Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
CAS pentru activități independente și drepturi de proprietate intelectuală începând de la 01 ianuarie 2025
Mădălina Mihaela Moceanu
Valabil la 9 Ianuarie 2025
După cum probabil deja se cunoaște de cei mai mulți dintre cititorii noștri, începând cu data de 01.01.2025 prevederile Codul fiscal au suferit modificări odată cu intrarea în vigoare și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 128/07.11.2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (denumită în continuare OUG nr. 128/2024), ordonunță ce a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1125/11.11. 2024.
Printre modificările de substanță aduse Codului fiscal prin OUG nr. 128/2024 se numără și cele referitoare la contribuţia de asigurări sociale (CAS) datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, inclusiv privind stabilirea şi plata CAS în cazul persoanelor care realizează venituri de natura celor mai sus menționate.
În prezentul articol ne-am propus să realizăm o scurtă prezentare prin care să punctăm care sunt noutățile aduse în Codul fiscal prin OUG nr. 128/2024 în privința CAS datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală , inclusiv privind stabilirea şi plata CAS în cazul persoanelor care realizează venituri de natura celor mai sus menționate.
1. Despre CAS datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală
În ceea ce privește baza de calcul al CAS datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la [1] (venituri din activităţi independente și venituri din drepturi de proprietate intelectuală), prevederile legale le regăsim în art. 148 din Codul fiscal.
Astfel, potrivit art. 148 alin. 1 din Codul fiscal, persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de personale fizice prevăzută la art. 122 au realizat venituri din activităţile prevăzute la art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare anuală cumulată este cel puţin egală cu 12 salarii minime brute pe ţară, datorează contribuţia de asigurări sociale la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (2).
Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1, o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară ( 148 alin. 2 din Codul fiscal).
De reținut este faptul că, potrivit art. 148 alin. 3 din Codul fiscal, încadrarea în plafonul anual de cel puţin 12 salarii minime brute pe ţară sau de cel puţin 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, se efectuează prin cumularea veniturilor nete şi/sau a normelor anuale de venit din activităţi independente determinate potrivit art. 68 şi 69 din Codul fiscal, a venitului brut realizat în baza contractelor de activitate sportivă potrivit art. 68 indice 1 din Codul fiscal , precum şi a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală determinate potrivit art. 72, art. 72 indice 1 şi art. 73 din Codul fiscal, realizate în anul pentru care se datorează contribuţia.
În ceea ce privesc persoanele fizice prevăzute la art. 148 alin. 1 din Codul fiscal care nu se încadrează în plafonul de cel puţin 12 salarii prevăzut la art. 148 alin. 3 din Codul fiscal, legiuitorul a prevăzut –în art. 148 alin. 4 din Codul fiscal– faptul că acestea pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale pentru anul de realizare a venitului la un venit ales, care nu poate fi mai mic decât nivelul prevăzut la art. 148 alin. 2 lit. a din Codul fiscal .
În acest sens, reținem că exercitarea opţiunii se efectuează anual prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de personale fizice prevăzute la art. 122 din Codul fiscal, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal, adică până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
1. Excepţii specifice privind veniturile din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală (art. 150 din Codul fiscal)
Legiuitorul a prevăzut că, persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care NU au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile prevăzute la art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1 din Codul fiscal, adică pentru veniturile din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală.
De asemenea, persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor NU datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală.
III. Stabilirea şi plata contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală
În ceea privește stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, reținem că sunt aplicabile prevederile art. 151 din Codul fiscal.
Astfel, contribuabilii prevăzuţi la art. 148 alin. 1 şi 4 din Codul fiscal calculează contribuţia de asigurări sociale prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a din Codul fiscal[2] asupra bazei anuale de calcul menţionate la art. 148 alin. 2 din Codul fiscal, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul legal prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal (mai sus menționat) şi au obligaţia de a efectua plata acesteia în cadrul aceluiaşi terment- până la data de 25 mai inclusiv (art. 151 alin. 1 din Codul fiscal).
