Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Realizare pontaj si calcul salariu sofer transport rutier
Mariana Bunta
Valabil la 19 Octombrie 2023
Situatie de fapt:
O firma cu obiect de activitate transport marfuri, angajat cu un salariu de 3500 lei/ luna, spor de week-end de 1%, are urmatoarea situatie in luna iulie 2023:
• Angatul a lucrat conform raport tahograf anexat pana in data de 17 iulie, dupa care a intrat in concediu medical
Intrebare:
Intrebari referitoare doar la timpul lucrat.
1. Cum fac pontajul pentru acest salariat pe zile?
2. Ce sporuri se mai acorda?
Conform prevederilor art. 3 alin. 1 lit. a) din H.G. nr. 38/2008, prin timp de munca al lucratorului mobil se intelege perioada de la inceputul pana la sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia lucratorul mobil se afla la postul sau de lucru (auto), la dispozitia angajatorului si in exercitiul functiilor sau activitatilor sale, adica:
– perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier. Aceste activitati sunt, cu precadere, urmatoarele:
i. conducerea autovehiculului;
ii. incarcarea si descarcarea;
iii. ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul;
iv. curatenia si intretinerea tehnica;
v. toate celelalte activitati vizand asigurarea sigurantei vehiculului, a incarcaturii sale si a pasagerilor sau indeplinirea obligatiilor legale ori de reglementare direct legate de operatiunea de transport aflata in desfasurare, inclusiv supravegherea incarcarii si descarcarii, formalitatile administrative legate de politie, vama, serviciul de imigrare etc.
– perioadele de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului, in special in timpul perioadelor cand asteapta sa se faca incarcarea sau descarcarea, daca durata previzibila a acestora nu este cunoscuta dinainte, si anume fie inaintea plecarii, fie chiar inaintea inceperii efective a perioadei in cauza, fie in conditiile generale negociate intre partenerii sociali.
Totodata, persoanele care efectueaza activitati mobile de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore consecutive fara pauza. Timpul de lucru va fi intrerupt de pauze de cel putin 30 de minute daca timpul total de lucru este de 6 pana la 9 ore si, respectiv, de cel putin 45 de minute daca timpul total de lucru depaseste 9 ore. Pauzele pot fi impartite in perioade de minimum 15 minute fiecare.
De retinut ca, pauzele mentionate anterior, precum si perioadele de disponibilitate (acele perioade in care conducatorul auto nu se afla la postul sau, dar trebuie sa ramana disponibil pentru eventuale solicitari) nu sunt cuprinse in timpul de lucru.
Referitor la organizarea timpului de munca pentru soferii care efectueaza activitati mobile de transport rutier:
- In cursul unei saptamani (saptamana este considerata incepand de luni ora 00,00 si duminica ora 24,00), timpul total de lucru al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore. Durata maxima a timpului de lucru saptamanal poate fi prelungita pana la maximum 60 de ore, cu conditia ca, pentru orice perioada de 4 luni consecutive, media timpului de lucru saptamanal sa nu depaseasca 48 de ore.
- Persoanele care efectueaza activitati mobile de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore consecutive fara pauza. Timpul de lucru va fi intrerupt de pauze de cel putin 30 de minute daca timpul total de lucru este de 6 pana la 9 ore si, respectiv, de cel putin 45 de minute daca timpul total de lucru depaseste 9 ore. Pauzele pot fi impartite in perioade de minimum 15 minute fiecare.
- Timpul de munca zilnic nu va depasi 10 ore intr-un interval de 24 de ore daca lucratorul mobil/conducatorul auto independent efectueaza munca de noapte. Munca de noapte se va compensa in conformitate cu prevederile legale in vigoare sau cu conditiile generale negociate de partenerii sociali, astfel incat sa nu fie pusa in pericol siguranta rutiera.
Referitor la obligatiile partilor (angajator, angajat) in ceea ce priveste evidenta orelor de munca:
In cazul angajatorului:
a. sa tina evidenta timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier si sa pastreze aceste evidente pentru o perioada de cel putin 2 ani de la desfasurarea activitatilor supuse prezentei hotarari;
b. conform articolului 119 alin. 2 din Codul muncii, pentru salariatii mobili (…), angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia;
c. sa elibereze lucratorilor mobili, la cerere, copii ale evidentelor cu privire la timpul de munca;
d. sa prezinte organelor de control, la solicitarea acestora, evidentele privind timpul de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier pentru o perioada de 2 ani.
