
Conform art. 82 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala.
Codul de identificare fiscala se refera la persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala (NIF) atribuit de organul fiscal. In cazul obtinerii ulterioare a codului numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit anterior se inlocuieste de catre organul fiscal, cu preluarea informatiilor fiscale inregistrate in perioada detinerii numarului de identificare fiscala pe codul numeric personal. Actele administrative fiscale, actele de executare sau alte acte emise de organele fiscale si comunicate anterior inlocuirii numarului de identificare fiscala raman valabile.
Astfel, pana la obtinerea CNP–ului romanesc, persoanele in cauza trebuie sa obtina NIF prin completarea si depunerea formularului (030) „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice straine”. Declaratia este necesar sa fie insotita de copia actului de identitate al persoanei pentru care se solicita NIF-ul (pasaport) precum si a contractului individual de munca.
Totodata, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol, prin exceptie de la dispozitiile art. 18 alin. (1), pentru persoanele fizice care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal, la solicitarea platitorului de venit. Prin urmare si angajatorul poate sa solicite NIF in numele salariatilor straini.
2. Daca salariul se plateste in Republica Moldova, avand in vedere ca salariatul va desfasura activitate acolo, angajatorul va trebui sa se intereseaze in Moldova care sunt taxele. In cazul acesta, salariatul un se declara in D112 (doar in Revisal), iar acesta (salariatul va trebui sa plateasca si sa declare toate taxele acolo, adica in Moldova.
Totodata, in acest caz, trebuie avuta in vedre si Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Moldova pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital (Legea nr. 60/1995), in speta art. 15, care prevede astfel:
1. Sub rezerva prevederilor art. 16, 18, 19, 20 si 21, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile pot fi impuse in acel celalalt stat contractant.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant vor fi impozabile numai in primul stat contractant mentionat, daca:
a) beneficiarul este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat contractant; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat contractant.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata exercitata la bordul unei nave, vapor, aeronave, vehicul feroviar si rutier, exploatate in trafic international, vor fi impozabile numai in statul contractant in care este rezolvata intreprinderea.
Referitor la obtinerea vizei de lunga sedere si a permisului de sedere, avand in vedere ca persoana in cauza un va desfasura activitate pe teritoriul Romaniei ci doar in Moldova, consider ca nu ar mai fi nevoie obtinerea ulterioara a acestora.
Reglementare:
- G. nr. 25/2014
- Codul de procedura fiscala
- Legea nr. 60/1995
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Mariana Bunta, in data de 22 Noiembrie 2023.
Pot spune despre mine că domeniul resurselor umane și activitățile adiacente acestuia reprezintă un real interes și pasiune, acest lucru dovedindu-se și din experiența de peste 17 ani pe care o am în acest domeniu, mai ales în firme de producție sau în firme de contabilitate.

Angajare cetatean din Republica Moldova
Articol scris in data de: 22 Noiembrie 2023
Autor: Mariana Bunta
Situatie de fapt:
Dorim sa angajam o persoana, in vanzari, cu domiciliul in Republica Moldova, pentru a se ocupa de partea de vanzari pe zona Republica Moldova. Contractul de munca va fi facut pe SRL in Romania, dar domiciuliul angajatului si locul de desfasurare al activitatii va fi in Republica Moldova. El va lucra pe teren si de acasa.
Intrebare:
Ce tip de contract de munca trebuie intocmit?
Cum se declara in Revisal si in D112?
Ce alte aspecte mai trebuie sa luam in considerare la angajarea unei persoane din Republia Moldova?
Trebuie obtinut un cod (asemanator cu CNP), pe baza caruia se va declara in 112?
Raspuns
Trebuie mentionat faptul ca cetatenii Republicii Moldova nu fac parte din Spatiul UE, deci sunt cetateni straini, pentru care, in vederea angajarii este necesar obtinerea avizului de angajare.
Daca cetateanul din Republica Moldova are si cetatenie romana, atunci angajarea se face ca si in cazul cetatenilor romani, in baza actului de identitate romanesc sau a pasaportului.
Daca, cetateanul moldovean un are cetatenie romana, atunci pentru angajarea acestuia se aplica prevederile OG nr. 25/2014.
Procedura incadrarii in munca a strainilor presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
- obtinerea avizului de angajare;
- obtinerea vizei de lunga sedere;
- eliberarea permisului de sedere in scop de munca.
Astfel ca, pentru angajarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare. Avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui beneficiar al prestarii de servicii de a primi la munca pe teritoriul Romaniei un strain detasat pe o anumita functie.
Prin exceptie, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din OG nr. 25/2014, nu este necesara obtinerea avizului de angajare pentru incadrarea in munca pe teritoriul Romaniei a strainilor din urmatoarele categorii:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatiei nationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piata fortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie incadrati in munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.
De mentionat ca, cele 9 luni se refera la anul calendaristic. Dupa trecerea celor 9 luni, trebuie obtinut avizul de angajare.
