Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Obligațiile distribuitorilor privind timbrul verde

Bianca Dolores Meze
Valabil la 6 August 2024
Situatie de fapt:
O societate comercializeaza produse electrice de tip EEE; specific faptul ca nu este nici importator, nici producator de astfel de produse.
Intrebare:
Este obligatoriu pentru aceasta societate sa afiseze taxa timbru verde si daca da, este sufucient mesajul: Include taxa timbru verde?
Monografia contabila trebuie sa contina contul 447?
Da, societatea care comercializează echipamente electrice și electronice (EEE), chiar dacă nu este producător sau importator, are obligația de a afișa taxa de timbru verde. Conform OUG nr. 5/2015, producătorii și distribuitorii trebuie să informeze consumatorii despre costurile colectării, tratării și eliminării echipamentelor electrice și electronice (DEEE). Afișarea mesajului “Include taxa timbru verde” este necesară, dar poate fi util să specifici și valoarea exactă a taxei pentru o mai mare transparență.
Definiția producătorului
În contextul OUG 5/2015, termenul “producător” include nu doar fabricile, ci și importatorii și distribuitorii care introduc EEE pe piața românească. Astfel, dacă societatea se încadrează în această definiție, are obligația de a se înregistra în Registrul Național al Producătorilor de EEE.
OUG 5/2015 – Art. 34
(1)Producătorii şi distribuitorii sunt obligaţi să informeze cumpărătorii/posibilii cumpărători, în momentul punerii în vânzare a EEE, cu privire la costurile colectării, tratării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului, prin evidenţierea separată a acestor costuri.
(2)Costurile prevăzute la alin. (1) trebuie să acopere minimum valoarea necesară realizării ţintelor de colectare şi valorificare a DEEE, generate de masa respectivului echipament.
Monografia contabilă
Societatea trebuie să includă contul 447 în monografia contabilă, deoarece acesta reflectă taxele colectate în numele statului sau altor terți.
OMFP 1802/2014
8. ‐ În înțelesul prezentelor reglementări se aplică următoarele definiții:
9. cost de achiziție înseamnă prețul datorat şi eventualele cheltuieli conexe minus eventualele reduceri ale costului de achiziție.
În acest sens, costul de achiziție al bunurilor cuprinde prețul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepția acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autoritățile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziției bunurilor respective.
În costul de achiziție se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obținerea de autorizații şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective. Cheltuielile de transport sunt incluse în costul de achiziție şi atunci când funcția de aprovizionare este externalizată;
Având în vedere că distribuitorii recuperează costul timbrului verde prin facturarea acestuia către clienți, costul este suportat de consumatori. Astfel, se consideră că valoarea timbrului verde nu trebuie inclusă în costul de achiziție al bunului. Prin urmare, monografia contabilă propusă este următoarea:
Achiziția produselor:
% = 401 (inclusiv taxa de timbru verde)371
447 (valoarea taxei de timbru verde)
4426
Vânzarea produselor către clienți:
4111 = %
707 (valoarea produsului fără taxă)
447 (valoarea taxei de timbru verde)
4427
Este important să evidențiezi separat taxa de timbru verde pe factură, așa cum prevede legislația. Aceasta se va regăsi în baza de impozitare a TVA, conform art. 286 alin. 1 din Codul Fiscal.
Art. 286: Baza de impozitare pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii efectuate în interiorul ţării
(1)Baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată este constituită din:
a)pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din tot ceea ce constituie contrapartida obţinută sau care urmează a fi obţinută de furnizor ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui terţ, inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni;
Obligațiile producătorilor și distribuitorilor
Producătorii și importatorii de echipamente electrice și electronice (EEE) au obligația de a include taxa de timbru verde la vânzarea către clienții persoane juridice sau fizice. De-a lungul lanțului comercial, agenții economici plătesc această taxă către furnizori și o recuperează prin facturare către clienți.
Taxa de timbru verde colectată de producători și importatori este ulterior virată către ECOTIC, organizație responsabilă cu gestionarea și finanțarea proceselor de colectare, reciclare și eliminare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE). În acest context, retailerii nu sunt obligați să fie membri ECOTIC sau să gestioneze în mod autonom DEEE. Ei trebuie doar să plătească taxa de timbru verde facturată de furnizori și să o refactureze clienților.
Aceste obligații sunt reglementate în art. 34 din OUG 5/2015 și în modificările aduse de Legea 127/2024.
Reglementare:
- Codul Fiscal – art. 287, alin.1;
- OMFP 1802/2014 – pct.8;
- OUG 5/2015;
- Legea 127/2024.
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Bianca Dolores Meze, in data de 6 August 2024.
Expert contabil si consultant fiscal, sub brandul AtelierContabilitate.

Obligațiile distribuitorilor privind timbrul verde
Articol scris in data de: 6 August 2024
Autor: Bianca Dolores Meze
Situatie de fapt:
O societate comercializeaza produse electrice de tip EEE; specific faptul ca nu este nici importator, nici producator de astfel de produse.
