Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Aplicare OSS de la 1 iulie: vanzare bunuri proprii prin site propriu și Amazon

Bianca Dolores Meze
Valabil la 17 Iunie 2021
Situație de fapt:
Firma înregistrată în scopuri de TVA (la facturare) în România, fabrică și vinde custi pentru caini, prin intermediul unui site propriu și prin intermediul platformelor ca Amazon sau Etsy, către clienții din UE și NON-UE. Avand in vedere schimbările normelor privind TVA de la 01.07.2021, firma dorește sa se înregistreze în sistemul OSS.
Întrebare:
Cum se vor aplica efectiv modificările în cazul acestei firme?
Cum se vor emite facturile către clienți?
În ce masura conteaza tipul clientului (impozabil/neimpozabil)?
Cum se vor declara tranzacțiile?
Orice alte clarificări/informații suplimentare vor fi de mare folos.
OSS se aplica doar pentru clienții din UE. Tratamentul fiscal pentru clienții din NON-UE, nu se modifică incepand cu 1 iulie 2021.
Primul pas care trebuie făcut este sa va inregistrati în sistemul OSS. Incepand din 1 aprilie va puteți înregistra în sistemul OSS prin portalul www.anaf.ro.
Pasul al doilea, este sa depuneti în format electronic o declarație de începere a activității supuse regimului special OSS. Prin aceasta înregistrare, aveți posibilitatea declarării și plății TVA doar în România (chiar dacă ați colectat TVA-ul altor state membre) pentru toate operațiunile de vanzari intracomunitare de bunuri la distanța și pentru serviciile pentru care locul este un alt stat membru UE.
OSS se aplica pentru livrarea de bunuri efectuata către orice persoana fizica neimpozabila sau o persoana juridica neimpozabila (B2C). Daca livrarea de bunuri se face catre persona juridica impozabila (B2B), nu poate fi vorba de regimul OSS.
Aplicarea sistemului OSS este opțională dacă valoarea totala prestarilor de servicii TBE și a vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanță, efectuate către consumatori (persoane neimpozabile – consumers) din alte state membre, nu depaseste 10.000 euro fără TVA în anul calendaristic curent și în cel precedent. Pana la depasirea plafonului și dacă nu v-ați înregistrat prin opțiune, locul se considera fiind statul de unde pleacă bunurile iar persoana obligată la plata TVA este vanzatorul. În momentul în care acest plafon este depasit, aveți posibilitatea aderării în sistemul OSS sau sa va inregistrati în scopuri de TVA în fiecare tara a clienților din UE. Aici, locul se muta la client, deci se colecteaza TVA-ul din țara clientului. Dacă furnizorul este stabilit în mai multe state, obligatoriu aplica OSS.
Plafonul de 10.000 euro se calculeaza incepand cu 1 ianuarie 2021. Pentru România, valoarea echivalentă în moneda națională este 46.337 lei.
Declarația (probabil se va actualiza formularul 399), privind TVA-ul colectat din alte state membre, pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanța și pentru serviciile prestate, pentru care TVA-ul trebuie datorat în statul membru al clientului, se va depune trimestrial până în ultima zi din luna următoare trimestrului. Dacă ultima zi din luna cade într-o zi nelucratoare, nu se prelungește termenul de depunere. O data intrat în OSS, declarația se depune inclusiv pe zero.
Declarația specială de TVA (formularul 399 actualizat, cel mai probabil) pentru sistemul OSS va contine următoarele informații:
- codul de înregistrare în scopuri de TVA (nu va diferi fata de codul normal de TVA)
- valoarea totală, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile și valoarea totala a taxei corespunzătoare datorate fiecărui stat membru de consum
- valoarea totala a taxei datorate în toate statele membre de consum
Operațiunile care intra în regimul UE (OSS):
- vanzarile intracomunitare de bunuri la distanța către persoane fizice din alte state membre
- prestarile de servicii B2C care au loc într-un stat membru în care firma nu este stabilita, nu are sediu fix
- livrari de bunuri interne efectuate prin platformele electronice care intermediaza
În ceea ce privește vânzarea prin Amazon și alte platforme electronice, aceste marketplace-uri pot fi doar un intermediar sau un furnizor presupus. În cazul în care marketplace-ul este doar un intermediar, platforma va trebui să își actualizeze informațiile, astfel incat, daca firma dvs aplica OSS, sa știe sa emita facturile către clienții UE cu cota de TVA din țara clientului. TVA-ul va fi cel de la locul de livrare și nu de la domiciliul clientului. Dacă platformă este doar un intermediar, TVA-ul se colectează de furnizor (firma dvs., în speța de față). În România veți depune declarația specială pentru OSS și veți plăti TVA în cotele din statele membre unde ajung bunurile livrate. TVA-ul se va achita la ANAF România, într-un cont de EURO, urmand ca ANAF sa faca distribuirea către statele clienților. Dacă platforma este un furnizor presupus, TVA se va declara și achita de platforma. Platforma sau interfata electronica devine furnizor presupus cand:
- bunul vine din NON-UE, sau
- furnizorul este din NON-UE
Pentru a fi puțin mai clar, doresc sa iau doua exemple:
1. Persoana juridica impozabila în România, vinde pe site-ul propriu bunuri către clienți persoane fizice din Italia și Germania. Vanzarile depășesc 10.000 euro anual.