De reținut că, prevederile art. 151 alin. 1 din Codul fiscal, precum şi cele ale art. 148 din Codul fiscal sunt aplicabile şi în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep o activitate independentă şi/sau încep să realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuală, precum şi în cazul celor care intră în suspendare temporară a activităţii potrivit legislaţiei în materie ori îşi încetează activitatea (art. 151 alin. 2 din Codul fiscal).
Prin excepţie de la prevederile art. 148 alin. 1 şi 2 din Codul fiscal, pentru contribuabilii care datorează contribuţia de asigurări sociale şi care în cursul anului de realizare a venitului se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit dispoziţiilor art. 150 din Codul fiscal, baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât echivalentul salariului minim brut pe ţară înmulţit cu numărul de luni calculat de la începutul anului în care se produce evenimentul până la luna în care contribuabilul se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei. Dacă venitul anual realizat corespunzător lunilor de activitate luate în calcul, cumulat conform dispoziţiilor art. 148 alin. 3 din Codul fiscal, din una sau mai multe surse de venituri, este sub nivelul plafonului minim astfel recalculat, contribuabilul nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru anul respectiv.
ATENȚIE! În situaţia în care persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală au efectuat plăţi înainte de termenul legal prevăzut de lege în contul contribuţiei de asigurări sociale datorate pentru anul în care sunt realizate veniturile, iar venitul realizat cumulat din una sau mai multe surse de venituri este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, precum şi în cazul persoanelor care au optat pentru plata contribuţiei sau al celor care se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 150 din Codul fiscal, contribuţia plătită NU se restituie, aceasta fiind valorificată la stabilirea elementelor necesare determinării dreptului de pensie, potrivit legii.
În ceea ce privesc plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală prevăzuţi la art. 72 alin. 2 din Codul fiscal, precum şi plătitorii de venituri în baza contractelor de activitate sportivă prevăzuţi la art. 68 indice 1 alin. 2 din Codul fiscal, subliniem că aceștia stabilesc contribuţia de asigurări sociale datorată de către beneficiarul venitului prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a din Codul fiscal asupra bazei de calcul menţionate la art. 148 alin. 2 din Codul fiscal.
De reținut: Pentru persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau venituri în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, obţinute de la un singur plătitor de venit, iar nivelul venitului net sau brut, după caz, estimat, pentru anul curent, este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară, plătitorul de venit are obligaţia să calculeze la o bază de calcul stabilită potrivit art. 148 alin. 2 din Codul fiscal, să reţină şi să plătească contribuţia de asigurări sociale. În contractul încheiat între părţi se precizează obligaţia plătitorului de venit de a calcula, reţine şi plăti contribuţia prin reţinere la sursă, precum şi venitul ales pentru care datorează contribuţia, în anul de realizare a venitului. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales precizat în contract (art. 151 alin. 6 din Codul fiscal).
În situaţia în care veniturile prevăzute la art. 151 alin. 6 din Codul fiscal sunt realizate din mai multe surse, iar veniturile nete sau brute, după caz, estimate a se realiza de la cel puţin un plătitor de venit sunt egale sau mai mari decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, contribuabilul desemnează prin contractul încheiat între părţi plătitorul de venit de la care venitul realizat este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară şi care are obligaţia să calculeze la o bază de calcul stabilită potrivit art. 148 alin. 2 din Codul fiscal, să reţină şi să plătească contribuţia şi stabileşte venitul ales pentru care datorează contribuţia, în anul de realizare a venitului. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales precizat în contract (art. 151 alin. 7 din Codul fiscal).
În ceea ce privesc plătitorii de venit prevăzuţi la art. 68 indice 1 alin. 2 şi art. 72 alin. 2 din Codul fiscal care, potrivit art. 151 alin. 6 si 7 din Codul fiscal , au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale reținem că aceștia depun declaraţia prevăzută la art. 147 alin. 1 din Codul fiscal (Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care aceasta a fost reţinută. Plata contribuţiei de asigurări sociale se efectuează în cadrul aceluiaşi termen.
