Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Viitorul PFA-urilor. Ce se anunță la orizont? 5 aspecte de interes Episodul I
Botar Claudia-Florina
Valabil la 26 Noiembrie 2024
Dintotdeauna, potențialii antreprenori au pus în cumpănă alegerea privind statutul juridic al companiei la cârma căreia urmau să se ,,așeze”. Aspectul este just. Forma juridică a entităților manifestă implicații asupra laturii fiscale, administrative și financiar-contabile a activității derulate. Incidența și presiunea fiscală a normativului este unul dintre factorii principali cu răsunet asupra deciziei de ,,accesare” a mediului antreprenorial. De la relativ simplu la complex, de la mecanisme riguroase de calcul la cele prestabilite și clar delimitate. Acestea, precum și alte aspecte de interes fiscal și financiar-contabil dau tonul interesului manifestat spre anumite forme juridice de înființare ale companiilor în detrimentul altora.
Ultimii ani au fost marcați de creșterea gradului de complexitate privitor la gestiunea activității financiar-contabile a unei persoane fizice autorizate. Plafoanele privind încadrarea ca plătitoare de diverse taxe și impozite au suferit de asemenea numeroase modificări. Mecanismele de calcul, declarare și plată a obligațiilor datorate de către PFA-uri s-au modificat constant determinând diverse grade de dificultate cu privire la raportarea acestora. Motiv pentru care, antreprenorii ,,au cântărit” îndelung decizia de înființare a unei companii sub cupola unui PFA.
De o perioadă îndelungată sunt solicitate o serie de schimbări pentru optimizarea condițiilor de activare a companiilor în cadrul mediului de afaceri românesc. Cele mai multe dintre acestea par a nu avea rezonanță în cadrul actelor normative de reglementare a activității afacerilor.
Vocea antreprenorilor cu privire la propuneri de optimizare a condițiilor sub egida cărora activează PFA-urile manifestă ecou în mediul de afaceri. Moment mult așteptat de către antreprenori. Astfel, legiuitorul a propus o serie de modificări pentru anul care se anunță la orizont cu privire la aspecte diverse arondate activității fiscale a unui PFA.
Prin intermediul acestui material, dorim să punctăm principalele modificări cu răsunet asupra viitoarelor sau actualelor afaceri demarate sub valențele persoanelor fizice autorizate. Modificări lansate în sfera mediului de business prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 128 din 7 noiembrie 2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Conturarea acestui act normativ se remarcă pe marginea apariției nevoii de simplificare a mecanismului de plată, calcul și declarare a obligațiilor fiscale datorate de către persoanele fizice autorizate în materie de impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii. Un alt aspect care a impus necesitatea adoptării actului normativ recent rezidă în acordarea dispensiei pentru depunerea declarației unice privind stabilirea estimărilor pentru obligațiile fiscale declarative. De asemenea, sunt puse în relief și situațiile privitoare la recalculări/modificări/rectificări ale acestora.
Actul normativ care a pătruns recent în sfera legislației economice are în vizor și optimizarea parametrilor digitali ai afacerilor prin transformare digitală continuă. Unul dintre scopuri este corelat la simplificarea formularelor fiscale în sensul precompletării/eliminării obligațiilor de raportare în conjuncturi precise, aspect îndelung râvnit de către actanții principali ai mediului de business autohton. Toate acestea, pentru promovarea simplificării cadrului legal cu privire la declararea veniturilor obținute de către persoanele fizice în vederea optimizării obiectivului de conformare voluntară a contribuabililor. Totul, pentru a fi atins targetul privind reducerea deficitului bugetar.
Din punctul nostru de vedere, într-o manieră semnificativă, aceste măsuri impulsionează potențialii antreprenori să acorde credit posibilității demarării unei activități antreprenoriale sub umbrela PFA-ului. Discutăm în acest cadru, de una dintre cele mai contrastante nemulțumiri ale persoanelor fizice obligate la depunerea declarației unice. Aceasta este corelată la obligativitatea depunerii documentului pentru veniturile estimate. Acest aspect precum și altele asemenea vor fi puse sub lumina reflectoarelor în cele ce urmează.