Intrebare:
Este obligatoriu pentru aceasta societate sa afiseze taxa timbru verde si daca da, este sufucient mesajul: Include taxa timbru verde?
Monografia contabila trebuie sa contina contul 447?
Raspuns
Da, societatea care comercializează echipamente electrice și electronice (EEE), chiar dacă nu este producător sau importator, are obligația de a afișa taxa de timbru verde. Conform OUG nr. 5/2015, producătorii și distribuitorii trebuie să informeze consumatorii despre costurile colectării, tratării și eliminării echipamentelor electrice și electronice (DEEE). Afișarea mesajului “Include taxa timbru verde” este necesară, dar poate fi util să specifici și valoarea exactă a taxei pentru o mai mare transparență.
Definiția producătorului
În contextul OUG 5/2015, termenul “producător” include nu doar fabricile, ci și importatorii și distribuitorii care introduc EEE pe piața românească. Astfel, dacă societatea se încadrează în această definiție, are obligația de a se înregistra în Registrul Național al Producătorilor de EEE.
OUG 5/2015 – Art. 34
(1)Producătorii şi distribuitorii sunt obligaţi să informeze cumpărătorii/posibilii cumpărători, în momentul punerii în vânzare a EEE, cu privire la costurile colectării, tratării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului, prin evidenţierea separată a acestor costuri.
(2)Costurile prevăzute la alin. (1) trebuie să acopere minimum valoarea necesară realizării ţintelor de colectare şi valorificare a DEEE, generate de masa respectivului echipament.
Monografia contabilă
Societatea trebuie să includă contul 447 în monografia contabilă, deoarece acesta reflectă taxele colectate în numele statului sau altor terți.
OMFP 1802/2014
8. ‐ În înțelesul prezentelor reglementări se aplică următoarele definiții:
9. cost de achiziție înseamnă prețul datorat şi eventualele cheltuieli conexe minus eventualele reduceri ale costului de achiziție.
În acest sens, costul de achiziție al bunurilor cuprinde prețul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepția acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autoritățile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziției bunurilor respective.
În costul de achiziție se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obținerea de autorizații şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective. Cheltuielile de transport sunt incluse în costul de achiziție şi atunci când funcția de aprovizionare este externalizată;
Având în vedere că distribuitorii recuperează costul timbrului verde prin facturarea acestuia către clienți, costul este suportat de consumatori. Astfel, se consideră că valoarea timbrului verde nu trebuie inclusă în costul de achiziție al bunului. Prin urmare, monografia contabilă propusă este următoarea:
Achiziția produselor:
% = 401 (inclusiv taxa de timbru verde)
371
447 (valoarea taxei de timbru verde)
4426
Vânzarea produselor către clienți:
4111 = %
707 (valoarea produsului fără taxă)
447 (valoarea taxei de timbru verde)
4427
Este important să evidențiezi separat taxa de timbru verde pe factură, așa cum prevede legislația. Aceasta se va regăsi în baza de impozitare a TVA, conform art. 286 alin. 1 din Codul Fiscal.
Art. 286: Baza de impozitare pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii efectuate în interiorul ţării
(1)Baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată este constituită din:
a)pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din tot ceea ce constituie contrapartida obţinută sau care urmează a fi obţinută de furnizor ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui terţ, inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni;
Obligațiile producătorilor și distribuitorilor
Producătorii și importatorii de echipamente electrice și electronice (EEE) au obligația de a include taxa de timbru verde la vânzarea către clienții persoane juridice sau fizice. De-a lungul lanțului comercial, agenții economici plătesc această taxă către furnizori și o recuperează prin facturare către clienți.
Taxa de timbru verde colectată de producători și importatori este ulterior virată către ECOTIC, organizație responsabilă cu gestionarea și finanțarea proceselor de colectare, reciclare și eliminare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE). În acest context, retailerii nu sunt obligați să fie membri ECOTIC sau să gestioneze în mod autonom DEEE. Ei trebuie doar să plătească taxa de timbru verde facturată de furnizori și să o refactureze clienților.
Aceste obligații sunt reglementate în art. 34 din OUG 5/2015 și în modificările aduse de Legea 127/2024.
Reglementare:
- Codul Fiscal – art. 287, alin.1;
- OMFP 1802/2014 – pct.8;
- OUG 5/2015;
- Legea 127/2024.
2 comentarii
Iulian Motoroiu
6 August 2024 la 15:51Multumesc pentru raspuns, dar avand in vedere faptul ca costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (CU EXCEPTIA ACELORA PE CARE PERSOANA JURIDICA LE POATE RECUPERA DE LA AUTORITATILE FISCALE si nu de la clienti persoane juridice sau fizice ), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective si nu se refera la costul timbrului verde facturat catre clienti, ma gandesc ca nu trebuie sa contabilizez folosind contul 447. Societatea cumpara produse EEE introduse pe piata romaneasca de catre alte societati romanesti.
Multumesc inca o data pentru raspuns.
Bianca Meze
9 August 2024 la 10:30Buna ziua, Daca tot ce intra pe 447 ar fi iesi prin facturare, atunci puteti renunta la contabilizarea separata prin 447.