În cazul în care contribuabilii realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, pentru care s-au aplicat prevederile art. 151 alin. 6 sau 7 din Codul fiscal, după caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit fiind aferentă unei baze de calcul mai mici decât nivelul a 24 de salarii minime brute pe ţară, iar nivelul veniturilor cumulate realizate prevăzute la art. 148 alin. 3 din Codul fiscal este cel puţin egal cu 24 de salarii minime brute pe ţară, aceştia au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal (mai sus menționat), în vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale aferente unei baze de calcul egale cu venitul ales care nu poate fi mic decât nivelul a 24 de salarii minime brute pe ţară. În acest caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit este luată în calcul la stabilirea contribuţiei de asigurări sociale datorate de către respectivii contribuabili.
ATENȚIE! Prevederile art. 151 alin. 6 sau 7 din Codul fiscal NU se aplică în cazul în care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuală sau nivelul venitului brut în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, estimat a se realiza pe fiecare sursă de venit, este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, iar nivelul venitului net sau brut, după caz, cumulat realizat este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară. În această situaţie, contribuabilul are obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal (mai sus menționat).
De reținut că plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 72 alin. 2 şi art. 68 indice 1 alin. 2 din Codul fiscal eliberează, la solicitarea contribuabililor care au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzute la art. 122 din Codul fiscal, o informare cu privire la nivelul contribuţiei de asigurări sociale reţinute la sursă
În ceea ce privește Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122 din Codul fiscal, reținem că aceasta constituie titlu de creanţă fiscală în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Legiuitorul aprevăzut faptul că persoanele fizice prevăzute la art. 148 alin. 1 şi 4 din Codul fiscal pot efectua plăţi reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată, oricând până la împlinirea termenului de plată.
Reținem și că s-a prevăzut de lege că se pot acorda bonificaţii de până la 10% din contribuţia de asigurări sociale, datorată şi plătită.
În ceea ce privește nivelul bonificaţiei, termenele de plată şi condiţiile de acordare acestea se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat (art. 151 alin. 14 din Codul fiscal).
Referitor la procedura de aplicare a prevederilor art. 151 alin. 14 din Codul fiscal aceasta se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor emis în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileşte acordarea bonificaţiilor.
În fine, reținem și faptul că organul fiscal central transmite în sistem informatic Casei Naţionale de Pensii Publice informaţiile înscrise în declaraţia prevăzută la art. 151 alin. 1 din Codul fiscal necesare, potrivit legii, stabilirii, în sistemul public de pensii, a stagiului de cotizare realizat şi a punctajului lunar, în vederea acordării prestaţiilor de asigurări sociale potrivit legii. Informaţiile necesare, precum şi procedura de transmitere a acestora se stabilesc prin protocol încheiat între A.N.A.F. şi Casa Naţională de Pensii Publice.
[1] Art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1 din Codul fiscal: (1)Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul public de pensii, prevăzuţi la art. 136, datorează, după caz, contribuţia de asigurări sociale pentru următoarele categorii de venituri realizate din România şi din afara României, cu respectarea legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, pentru care există obligaţia declarării în România:(…)
b) venituri din activităţi independente, definite conform art. 67, cu excepţia celor din vânzarea energiei electrice de către prosumatorii, persoane fizice, altele decât cele organizate conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, la furnizorii de energie electrică cu care respectivii prosumatori au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, dacă centralele electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile pe care le deţin au puterea electrică instalată de cel mult 27 kW pe loc de consum.
b1) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite la art. 70, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 72 alin. (3);
[2] Art. 138 lit. a din Codul fiscal : Cotele de contribuţii de asigurări sociale sunt următoarele:
a) 25% datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale, potrivit prezentei legi;
CAS pentru activități independente și drepturi de proprietate intelectuală începând de la 01 ianuarie 2025
Articol scris in data de: 9 Ianuarie 2025
Autor: Mădălina Mihaela Moceanu
După cum probabil deja se cunoaște de cei mai mulți dintre cititorii noștri, începând cu data de 01.01.2025 prevederile Codul fiscal au suferit modificări odată cu intrarea în vigoare și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 128/07.11.2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (denumită în continuare OUG nr. 128/2024), ordonunță ce a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1125/11.11. 2024.