Punctual, care sunt modificările propuse prin noul act normativ? Iată mai jos aspectele de care trebuie să ții cont în anul 2025 ca deținător al unei afaceri fără personalitatea juridică, sub forma persoanei fizice autorizate.
1. Trecerea de la sistemul de impozitare pe baza normei de venit la sistemul real
Dacă în anul fiscal anterior ai făcut parte din categoria contribuabililor pentru care venitul net a fost determinat pe baza normei de venit și ai înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei a valorii de 25 000 de euro (calculat la cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Națională a României, pentru anul de realizare a venitului), ai obligația, începând cu anul fiscal următor a determinării venitului net anul în sistem real. ,,Această categorie de contribuabili are obligația să completeze corespunzător și să depună declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.”
2. Impozitul pentru veniturile de activități independente stabilit pe baza normelor de venit
Dacă faci parte din categoria contribuabililor a căror venit anual se determină pe baza sistemului normelor de venit și obții venituri din activități independente ai obligația stabilirii impozitului pe venit anual prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit ajustate. Acest aspect se realizează pe baza depunerii declarației unice a cărui termen de depunere este luna mai a anului calendaristic. ,,Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice se completează și se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.”
3. Venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, exceptând acele venituri din închirierea în scop turistic a camerelor din cadrul locuinței personale și venituri din arendare
Contribuabilii care obțin venituri din categoria menționată mai sus au obligația înregistrării contractului între părți în termen de 30 de zile de la momentul încheierii acestuia. Procedura este similară pentru orice modificări aduse asupra contractului încheiat în acest sens. De asemenea, declarația unică se depune pentru venituri realizate în anul următor celui de realizare a acestuia.
4. Impozitul pe veniturile din activități agricole
Dacă deții un PFA care obține venituri din activități agricole, impozitul pe venit se calculează aplicând cota de 10% asupra venitului anual din activități agricole stabilit pe baza normei anuale de venit. Declarația unică se depune anual pentru veniturile anului anterior, respectiv 25 mai a anului următor de realizare a acestora.
5. Anularea obligativității depunerii declarației unice
Tot prin intermediul acestui act normativ amintit anterior, apar clarificări cu privire la eliminarea obligației depunerii declarației unice în situația contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal, încetează, întrerup sau suspendă temporar activitatea. Aspectul este valabil și pentru modificările survenite în clauzele contractuale sau în situația rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere între părți. În această situație, veniturile declarate se bazează pe estimări, care de cele mai multe ori nu conferă o bază solidă pentru reflectarea realității economice a entității. Astfel, aceste categorii de contribuabili vor depune declarația unică pentru venturile realizate până la termenul legal de depunere a acesteia.
Astfel, declarația unică nu se va mai depune la termene diferite din cursul anului. Termenul propus este 25 mai pentru situații specifice corelate la începerea ori încetarea activității entității, obținerea de noi venituri din chirii, opțiunea pentru tranziția la sistemul real de impozitare, reducerea normei de venit pentru pierderi agricole, scutirea de impozit pe venit pentru situații specifice (persoanele cu handicap grav sau accentuat).
Iată așadar 5 modificări importante propuse de către Ordonanță de urgență nr. 128 din 7 noiembrie 2024, modificări cu impact pozitiv asupra mediului de afaceri din România. Următorul episod va pune în lumină una dintre modificările multe așteptate de către cei care gestionează un PFA. Simplificarea aspectelor cu privire la depunerea declarației unice. Aspecte legate de apariția declarației precompletate precum și dispariția capitolului II al declarației cu privire la veniturile estimate.
- Referințe principale de informare
Ordonanță de urgență nr. 128 din 7 noiembrie 2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicat în Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024.
