Diurna pentru soferii care transporta marfa in tara si in strainatate

Articol publicat in data de: 18 Noiembrie 2020
Categorii: Resurse Umane
 

Situatie de fapt:

Un SRL cu domeniul de activitate de ,,Transport rutier de marfuri”, efectuiaza serviciile de transport atat in comunitate (Olanda,Belgia, Franta, Germania, Italia, Etc), cat si Non UE (Turcia, Rusia).

In Romania sunt sporadice serviciile de transport. Soferii angajati primesc salariu in Romania, respectiv salariu minim. Pe langa salariu mai primesc si diurna de deplasare intre 35-50 euro.

Intrebare:

Care este regimul de salarizare al soferilor atat timp cat ei sunt angajati sa efectueze serviciile de transport doar pentru transport intermational si foate rar in Romania?
Este corect ca pe toata perioada de munca sa beneficieze de diurna?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Conform Legii 16/2017:

“Art.9 Personalului angajatorilor stabiliţi pe teritoriul României, care efectuează operaţiuni de transport internaţional, fiind trimis să lucreze pentru o

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Alerte Fiscale
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Andrei Clisu

Articol scris de catre Andrei Clisu, in data de November 18, 2020.

Imi place sa lucrez cu oamenii si sa fiu inconjurat de ei. Din aceste considerente am ales drumul pe care am pornit acum mai bine de 10 ani de zile, cel de Inspector Resurse Umane si expert salarizare. Sunt o persoana care mereu a cautat calea de mijloc dintre angajator si angajat, astfel incat toti cei implicati in rapoarte de munca/salarizare sa beneficieze de cea mai buna consultanta in domeniu, si nu numai.

Vezi toate articolele scrise de Andrei Clisu

Diurna pentru soferii care transporta marfa in tara si in strainatate

Articol scris in data de: 18 Noiembrie 2020

Autor: Andrei Clisu

Situatie de fapt:

Un SRL cu domeniul de activitate de ,,Transport rutier de marfuri”, efectuiaza serviciile de transport atat in comunitate (Olanda,Belgia, Franta, Germania, Italia, Etc), cat si Non UE (Turcia, Rusia).

In Romania sunt sporadice serviciile de transport. Soferii angajati primesc salariu in Romania, respectiv salariu minim. Pe langa salariu mai primesc si diurna de deplasare intre 35-50 euro.

Intrebare:

Care este regimul de salarizare al soferilor atat timp cat ei sunt angajati sa efectueze serviciile de transport doar pentru transport intermational si foate rar in Romania?
Este corect ca pe toata perioada de munca sa beneficieze de diurna?

Raspuns

Conform Legii 16/2017:

“Art.9 Personalului angajatorilor stabiliţi pe teritoriul României, care efectuează operaţiuni de transport internaţional, fiind trimis să lucreze pentru o perioadă de timp limitată pe teritoriul unui stat membru, altul decât România, sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene, şi care nu se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (2), i se aplică prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi beneficiază de drepturile prevăzute la art. 44 alin. (2) din aceiaşi act normativ.”

Angajatii delegati ce efectueaza transport international si care nu se incadreaza in situatiile de detasare transnationala li se aplica prevederile art.43 si art.44 din Legea 53/2003:

“Art. 43 Delegarea reprezintă exercitarea temporară, din dispoziţia angajatorului, de către salariat, a unor lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuţiilor de serviciu în afara locului său de muncă.

Art. 44

(1) Delegarea poate fi dispusă pentru o perioadă de cel mult 60 de zile calendaristice în 12 luni şi se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegării nu poate constitui motiv pentru sancţionarea disciplinară a acestuia.

(2) Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de delegare, în condiţiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil.”

Conform art.76 alin.2 litera k), art.139 alin.1 litera j), art.157 alin.1 litera m) si art.220^4 alin.1 litera h) din Legea 227 din 2015 , diurna este neimpozabila din punctul de vedere al impozitului pe salarii si a obligatiilor sociale pentru partea ce nu depaseste 2,5 x 20 lei = 50 lei/zi, in tara, si 2,5 x 35 euro = 87,5 euro/zi, in tarile membre UE.

Pentru sumele ce depasesc cele doua plafoane ale diurnei, pentru deplasarile in tara si pentru deplasarile in strainatate, se calculeaza atat impozit pe salariu cat si obligatiile sociale aferente salariilor.

Diurna pentru parcursul extern se determina in functie de momentul trecerii frontierei de stat a Romaniei atat la dus cit si la intors. Pentru fractiunile de timp care nu insumeaza 24 ore se acorda astfel: 50% din valoarea diurnei pina la 12 ore si 100% din valoarea diurnei pentru ceea ce depaseste 12 ore.

Pentru deplasarile in tara, persoana delegata intr-o localitate situata la o distanta cuprinsa intre 5 si 50 km de localitatea in care isi are locul de munca beneficiaza de o indemnizatie de delegare de 50 lei pe zi.

Indemnizatia de delegare se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore.

Diurna pentru deplasarile in tarile non UE se calculeaza conform bazei de calcul din Anexa HG518/1995 , separat pentru fiecare stat.

In ceea ce priveste regimul de salarizare al soferilor, consideram ca daca locul desfasurarii muncii prevazut contractual pentru soferi este sediul societatii, unde acestia revin de fiecare data cand se intorc din cursa, emitandu-se Ordinele de delegare sau intocmindu-li-se acte aditionale in cazul depasirii celor 60 de zile dupa care angajatorul trebuie sa obtina acordul salariatului in cazul in care il trimite iarasi in deplasare, se poate aplica regimul dvs. de salarizare plus diurna.

HG38/2008 art.3 alin. 1 prevede urmatoarele:

“Art. 3

(1)  În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

……

d) loc de muncă al lucrătorului mobil/conducătorului auto independent – locul de la sediul principal al întreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucrătorul mobil/conducătorul auto independent îşi îndeplineşte atribuţiile, ori vehiculul pe care îl utilizează în exercitarea atribuţiilor sale sau orice alt loc unde acesta desfăşoară activităţi de transport;”

Reglementare:

  • Legea 16/2017,
  • HG518/1995,
  • Legea 227/2015,
  • HG 38/2008,
  • Legea 53/2003.