Printre modificările de substanță aduse Codului fiscal prin OUG nr. 128/2024 se numără și cele referitoare la contribuţia de asigurări sociale (CAS) datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, inclusiv privind stabilirea şi plata CAS în cazul persoanelor care realizează venituri de natura celor mai sus menționate.
În prezentul articol ne-am propus să realizăm o scurtă prezentare prin care să punctăm care sunt noutățile aduse în Codul fiscal prin OUG nr. 128/2024 în privința CAS datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală , inclusiv privind stabilirea şi plata CAS în cazul persoanelor care realizează venituri de natura celor mai sus menționate.
1. Despre CAS datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală
În ceea ce privește baza de calcul al CAS datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la [1] (venituri din activităţi independente și venituri din drepturi de proprietate intelectuală), prevederile legale le regăsim în art. 148 din Codul fiscal.
Astfel, potrivit art. 148 alin. 1 din Codul fiscal, persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de personale fizice prevăzută la art. 122 au realizat venituri din activităţile prevăzute la art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare anuală cumulată este cel puţin egală cu 12 salarii minime brute pe ţară, datorează contribuţia de asigurări sociale la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (2).
Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1, o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară ( 148 alin. 2 din Codul fiscal).
De reținut este faptul că, potrivit art. 148 alin. 3 din Codul fiscal, încadrarea în plafonul anual de cel puţin 12 salarii minime brute pe ţară sau de cel puţin 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, se efectuează prin cumularea veniturilor nete şi/sau a normelor anuale de venit din activităţi independente determinate potrivit art. 68 şi 69 din Codul fiscal, a venitului brut realizat în baza contractelor de activitate sportivă potrivit art. 68 indice 1 din Codul fiscal , precum şi a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală determinate potrivit art. 72, art. 72 indice 1 şi art. 73 din Codul fiscal, realizate în anul pentru care se datorează contribuţia.
În ceea ce privesc persoanele fizice prevăzute la art. 148 alin. 1 din Codul fiscal care nu se încadrează în plafonul de cel puţin 12 salarii prevăzut la art. 148 alin. 3 din Codul fiscal, legiuitorul a prevăzut –în art. 148 alin. 4 din Codul fiscal– faptul că acestea pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale pentru anul de realizare a venitului la un venit ales, care nu poate fi mai mic decât nivelul prevăzut la art. 148 alin. 2 lit. a din Codul fiscal .
În acest sens, reținem că exercitarea opţiunii se efectuează anual prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de personale fizice prevăzute la art. 122 din Codul fiscal, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal, adică până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
1. Excepţii specifice privind veniturile din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală (art. 150 din Codul fiscal)
Legiuitorul a prevăzut că, persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care NU au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile prevăzute la art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1 din Codul fiscal, adică pentru veniturile din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală.
De asemenea, persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor NU datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală.
III. Stabilirea şi plata contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală
În ceea privește stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, reținem că sunt aplicabile prevederile art. 151 din Codul fiscal.
Astfel, contribuabilii prevăzuţi la art. 148 alin. 1 şi 4 din Codul fiscal calculează contribuţia de asigurări sociale prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a din Codul fiscal[2] asupra bazei anuale de calcul menţionate la art. 148 alin. 2 din Codul fiscal, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul legal prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal (mai sus menționat) şi au obligaţia de a efectua plata acesteia în cadrul aceluiaşi terment- până la data de 25 mai inclusiv (art. 151 alin. 1 din Codul fiscal).