Totodata, mai exista doua exceptii pentru care nu este necesar obtinerea avizului de angajare:
- in cazul strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii care pot fi incadrati in munca fara aviz de angajare numai cu contract individual de munca cu timp partial cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
- In cazul strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca cu contract individual de munca cu norma intreaga, care pot fi incadrati in munca la un alt angajator, fara aviz de angajare, numai cu contract individual de munca cu timp partial, cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
Conditiile generale pentru eliberarea avizului de angajare sunt urmatoarele:
a. angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sau intreprindere individuala desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului;
b. angajatorul are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii;
c. angajatorul nu a fost condamnat definitiv pentru o infractiune prevazuta de Codul muncii ori pentru o infractiune contra persoanei savarsita cu intentie, prevazuta de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul penal;
d. angajatorul nu a fost sanctionat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanta, art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, in ultimele 6 luni anterioare solutionarii cererii.
e. contingentul anual pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca stabilit potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) nu a fost epuizat;
f. strainul pe care angajatorul intentioneaza sa il incadreze in munca indeplineste conditiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a), e), g) si h), art. 11 si art. 27 alin. (2) lit. c) si e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu se afla in vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrarii in Romania prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b) -d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Documentele necesare pentru obtinerea avizului de angajare, se depun la Inspectoratul General pentru Imigrari solutioneaza cererea pentru eliberarea avizului de angajare in termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia. In cazurile in care sunt necesare verificari suplimentare, sau nu sunt depuse toate actele, termenul poate fi prelungit.
Nota: Avand in vedere ca, cetateanul din Republica Moldova nu isi va desfasura activitatea pe teritoriul Romaniei, ci pe teritoriul Republicii Moldova, consider ca este necesara doar obtinerea avizului de angajare, dupa trecerea celor 9 luni, cand un este necesar obtinerea avizului (conform art. 2 alin. 1 lit. o), fara a mai fi nevoie obtinerea ulterioara a vizei de lunga sedere si a permisului de munca.
Referitor la intocmirea contractului de munca:
Societatea din Romania va intocmi contractul individual de munca care trebuie sa contina toate elementele prevazute de art. 17 din Codul Muncii republicat, si anume:
a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa isi desfasoare activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h) in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul si metoda de plata;
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi;
m) indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
n) durata si conditiile perioadei de proba, daca exista.
o) procedurile privind utilizarea semnaturii electronice, semnaturii electronice avansate si semnaturii electronice calificate (n.r. daca ele exista).
p) dreptul si conditiile privind formarea profesionala oferita de angajator;
q) suportarea de catre angajator a asigurarii medicale private, a contributiilor suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a salariatului, in conditiile legii, precum si acordarea, din initiativa angajatorului, a oricaror alte drepturi, atunci cand acestea constituie avantaje in bani acordate sau platite de angajator salariatului ca urmare a activitatii profesionale a acestuia, dupa caz (n.r. daca exista).
Astfel, se va incheia contract individual de munca, normal, iar la LOCUL MUNCII se mentioneaza teritoriul statului in care salariatul presteaza activitate, in speta REPUBLICA MOLDOVA.
Contractul de munca se va inregistra, apoi, in Registrul general de evidenta al salariatilor – Revisal anterior inceperii activitatii, in baza pasaportului, astfel:
- la cetaebnie se alege MOLDOVA (REPUBLICA)
- la tip aviz se alege EXCEPTIE
- tara de domiciliu: MOLDOVA (REPUBLICA)
Referitor la plata salariului si declaratia 112:
1. Daca salariul se plateste in Romania, va trebui sa se obtina NIF (Numar de Identificare Fiscala). NIF-ul se obtine de la ANAF.
Conform art. 82 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala.
Codul de identificare fiscala se refera la persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala (NIF) atribuit de organul fiscal. In cazul obtinerii ulterioare a codului numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit anterior se inlocuieste de catre organul fiscal, cu preluarea informatiilor fiscale inregistrate in perioada detinerii numarului de identificare fiscala pe codul numeric personal. Actele administrative fiscale, actele de executare sau alte acte emise de organele fiscale si comunicate anterior inlocuirii numarului de identificare fiscala raman valabile.
Astfel, pana la obtinerea CNP–ului romanesc, persoanele in cauza trebuie sa obtina NIF prin completarea si depunerea formularului (030) „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice straine”. Declaratia este necesar sa fie insotita de copia actului de identitate al persoanei pentru care se solicita NIF-ul (pasaport) precum si a contractului individual de munca.
Totodata, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol, prin exceptie de la dispozitiile art. 18 alin. (1), pentru persoanele fizice care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal, la solicitarea platitorului de venit. Prin urmare si angajatorul poate sa solicite NIF in numele salariatilor straini.
2. Daca salariul se plateste in Republica Moldova, avand in vedere ca salariatul va desfasura activitate acolo, angajatorul va trebui sa se intereseaze in Moldova care sunt taxele. In cazul acesta, salariatul un se declara in D112 (doar in Revisal), iar acesta (salariatul va trebui sa plateasca si sa declare toate taxele acolo, adica in Moldova.
Totodata, in acest caz, trebuie avuta in vedre si Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Moldova pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital (Legea nr. 60/1995), in speta art. 15, care prevede astfel:
1. Sub rezerva prevederilor art. 16, 18, 19, 20 si 21, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile pot fi impuse in acel celalalt stat contractant.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant vor fi impozabile numai in primul stat contractant mentionat, daca:
a) beneficiarul este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat contractant; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat contractant.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata exercitata la bordul unei nave, vapor, aeronave, vehicul feroviar si rutier, exploatate in trafic international, vor fi impozabile numai in statul contractant in care este rezolvata intreprinderea.
Referitor la obtinerea vizei de lunga sedere si a permisului de sedere, avand in vedere ca persoana in cauza un va desfasura activitate pe teritoriul Romaniei ci doar in Moldova, consider ca nu ar mai fi nevoie obtinerea ulterioara a acestora.
Reglementare:
- G. nr. 25/2014
- Codul de procedura fiscala
- Legea nr. 60/1995