Codul fiscal din 8 septembrie 2015, (Legea nr. 227/2015), publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
Citește și articolul despre:
Viitorul PFA-urilor. Ce se anunță la orizont? 5 aspecte de interes Episodul I
Articol scris in data de: 26 Noiembrie 2024
Autor: Botar Claudia-Florina
Dintotdeauna, potențialii antreprenori au pus în cumpănă alegerea privind statutul juridic al companiei la cârma căreia urmau să se ,,așeze”. Aspectul este just. Forma juridică a entităților manifestă implicații asupra laturii fiscale, administrative și financiar-contabile a activității derulate. Incidența și presiunea fiscală a normativului este unul dintre factorii principali cu răsunet asupra deciziei de ,,accesare” a mediului antreprenorial. De la relativ simplu la complex, de la mecanisme riguroase de calcul la cele prestabilite și clar delimitate. Acestea, precum și alte aspecte de interes fiscal și financiar-contabil dau tonul interesului manifestat spre anumite forme juridice de înființare ale companiilor în detrimentul altora.
Ultimii ani au fost marcați de creșterea gradului de complexitate privitor la gestiunea activității financiar-contabile a unei persoane fizice autorizate. Plafoanele privind încadrarea ca plătitoare de diverse taxe și impozite au suferit de asemenea numeroase modificări. Mecanismele de calcul, declarare și plată a obligațiilor datorate de către PFA-uri s-au modificat constant determinând diverse grade de dificultate cu privire la raportarea acestora. Motiv pentru care, antreprenorii ,,au cântărit” îndelung decizia de înființare a unei companii sub cupola unui PFA.
De o perioadă îndelungată sunt solicitate o serie de schimbări pentru optimizarea condițiilor de activare a companiilor în cadrul mediului de afaceri românesc. Cele mai multe dintre acestea par a nu avea rezonanță în cadrul actelor normative de reglementare a activității afacerilor.
Vocea antreprenorilor cu privire la propuneri de optimizare a condițiilor sub egida cărora activează PFA-urile manifestă ecou în mediul de afaceri. Moment mult așteptat de către antreprenori. Astfel, legiuitorul a propus o serie de modificări pentru anul care se anunță la orizont cu privire la aspecte diverse arondate activității fiscale a unui PFA.
Prin intermediul acestui material, dorim să punctăm principalele modificări cu răsunet asupra viitoarelor sau actualelor afaceri demarate sub valențele persoanelor fizice autorizate. Modificări lansate în sfera mediului de business prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 128 din 7 noiembrie 2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Conturarea acestui act normativ se remarcă pe marginea apariției nevoii de simplificare a mecanismului de plată, calcul și declarare a obligațiilor fiscale datorate de către persoanele fizice autorizate în materie de impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii. Un alt aspect care a impus necesitatea adoptării actului normativ recent rezidă în acordarea dispensiei pentru depunerea declarației unice privind stabilirea estimărilor pentru obligațiile fiscale declarative. De asemenea, sunt puse în relief și situațiile privitoare la recalculări/modificări/rectificări ale acestora.
Actul normativ care a pătruns recent în sfera legislației economice are în vizor și optimizarea parametrilor digitali ai afacerilor prin transformare digitală continuă. Unul dintre scopuri este corelat la simplificarea formularelor fiscale în sensul precompletării/eliminării obligațiilor de raportare în conjuncturi precise, aspect îndelung râvnit de către actanții principali ai mediului de business autohton. Toate acestea, pentru promovarea simplificării cadrului legal cu privire la declararea veniturilor obținute de către persoanele fizice în vederea optimizării obiectivului de conformare voluntară a contribuabililor. Totul, pentru a fi atins targetul privind reducerea deficitului bugetar.
Din punctul nostru de vedere, într-o manieră semnificativă, aceste măsuri impulsionează potențialii antreprenori să acorde credit posibilității demarării unei activități antreprenoriale sub umbrela PFA-ului. Discutăm în acest cadru, de una dintre cele mai contrastante nemulțumiri ale persoanelor fizice obligate la depunerea declarației unice. Aceasta este corelată la obligativitatea depunerii documentului pentru veniturile estimate. Acest aspect precum și altele asemenea vor fi puse sub lumina reflectoarelor în cele ce urmează.