De reținut că, prevederile art. 151 alin. 1 din Codul fiscal, precum şi cele ale art. 148 din Codul fiscal sunt aplicabile şi în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep o activitate independentă şi/sau încep să realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuală, precum şi în cazul celor care intră în suspendare temporară a activităţii potrivit legislaţiei în materie ori îşi încetează activitatea (art. 151 alin. 2 din Codul fiscal).
Prin excepţie de la prevederile art. 148 alin. 1 şi 2 din Codul fiscal, pentru contribuabilii care datorează contribuţia de asigurări sociale şi care în cursul anului de realizare a venitului se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit dispoziţiilor art. 150 din Codul fiscal, baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât echivalentul salariului minim brut pe ţară înmulţit cu numărul de luni calculat de la începutul anului în care se produce evenimentul până la luna în care contribuabilul se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei. Dacă venitul anual realizat corespunzător lunilor de activitate luate în calcul, cumulat conform dispoziţiilor art. 148 alin. 3 din Codul fiscal, din una sau mai multe surse de venituri, este sub nivelul plafonului minim astfel recalculat, contribuabilul nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru anul respectiv.
ATENȚIE! În situaţia în care persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală au efectuat plăţi înainte de termenul legal prevăzut de lege în contul contribuţiei de asigurări sociale datorate pentru anul în care sunt realizate veniturile, iar venitul realizat cumulat din una sau mai multe surse de venituri este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, precum şi în cazul persoanelor care au optat pentru plata contribuţiei sau al celor care se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 150 din Codul fiscal, contribuţia plătită NU se restituie, aceasta fiind valorificată la stabilirea elementelor necesare determinării dreptului de pensie, potrivit legii.
În ceea ce privesc plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală prevăzuţi la art. 72 alin. 2 din Codul fiscal, precum şi plătitorii de venituri în baza contractelor de activitate sportivă prevăzuţi la art. 68 indice 1 alin. 2 din Codul fiscal, subliniem că aceștia stabilesc contribuţia de asigurări sociale datorată de către beneficiarul venitului prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a din Codul fiscal asupra bazei de calcul menţionate la art. 148 alin. 2 din Codul fiscal.
De reținut: Pentru persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau venituri în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, obţinute de la un singur plătitor de venit, iar nivelul venitului net sau brut, după caz, estimat, pentru anul curent, este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară, plătitorul de venit are obligaţia să calculeze la o bază de calcul stabilită potrivit art. 148 alin. 2 din Codul fiscal, să reţină şi să plătească contribuţia de asigurări sociale. În contractul încheiat între părţi se precizează obligaţia plătitorului de venit de a calcula, reţine şi plăti contribuţia prin reţinere la sursă, precum şi venitul ales pentru care datorează contribuţia, în anul de realizare a venitului. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales precizat în contract (art. 151 alin. 6 din Codul fiscal).
În situaţia în care veniturile prevăzute la art. 151 alin. 6 din Codul fiscal sunt realizate din mai multe surse, iar veniturile nete sau brute, după caz, estimate a se realiza de la cel puţin un plătitor de venit sunt egale sau mai mari decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, contribuabilul desemnează prin contractul încheiat între părţi plătitorul de venit de la care venitul realizat este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară şi care are obligaţia să calculeze la o bază de calcul stabilită potrivit art. 148 alin. 2 din Codul fiscal, să reţină şi să plătească contribuţia şi stabileşte venitul ales pentru care datorează contribuţia, în anul de realizare a venitului. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales precizat în contract (art. 151 alin. 7 din Codul fiscal).
În ceea ce privesc plătitorii de venit prevăzuţi la art. 68 indice 1 alin. 2 şi art. 72 alin. 2 din Codul fiscal care, potrivit art. 151 alin. 6 si 7 din Codul fiscal , au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale reținem că aceștia depun declaraţia prevăzută la art. 147 alin. 1 din Codul fiscal (Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care aceasta a fost reţinută. Plata contribuţiei de asigurări sociale se efectuează în cadrul aceluiaşi termen.