Persoana impozabila romana, aplica regimul OSS pentru ca depaseste 10.000 euro anual. Facturile către clienții din Italia vor fi emise cu cota de TVA din Italia. Facturile către clienții din Germania, vor fi emise cu cota de TVA din Germania. Persoana impozabila romana, declară și plătește TVA prin OSS prin declarația specială (formular 399) depusă în România până în ultima zi din luna următoare trimestrului.
1. Clientul din Italia comanda bunuri prin Amazon. Marfa este în depozitul Amazon din SUA. Furnizorul este firma noastra din Romania. Bunurile la clienți sunt transportate din SUA în Italia.
În aceasta speta, platforma Amazon indeplineste conditiile de furnizor presupus, deci colectarea TVA se mută în sarcina interfeței electronice, respectiv Amazon. Tranzacția se va divide în doua:
1. livrare asimilată B2B – fără transport. Locul este în afara UE.
2. livrarea asimilată B2C – cu transport. Locul este statul unde ajung bunurile, Italia in speta noastra. Colectarea și plata TVA, se va efectua de interfata electronica, Amazon, in speta noastra. Amazon trebuie sa fie înregistrat în IOSS dacă coletul este sub 150 Euro. Dacă coletul este peste 150 Euro, TVA-ul se plateste la import de persoana fizica care a cumparat, respectiv de către clientul din Italia, în speță noastra.
Reglementare:
- Codul Fiscal – Legea 227/2015.
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Bianca Dolores Meze, in data de 17 Iunie 2021.
Expert contabil si consultant fiscal, sub brandul AtelierContabilitate.

Aplicare OSS de la 1 iulie: vanzare bunuri proprii prin site propriu și Amazon
Articol scris in data de: 17 Iunie 2021
Autor: Bianca Dolores Meze
Situație de fapt:
Firma înregistrată în scopuri de TVA (la facturare) în România, fabrică și vinde custi pentru caini, prin intermediul unui site propriu și prin intermediul platformelor ca Amazon sau Etsy, către clienții din UE și NON-UE. Avand in vedere schimbările normelor privind TVA de la 01.07.2021, firma dorește sa se înregistreze în sistemul OSS.
Întrebare:
Cum se vor aplica efectiv modificările în cazul acestei firme?
Cum se vor emite facturile către clienți?
În ce masura conteaza tipul clientului (impozabil/neimpozabil)?
Cum se vor declara tranzacțiile?
Orice alte clarificări/informații suplimentare vor fi de mare folos.
Raspuns
OSS se aplica doar pentru clienții din UE. Tratamentul fiscal pentru clienții din NON-UE, nu se modifică incepand cu 1 iulie 2021.
Primul pas care trebuie făcut este sa va inregistrati în sistemul OSS. Incepand din 1 aprilie va puteți înregistra în sistemul OSS prin portalul www.anaf.ro.
Pasul al doilea, este sa depuneti în format electronic o declarație de începere a activității supuse regimului special OSS. Prin aceasta înregistrare, aveți posibilitatea declarării și plății TVA doar în România (chiar dacă ați colectat TVA-ul altor state membre) pentru toate operațiunile de vanzari intracomunitare de bunuri la distanța și pentru serviciile pentru care locul este un alt stat membru UE.
OSS se aplica pentru livrarea de bunuri efectuata către orice persoana fizica neimpozabila sau o persoana juridica neimpozabila (B2C). Daca livrarea de bunuri se face catre persona juridica impozabila (B2B), nu poate fi vorba de regimul OSS.