Punctual, care sunt modificările propuse prin noul act normativ? Iată mai jos aspectele de care trebuie să ții cont în anul 2025 ca deținător al unei afaceri fără personalitatea juridică, sub forma persoanei fizice autorizate.
1. Trecerea de la sistemul de impozitare pe baza normei de venit la sistemul real
Dacă în anul fiscal anterior ai făcut parte din categoria contribuabililor pentru care venitul net a fost determinat pe baza normei de venit și ai înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei a valorii de 25 000 de euro (calculat la cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Națională a României, pentru anul de realizare a venitului), ai obligația, începând cu anul fiscal următor a determinării venitului net anul în sistem real. ,,Această categorie de contribuabili are obligația să completeze corespunzător și să depună declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.”
2. Impozitul pentru veniturile de activități independente stabilit pe baza normelor de venit
Dacă faci parte din categoria contribuabililor a căror venit anual se determină pe baza sistemului normelor de venit și obții venituri din activități independente ai obligația stabilirii impozitului pe venit anual prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit ajustate. Acest aspect se realizează pe baza depunerii declarației unice a cărui termen de depunere este luna mai a anului calendaristic. ,,Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice se completează și se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.”
3. Venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, exceptând acele venituri din închirierea în scop turistic a camerelor din cadrul locuinței personale și venituri din arendare
Contribuabilii care obțin venituri din categoria menționată mai sus au obligația înregistrării contractului între părți în termen de 30 de zile de la momentul încheierii acestuia. Procedura este similară pentru orice modificări aduse asupra contractului încheiat în acest sens. De asemenea, declarația unică se depune pentru venituri realizate în anul următor celui de realizare a acestuia.
4. Impozitul pe veniturile din activități agricole
Dacă deții un PFA care obține venituri din activități agricole, impozitul pe venit se calculează aplicând cota de 10% asupra venitului anual din activități agricole stabilit pe baza normei anuale de venit. Declarația unică se depune anual pentru veniturile anului anterior, respectiv 25 mai a anului următor de realizare a acestora.
5. Anularea obligativității depunerii declarației unice
Tot prin intermediul acestui act normativ amintit anterior, apar clarificări cu privire la eliminarea obligației depunerii declarației unice în situația contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal, încetează, întrerup sau suspendă temporar activitatea. Aspectul este valabil și pentru modificările survenite în clauzele contractuale sau în situația rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere între părți. În această situație, veniturile declarate se bazează pe estimări, care de cele mai multe ori nu conferă o bază solidă pentru reflectarea realității economice a entității. Astfel, aceste categorii de contribuabili vor depune declarația unică pentru venturile realizate până la termenul legal de depunere a acesteia.
Astfel, declarația unică nu se va mai depune la termene diferite din cursul anului. Termenul propus este 25 mai pentru situații specifice corelate la începerea ori încetarea activității entității, obținerea de noi venituri din chirii, opțiunea pentru tranziția la sistemul real de impozitare, reducerea normei de venit pentru pierderi agricole, scutirea de impozit pe venit pentru situații specifice (persoanele cu handicap grav sau accentuat).
Iată așadar 5 modificări importante propuse de către Ordonanță de urgență nr. 128 din 7 noiembrie 2024, modificări cu impact pozitiv asupra mediului de afaceri din România. Următorul episod va pune în lumină una dintre modificările multe așteptate de către cei care gestionează un PFA. Simplificarea aspectelor cu privire la depunerea declarației unice. Aspecte legate de apariția declarației precompletate precum și dispariția capitolului II al declarației cu privire la veniturile estimate.
- Referințe principale de informare
Ordonanță de urgență nr. 128 din 7 noiembrie 2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicat în Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024.
Codul fiscal din 8 septembrie 2015, (Legea nr. 227/2015), publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.