In cazul angajatilor:
a. sa respecte timpul de munca, asa cum este stabilit prin prezenta hotarare;
b. in cazul lucratorilor mobili care lucreaza pentru mai multi angajatori, sa furnizeze in scris informatii corecte angajatorilor cu privire la timpul de munca lucrat.
Astfel, avand in vedere cele mentionate referitor la timpul de lucru si evidenta acestuia, precum si in baza avidentelor trimise de sumneavoastra, pontajul soferului ar trebui sa arate cam asa:
Deci, avem asa:
Total ore lucrate: 97, din care 5 ore suplimentare L-V si 4 ore suplimentare week-end
3500 lei/ 168 ore = 20,83 lei/ora * 97 ore lucrate = 2021 lei
Spor week-end = 20 lei (inteleg din speta ca sporul de 1% se aplica la total realizat pentru timpul lucrat)
Total salariu pentru orele lucrate: 2041 lei
Totodata, conform Codului muncii, munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. In cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut, in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia. Sporul pentru munca suplimentara, se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca, si nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza.
Pentru munca in week-end, salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca.
Referitor la sporurile ce se pot acorda:
- spor de ore suplimentare (cel putin 75% din salariul de baza aferent timpului lucrat suplimentar)
- spor de noapte (conform HG 38/2008, avem derogare de la prevederile codului muncii, si anume: timpul de noapte este considerat o perioada de cel putin 4 ore, cuprins intre orele 00,00 si 07,00)
- spor de week-end (asa cum este prevazut in RI/CCM/CIM)
Reglementare:
- Hotararea nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier
- Regulamentul nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere
- Codul muncii
Acest răspuns vă este util?
Vă rugăm să ne lăsați o recenzie pe google:
Mulțumim!
Articol scris de catre Mariana Bunta, in data de 19 Octombrie 2023.
Pot spune despre mine că domeniul resurselor umane și activitățile adiacente acestuia reprezintă un real interes și pasiune, acest lucru dovedindu-se și din experiența de peste 17 ani pe care o am în acest domeniu, mai ales în firme de producție sau în firme de contabilitate.
Realizare pontaj si calcul salariu sofer transport rutier
Articol scris in data de: 19 Octombrie 2023
Autor: Mariana Bunta
Situatie de fapt:
O firma cu obiect de activitate transport marfuri, angajat cu un salariu de 3500 lei/ luna, spor de week-end de 1%, are urmatoarea situatie in luna iulie 2023:
• Angatul a lucrat conform raport tahograf anexat pana in data de 17 iulie, dupa care a intrat in concediu medical
Intrebare:
Intrebari referitoare doar la timpul lucrat.
1. Cum fac pontajul pentru acest salariat pe zile?
2. Ce sporuri se mai acorda?
Raspuns
Conform prevederilor art. 3 alin. 1 lit. a) din H.G. nr. 38/2008, prin timp de munca al lucratorului mobil se intelege perioada de la inceputul pana la sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia lucratorul mobil se afla la postul sau de lucru (auto), la dispozitia angajatorului si in exercitiul functiilor sau activitatilor sale, adica:
– perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier. Aceste activitati sunt, cu precadere, urmatoarele:
i. conducerea autovehiculului;
ii. incarcarea si descarcarea;
iii. ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul;
iv. curatenia si intretinerea tehnica;
v. toate celelalte activitati vizand asigurarea sigurantei vehiculului, a incarcaturii sale si a pasagerilor sau indeplinirea obligatiilor legale ori de reglementare direct legate de operatiunea de transport aflata in desfasurare, inclusiv supravegherea incarcarii si descarcarii, formalitatile administrative legate de politie, vama, serviciul de imigrare etc.
– perioadele de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului, in special in timpul perioadelor cand asteapta sa se faca incarcarea sau descarcarea, daca durata previzibila a acestora nu este cunoscuta dinainte, si anume fie inaintea plecarii, fie chiar inaintea inceperii efective a perioadei in cauza, fie in conditiile generale negociate intre partenerii sociali.
Totodata, persoanele care efectueaza activitati mobile de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore consecutive fara pauza. Timpul de lucru va fi intrerupt de pauze de cel putin 30 de minute daca timpul total de lucru este de 6 pana la 9 ore si, respectiv, de cel putin 45 de minute daca timpul total de lucru depaseste 9 ore. Pauzele pot fi impartite in perioade de minimum 15 minute fiecare.
De retinut ca, pauzele mentionate anterior, precum si perioadele de disponibilitate (acele perioade in care conducatorul auto nu se afla la postul sau, dar trebuie sa ramana disponibil pentru eventuale solicitari) nu sunt cuprinse in timpul de lucru.
