Cand suntem obligati sa calculam pro rata?

Articol publicat in data de: 10 August 2020
Categorii: TVA
 

Situatie de fapt:

O societate platitoare de TVA isi schimba domeniile de activitate (cod CAEN vechi 3250) si incepand cu luna august va avea ca obiect de activitate principal 8690 si secundare 8622 si 9101 (arhivare documente).

Pentru constructia clinicii si achizitia de echipamente medicale nu va deduce TVA. Dar pentru renovarea spatiului necesar activitatii de arhivare si pentru achizitia echiapamentelor specifice arhivarii va deduce TVA.

Deoarece serviciile medicale sunt scutite de TVA am decis sa nu deduc TVA pentru achizitiile de echipamente, astfel incat toate prestarile vor fi emise fara TVA, dar serviciile de arhivare vor fi emise cu TVA.

Intrebare:

1. Daca am cod de activitate principal 8690 pot avea obiect de activitate secundar 9101? Dar daca am cod de activitate principal 8622 pot avea obiect de activitate secundar 9101?

2. Pot tine o evidenta separata pe fiecare activitate? Pot sa deduc si sa colectez TVA doar la activitatea de arhivare, tinand cont ca se desfasoara intr-un spatiu separat, fara a calcula pro rata?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

1. In opinia noastra, 8622 trebuie sa fie cod CAEN unic, conform informatiilor oferite de ONRC aici:

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Alerte Fiscale
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Ioana – Camelia Predescu

Articol scris de catre Ioana – Camelia Predescu, in data de August 10, 2020.

Avand la baza studii juridice si o specializare in fiscalitate, practic o abordare a spetelor din doua puncte de vedere, fapt ce imi permite o intelegere mai buna in special in cazul spetelor complexe care nu necesita doar cunostiinte in domeniul fiscalitatii. In decursul ultimilor 3 ani am avut ocazia sa particip la diferite cursuri si seminarii sustinute de specialisti recunoscuti in domeniul fiscalitatii, ajungand astazi sa pot rezolva o gama variata de spete si sa pot raspunde cu promptitudine la intrebarile clientilor.

Vezi toate articolele scrise de Ioana – Camelia Predescu

Cand suntem obligati sa calculam pro rata?

Articol scris in data de: 10 August 2020

Autor: Ioana – Camelia Predescu

Situatie de fapt:

O societate platitoare de TVA isi schimba domeniile de activitate (cod CAEN vechi 3250) si incepand cu luna august va avea ca obiect de activitate principal 8690 si secundare 8622 si 9101 (arhivare documente).

Pentru constructia clinicii si achizitia de echipamente medicale nu va deduce TVA. Dar pentru renovarea spatiului necesar activitatii de arhivare si pentru achizitia echiapamentelor specifice arhivarii va deduce TVA.

Deoarece serviciile medicale sunt scutite de TVA am decis sa nu deduc TVA pentru achizitiile de echipamente, astfel incat toate prestarile vor fi emise fara TVA, dar serviciile de arhivare vor fi emise cu TVA.

Intrebare:

1. Daca am cod de activitate principal 8690 pot avea obiect de activitate secundar 9101? Dar daca am cod de activitate principal 8622 pot avea obiect de activitate secundar 9101?

2. Pot tine o evidenta separata pe fiecare activitate? Pot sa deduc si sa colectez TVA doar la activitatea de arhivare, tinand cont ca se desfasoara intr-un spatiu separat, fara a calcula pro rata?

Raspuns

1. In opinia noastra, 8622 trebuie sa fie cod CAEN unic, conform informatiilor oferite de ONRC aici:

https://www.onrc.ro/documente/caen/lista_activitati_ob_unic–.pdf.

Pentru celelalte coduri CAEN nu consideram ca exista conditii speciale. Recomandam totusi sa solicitati si opnia unui avocat.

2. Cheltuielile facute de societate se pot incadra in 3 categorii cu tratament fiscal diferit:

A. Achizitii aferente livrarilor scutite fara drept de deducere – pentru care nu puteti deduce TVA (ex: achizitie seif in care pastrati doar bunurile pentru care sunt active contractele)

B. Achizitii aferente livrarilor taxabile (ex: vitrina in care expuneti bunurile care vor fi vandute) – pentru care puteti deduce integral TVA

C. Achizitii comune, aferente ambelor tipuri de livrari, care nu pot fi atribuite unei singura activitati. Pentru acestea TVA se va deduce conform pro ratei.

Din analiza prevederilor de mai sus se observa ca nu societatea nu e obligata sa calculeze pro rata daca pentru cheltuielile in discutie se poate stabili clar carei activitati ii corespund (taxabila sau scutita).

Reglementare: 

Cod Fiscal art. 300