Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Profitul unei intreprinderi sociale

Romeo Negrut
Valabil la 20 Martie 2025
Situatie de fapt:
La o societate care are atestat de intreprindere sociala profitul rezultat pe trei ani, a fost transferat in contul 1068.
Dupa perioada valabilitatii atestatul de intreprindre sociala, se doreste transferarea sumei din 1068 in 1171.
Pe perioada atestatului nu s-a dorit ridicarea dividentelor acceptate de legislatia in domeniu si de aceea rezultatul a fost repartizat in totalitate in contul 1068.
In cadrul activitatii sociale se inregistreaza cheltuieli cu diverse produse necesare desfasurarii activitatii. (De exemplu: pentru un concurs organizat cu copii se organizeaza masa, se pun la dispozitie marfuri existente in stoc, se achizitioneaza produse care se refolosesc si la alte evenimente sociale, se acorda cupe, etc.)
Intrebare:
1. Se poate transfera intreaga suma din 1068 si care ar fi pasii? Cum se fac inregistrarile in contabilitate?
2. Cum ar trebui evidentiate aceste cheltuieli in contabilitate si cum se poate scoate din gestiune marfa folosita in cadrul evenimentelor organizate strict pe activitati sociale?
Daca a incetat atestatul de întreprindere sociala si ati depus rapoartele de activitate prevazute la art.9 din Legea 219 din 2015, profitul ramas nedistribuit il puteti repartiza la dividende in urma hotararii asociatilor.
Tineti cont ca aveati obligatia ca in perioada in care ati avut atestat de întreprindere sociala conform art.8 din Legea 219 din 2015, ca 90% din profitul realizat sa fie alocat scopului social. Dupa depunerea raportului de activitate catre AJOFM profitul ramas in urma distribuirii a 90% din profitul realizat aveti dreptul de a distribui dividende conforma hotaratii asociatilor.
In urma hotararii asociatilor veti face urmatoarele inregistrari:
1068 = 1171
LEGE nr. 219 din 23 iulie 2015
Articolul 8
(1) Statutul de întreprindere socială se recunoaşte prin acordarea unui atestat de întreprindere socială, denumit în continuare atestat.
(2) Atestatul se acordă la solicitarea persoanelor juridice prevăzute la art. 3 pe baza actelor de înfiinţare şi funcţionare.
(3) Atestatul certifică scopul social al întreprinderii sociale şi conformarea acesteia la principiile enunţate la art. 4.
(4) Atestatul se acordă acelor întreprinderi sociale care prevăd în actele de înfiinţare şi funcţionare respectarea cumulativă a următoarelor criterii:
a) acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
b) alocă minimum 90% din profitul/excedentul realizat scopului social şi rezervei statutare;
c) se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
d) aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi şi administratori asigurând niveluri de salarizare/remunerare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.
(5) Atestatul se eliberează de către agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, denumită în continuare agenţie de ocupare.
(6) Atestatul se acordă pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, dacă se face dovada că sunt respectate condiţiile care au stat la baza acordării acestuia.
(7) Procedura de acordare a atestatului, precum şi condiţiile de suspendare, retragere, anulare, renunţare, emitere a unui duplicat după atestat se reglementează prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(8) Întreprinderea socială atestată poate renunţa la acest statut prin notificarea agenţiei de ocupare.
Articolul 9
(1) Întreprinderea socială are următoarele obligaţii:
a) de a comunica agenţiei de ocupare orice modificări ale actelor de înfiinţare sau constitutive, în termen de 15 zile de la modificare;
b) de a comunica agenţiei de ocupare rapoartele de activitate anuale, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic;
c)de a transmite agenţiei de ocupare, în extras, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic sau de la încheierea exerciţiului financiar specific categoriei de persoană juridică, raportul social anual privind activitatea desfăşurată şi situaţiile financiare anuale.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) pot fi consultate, la cerere, de către orice persoană interesată la sediul agenţiei judeţene de ocupare a forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, unde întreprinderea socială a fost atestată.
(3) Întreprinderile sociale se supun controlului cu privire la respectarea condiţiilor legale de desfăşurare a activităţii, pentru a se verifica respectarea criteriilor care au stat la baza eliberării atestatului de întreprindere socială.
(4) Controalele prevăzute la alin. (3) se realizează de către organele de control ale Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale conform Planului anual de control sau ori de câte ori este nevoie, precum şi de organele de control ale instituţiilor subordonate sau aflate sub autoritatea acestuia.
In baza activitatilor desfasurate si in baza notelor de intrare a bunurilor folosite pentru desfasurarea activitatii, veti face bonuri de consum pentru bunurile si marfurile folosite. Veti intocmi procese verbale pentru activitatile desfasurate in cadrul activitatilor sociale specificand falul activitatii si persoanele implicate in aceste activitati care beneficiaza de bunrile si marfurile din gestiunea intreprinderii sociale.
In contabilitate veti evidentia in conturile de stocuri, bunurile si marfurile folosite in cadrul activitatilor intreprinderii sociale. Scaderea din gestiune se face pe baza bonurilor de consum si justificarea consumului se face pe baza proceselor verbale pentru activitatile desfasurate.
Reglementare:
- Legea 219 din 2015
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!

Articol scris de catre Romeo Negrut, in data de 20 Martie 2025.
Membru fondator al grupului Tax Advisors si Larrom Expert cu o vasta experienta profesionala.
Ne propunem sa oferim cele mai bune solutii în domeniul financiar-contabil, politicii manageriale si resurselor umane, astfel încât sa asiguram partenerilor nostri un background solid în realizarea obiectivelor.