Referitor la organizarea timpului de munca pentru soferii care efectueaza activitati mobile de transport rutier:
- In cursul unei saptamani (saptamana este considerata incepand de luni ora 00,00 si duminica ora 24,00), timpul total de lucru al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore. Durata maxima a timpului de lucru saptamanal poate fi prelungita pana la maximum 60 de ore, cu conditia ca, pentru orice perioada de 4 luni consecutive, media timpului de lucru saptamanal sa nu depaseasca 48 de ore.
- Persoanele care efectueaza activitati mobile de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore consecutive fara pauza. Timpul de lucru va fi intrerupt de pauze de cel putin 30 de minute daca timpul total de lucru este de 6 pana la 9 ore si, respectiv, de cel putin 45 de minute daca timpul total de lucru depaseste 9 ore. Pauzele pot fi impartite in perioade de minimum 15 minute fiecare.
- Timpul de munca zilnic nu va depasi 10 ore intr-un interval de 24 de ore daca lucratorul mobil/conducatorul auto independent efectueaza munca de noapte. Munca de noapte se va compensa in conformitate cu prevederile legale in vigoare sau cu conditiile generale negociate de partenerii sociali, astfel incat sa nu fie pusa in pericol siguranta rutiera.
Referitor la obligatiile partilor (angajator, angajat) in ceea ce priveste evidenta orelor de munca:
In cazul angajatorului:
a. sa tina evidenta timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier si sa pastreze aceste evidente pentru o perioada de cel putin 2 ani de la desfasurarea activitatilor supuse prezentei hotarari;
b. conform articolului 119 alin. 2 din Codul muncii, pentru salariatii mobili (…), angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia;
c. sa elibereze lucratorilor mobili, la cerere, copii ale evidentelor cu privire la timpul de munca;
d. sa prezinte organelor de control, la solicitarea acestora, evidentele privind timpul de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier pentru o perioada de 2 ani.
In cazul angajatilor:
a. sa respecte timpul de munca, asa cum este stabilit prin prezenta hotarare;
b. in cazul lucratorilor mobili care lucreaza pentru mai multi angajatori, sa furnizeze in scris informatii corecte angajatorilor cu privire la timpul de munca lucrat.
Astfel, avand in vedere cele mentionate referitor la timpul de lucru si evidenta acestuia, precum si in baza avidentelor trimise de sumneavoastra, pontajul soferului ar trebui sa arate cam asa:
Deci, avem asa:
Total ore lucrate: 97, din care 5 ore suplimentare L-V si 4 ore suplimentare week-end
3500 lei/ 168 ore = 20,83 lei/ora * 97 ore lucrate = 2021 lei
Spor week-end = 20 lei (inteleg din speta ca sporul de 1% se aplica la total realizat pentru timpul lucrat)
Total salariu pentru orele lucrate: 2041 lei
Totodata, conform Codului muncii, munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. In cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut, in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia. Sporul pentru munca suplimentara, se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca, si nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza.
Pentru munca in week-end, salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca.
Referitor la sporurile ce se pot acorda:
- spor de ore suplimentare (cel putin 75% din salariul de baza aferent timpului lucrat suplimentar)
- spor de noapte (conform HG 38/2008, avem derogare de la prevederile codului muncii, si anume: timpul de noapte este considerat o perioada de cel putin 4 ore, cuprins intre orele 00,00 si 07,00)
- spor de week-end (asa cum este prevazut in RI/CCM/CIM)
Reglementare:
- Hotararea nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier
- Regulamentul nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere
- Codul muncii
3 comentarii
Adina Coltescu
20 Octombrie 2023 la 15:45Buna ziua, azi am avut verificare, pe acest domeniu..Orele de noapte nu sunt in intervalul orar 22.00-06.00? Multumesc
Mariana Bunta
20 Octombrie 2023 la 22:51Buna ziua,
Ba da. Dar, in baza HG nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectuează activitati mobile de transport rutier, exista derogare de la Codul Muncii si anume timpul de noapte reprezinta o perioada de cel putin 4 ore, cuprinsa intre orele 00,00 şi 07,00 (art. 3 din Hotarare). Dar, bineinteles, firmele din acest domeniu de activitate este bine sa aibe prevazut acest lucru si prin Regulamentele proprii.
Mariana Bunta
20 Octombrie 2023 la 22:59Astfel ca, in conditiile in care soferii care opereaza in spatiul Uniunii Europene sunt considerati lucratori de noapte (adica desfasoara activitati intre orele 24:00 si 07:00), acestia pot lucra maximum 10 ore, pe o perioada de 24 de ore.