Aplicarea sistemului OSS este opțională dacă valoarea totala prestarilor de servicii TBE și a vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanță, efectuate către consumatori (persoane neimpozabile – consumers) din alte state membre, nu depaseste 10.000 euro fără TVA în anul calendaristic curent și în cel precedent. Pana la depasirea plafonului și dacă nu v-ați înregistrat prin opțiune, locul se considera fiind statul de unde pleacă bunurile iar persoana obligată la plata TVA este vanzatorul. În momentul în care acest plafon este depasit, aveți posibilitatea aderării în sistemul OSS sau sa va inregistrati în scopuri de TVA în fiecare tara a clienților din UE. Aici, locul se muta la client, deci se colecteaza TVA-ul din țara clientului. Dacă furnizorul este stabilit în mai multe state, obligatoriu aplica OSS.
Plafonul de 10.000 euro se calculeaza incepand cu 1 ianuarie 2021. Pentru România, valoarea echivalentă în moneda națională este 46.337 lei.
Declarația (probabil se va actualiza formularul 399), privind TVA-ul colectat din alte state membre, pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanța și pentru serviciile prestate, pentru care TVA-ul trebuie datorat în statul membru al clientului, se va depune trimestrial până în ultima zi din luna următoare trimestrului. Dacă ultima zi din luna cade într-o zi nelucratoare, nu se prelungește termenul de depunere. O data intrat în OSS, declarația se depune inclusiv pe zero.
Declarația specială de TVA (formularul 399 actualizat, cel mai probabil) pentru sistemul OSS va contine următoarele informații:
- codul de înregistrare în scopuri de TVA (nu va diferi fata de codul normal de TVA)
- valoarea totală, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile și valoarea totala a taxei corespunzătoare datorate fiecărui stat membru de consum
- valoarea totala a taxei datorate în toate statele membre de consum
Operațiunile care intra în regimul UE (OSS):
- vanzarile intracomunitare de bunuri la distanța către persoane fizice din alte state membre
- prestarile de servicii B2C care au loc într-un stat membru în care firma nu este stabilita, nu are sediu fix
- livrari de bunuri interne efectuate prin platformele electronice care intermediaza
În ceea ce privește vânzarea prin Amazon și alte platforme electronice, aceste marketplace-uri pot fi doar un intermediar sau un furnizor presupus. În cazul în care marketplace-ul este doar un intermediar, platforma va trebui să își actualizeze informațiile, astfel incat, daca firma dvs aplica OSS, sa știe sa emita facturile către clienții UE cu cota de TVA din țara clientului. TVA-ul va fi cel de la locul de livrare și nu de la domiciliul clientului. Dacă platformă este doar un intermediar, TVA-ul se colectează de furnizor (firma dvs., în speța de față). În România veți depune declarația specială pentru OSS și veți plăti TVA în cotele din statele membre unde ajung bunurile livrate. TVA-ul se va achita la ANAF România, într-un cont de EURO, urmand ca ANAF sa faca distribuirea către statele clienților. Dacă platforma este un furnizor presupus, TVA se va declara și achita de platforma. Platforma sau interfata electronica devine furnizor presupus cand:
- bunul vine din NON-UE, sau
- furnizorul este din NON-UE
Pentru a fi puțin mai clar, doresc sa iau doua exemple:
1. Persoana juridica impozabila în România, vinde pe site-ul propriu bunuri către clienți persoane fizice din Italia și Germania. Vanzarile depășesc 10.000 euro anual.
Persoana impozabila romana, aplica regimul OSS pentru ca depaseste 10.000 euro anual. Facturile către clienții din Italia vor fi emise cu cota de TVA din Italia. Facturile către clienții din Germania, vor fi emise cu cota de TVA din Germania. Persoana impozabila romana, declară și plătește TVA prin OSS prin declarația specială (formular 399) depusă în România până în ultima zi din luna următoare trimestrului.
1. Clientul din Italia comanda bunuri prin Amazon. Marfa este în depozitul Amazon din SUA. Furnizorul este firma noastra din Romania. Bunurile la clienți sunt transportate din SUA în Italia.
În aceasta speta, platforma Amazon indeplineste conditiile de furnizor presupus, deci colectarea TVA se mută în sarcina interfeței electronice, respectiv Amazon. Tranzacția se va divide în doua:
1. livrare asimilată B2B – fără transport. Locul este în afara UE.
2. livrarea asimilată B2C – cu transport. Locul este statul unde ajung bunurile, Italia in speta noastra. Colectarea și plata TVA, se va efectua de interfata electronica, Amazon, in speta noastra. Amazon trebuie sa fie înregistrat în IOSS dacă coletul este sub 150 Euro. Dacă coletul este peste 150 Euro, TVA-ul se plateste la import de persoana fizica care a cumparat, respectiv de către clientul din Italia, în speță noastra.
Reglementare:
- Codul Fiscal – Legea 227/2015.