Profitul unei intreprinderi sociale
Articol scris in data de: 20 Martie 2025
Autor: Romeo Negrut
Situatie de fapt:
La o societate care are atestat de intreprindere sociala profitul rezultat pe trei ani, a fost transferat in contul 1068.
Dupa perioada valabilitatii atestatul de intreprindre sociala, se doreste transferarea sumei din 1068 in 1171.
Pe perioada atestatului nu s-a dorit ridicarea dividentelor acceptate de legislatia in domeniu si de aceea rezultatul a fost repartizat in totalitate in contul 1068.
In cadrul activitatii sociale se inregistreaza cheltuieli cu diverse produse necesare desfasurarii activitatii. (De exemplu: pentru un concurs organizat cu copii se organizeaza masa, se pun la dispozitie marfuri existente in stoc, se achizitioneaza produse care se refolosesc si la alte evenimente sociale, se acorda cupe, etc.)
Intrebare:
1. Se poate transfera intreaga suma din 1068 si care ar fi pasii? Cum se fac inregistrarile in contabilitate?
2. Cum ar trebui evidentiate aceste cheltuieli in contabilitate si cum se poate scoate din gestiune marfa folosita in cadrul evenimentelor organizate strict pe activitati sociale?
Raspuns
Daca a incetat atestatul de întreprindere sociala si ati depus rapoartele de activitate prevazute la art.9 din Legea 219 din 2015, profitul ramas nedistribuit il puteti repartiza la dividende in urma hotararii asociatilor.
Tineti cont ca aveati obligatia ca in perioada in care ati avut atestat de întreprindere sociala conform art.8 din Legea 219 din 2015, ca 90% din profitul realizat sa fie alocat scopului social. Dupa depunerea raportului de activitate catre AJOFM profitul ramas in urma distribuirii a 90% din profitul realizat aveti dreptul de a distribui dividende conforma hotaratii asociatilor.
In urma hotararii asociatilor veti face urmatoarele inregistrari:
1068 = 1171
LEGE nr. 219 din 23 iulie 2015
Articolul 8
(1) Statutul de întreprindere socială se recunoaşte prin acordarea unui atestat de întreprindere socială, denumit în continuare atestat.
(2) Atestatul se acordă la solicitarea persoanelor juridice prevăzute la art. 3 pe baza actelor de înfiinţare şi funcţionare.
(3) Atestatul certifică scopul social al întreprinderii sociale şi conformarea acesteia la principiile enunţate la art. 4.
(4) Atestatul se acordă acelor întreprinderi sociale care prevăd în actele de înfiinţare şi funcţionare respectarea cumulativă a următoarelor criterii:
a) acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
b) alocă minimum 90% din profitul/excedentul realizat scopului social şi rezervei statutare;
c) se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
d) aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi şi administratori asigurând niveluri de salarizare/remunerare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.
(5) Atestatul se eliberează de către agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, denumită în continuare agenţie de ocupare.
(6) Atestatul se acordă pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, dacă se face dovada că sunt respectate condiţiile care au stat la baza acordării acestuia.
(7) Procedura de acordare a atestatului, precum şi condiţiile de suspendare, retragere, anulare, renunţare, emitere a unui duplicat după atestat se reglementează prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(8) Întreprinderea socială atestată poate renunţa la acest statut prin notificarea agenţiei de ocupare.
Articolul 9
(1) Întreprinderea socială are următoarele obligaţii:
a) de a comunica agenţiei de ocupare orice modificări ale actelor de înfiinţare sau constitutive, în termen de 15 zile de la modificare;
b) de a comunica agenţiei de ocupare rapoartele de activitate anuale, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic;
c)de a transmite agenţiei de ocupare, în extras, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic sau de la încheierea exerciţiului financiar specific categoriei de persoană juridică, raportul social anual privind activitatea desfăşurată şi situaţiile financiare anuale.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) pot fi consultate, la cerere, de către orice persoană interesată la sediul agenţiei judeţene de ocupare a forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, unde întreprinderea socială a fost atestată.
(3) Întreprinderile sociale se supun controlului cu privire la respectarea condiţiilor legale de desfăşurare a activităţii, pentru a se verifica respectarea criteriilor care au stat la baza eliberării atestatului de întreprindere socială.
(4) Controalele prevăzute la alin. (3) se realizează de către organele de control ale Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale conform Planului anual de control sau ori de câte ori este nevoie, precum şi de organele de control ale instituţiilor subordonate sau aflate sub autoritatea acestuia.
In baza activitatilor desfasurate si in baza notelor de intrare a bunurilor folosite pentru desfasurarea activitatii, veti face bonuri de consum pentru bunurile si marfurile folosite. Veti intocmi procese verbale pentru activitatile desfasurate in cadrul activitatilor sociale specificand falul activitatii si persoanele implicate in aceste activitati care beneficiaza de bunrile si marfurile din gestiunea intreprinderii sociale.
In contabilitate veti evidentia in conturile de stocuri, bunurile si marfurile folosite in cadrul activitatilor intreprinderii sociale. Scaderea din gestiune se face pe baza bonurilor de consum si justificarea consumului se face pe baza proceselor verbale pentru activitatile desfasurate.
Reglementare:
- Legea 219 din 2015