În cazul în care contribuabilii realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, pentru care s-au aplicat prevederile art. 151 alin. 6 sau 7 din Codul fiscal, după caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit fiind aferentă unei baze de calcul mai mici decât nivelul a 24 de salarii minime brute pe ţară, iar nivelul veniturilor cumulate realizate prevăzute la art. 148 alin. 3 din Codul fiscal este cel puţin egal cu 24 de salarii minime brute pe ţară, aceştia au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal (mai sus menționat), în vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale aferente unei baze de calcul egale cu venitul ales care nu poate fi mic decât nivelul a 24 de salarii minime brute pe ţară. În acest caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit este luată în calcul la stabilirea contribuţiei de asigurări sociale datorate de către respectivii contribuabili.
ATENȚIE! Prevederile art. 151 alin. 6 sau 7 din Codul fiscal NU se aplică în cazul în care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuală sau nivelul venitului brut în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, estimat a se realiza pe fiecare sursă de venit, este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, iar nivelul venitului net sau brut, după caz, cumulat realizat este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară. În această situaţie, contribuabilul are obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul prevăzut la art. 122 alin. 3 din Codul fiscal (mai sus menționat).
De reținut că plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 72 alin. 2 şi art. 68 indice 1 alin. 2 din Codul fiscal eliberează, la solicitarea contribuabililor care au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzute la art. 122 din Codul fiscal, o informare cu privire la nivelul contribuţiei de asigurări sociale reţinute la sursă
În ceea ce privește Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122 din Codul fiscal, reținem că aceasta constituie titlu de creanţă fiscală în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Legiuitorul aprevăzut faptul că persoanele fizice prevăzute la art. 148 alin. 1 şi 4 din Codul fiscal pot efectua plăţi reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată, oricând până la împlinirea termenului de plată.
Reținem și că s-a prevăzut de lege că se pot acorda bonificaţii de până la 10% din contribuţia de asigurări sociale, datorată şi plătită.
În ceea ce privește nivelul bonificaţiei, termenele de plată şi condiţiile de acordare acestea se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat (art. 151 alin. 14 din Codul fiscal).
Referitor la procedura de aplicare a prevederilor art. 151 alin. 14 din Codul fiscal aceasta se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor emis în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileşte acordarea bonificaţiilor.
În fine, reținem și faptul că organul fiscal central transmite în sistem informatic Casei Naţionale de Pensii Publice informaţiile înscrise în declaraţia prevăzută la art. 151 alin. 1 din Codul fiscal necesare, potrivit legii, stabilirii, în sistemul public de pensii, a stagiului de cotizare realizat şi a punctajului lunar, în vederea acordării prestaţiilor de asigurări sociale potrivit legii. Informaţiile necesare, precum şi procedura de transmitere a acestora se stabilesc prin protocol încheiat între A.N.A.F. şi Casa Naţională de Pensii Publice.
[1] Art. 137 alin. 1 lit. b şi b indice 1 din Codul fiscal: (1)Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul public de pensii, prevăzuţi la art. 136, datorează, după caz, contribuţia de asigurări sociale pentru următoarele categorii de venituri realizate din România şi din afara României, cu respectarea legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, pentru care există obligaţia declarării în România:(…)
b) venituri din activităţi independente, definite conform art. 67, cu excepţia celor din vânzarea energiei electrice de către prosumatorii, persoane fizice, altele decât cele organizate conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, la furnizorii de energie electrică cu care respectivii prosumatori au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, dacă centralele electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile pe care le deţin au puterea electrică instalată de cel mult 27 kW pe loc de consum.
b1) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite la art. 70, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 72 alin. (3);
[2] Art. 138 lit. a din Codul fiscal : Cotele de contribuţii de asigurări sociale sunt următoarele:
a) 25% datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale, potrivit prezentei legi;