Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Creditarea firmei: Când și cum îți poți împrumuta propria afacere?

Viviana Popa
Valabil la 4 Aprilie 2025
Cuprins:
ToggleSunt multe momente în care firma se confruntă cu dificultăți financiare și cea mai bună soluție pentru asigurarea cash-flow-ului este creditarea firmei. Află din acest articol când și cum îți poți împrumuta propria afacere cu bani personali..
Ce înseamnă creditarea firmei de către asociat?
Creditarea firmei de către asociat presupune că asociatul poate să aducă bani din surse proprii în firmă, sub formă de împrumut și nu de aport la capitalul social.
Când îți poți credita firma?
Creditarea firmei este o soluție des întâlnită în practică fiind o opțiune flexibilă și rapidă atunci când:
- firma întâmpină blocaje temporare de cash-flow și nu există bani suficienți în firmă care să acopere anumite cheltuieli urgente de natura salariilor, chirii sau furnizori
- firma este nou-înființată și nu are încă posibilitatea de a accesa un credit bancar și nici nu se încadrează la programe de fonduri nerambursabile
- firma are nevoie de bani dar vrei să eviți dobânzile și condițiile stricte ale unui credit bancar.
Cum îți poți împrumuta propria afacere?
Creditarea firmei se poate face rapid, dar este esențial să respecți câțiva pași și reguli, după cum urmează:
Pasul 1: Contract de creditare societate
Pentru început trebuie să închei un contract de împrumut între tine (asociatul) și firmă. Contractul de creditare trebuie să conțină informații despre:
- suma împrumutată
- scopul împrumutului (opțional)
- termenul de restituire
- rata dobânzii (dacă se aplică) – poate fi și 0%
- modalitatea de restituire
Contractul de creditare se va semna în dublu exemplar, iar un exemplar va fi păstrat în arhiva firmei.
Pasul 2: Transferul banilor către firmă
În baza contractului semnat asociatul poate să transfere banii din contul personal în contul firmei.
Important de reținut: Nu se mai poate credita firma cu cash, ci doar prin bancă.
Pasul 3: Înregistrarea creditării în contabilitate
Sumele primite din creditări trebuie evidențiate în contabilitate, așa că trebuie să îți informezi contabilul pentru a înregistra suma primită de firmă în contul 4551 „Sume datorate acționarilor/asociaților”.
Ce mai trebuie să știi despre creditarea firmei?
Creditarea firmei reprezintă un împrumut între asociat și firmă, iar pentru acești bani nu se plătesc taxe.
Restituirea împrumutului nu este considerată venit pentru asociat, astfel încât NU se impozitează. Totuși, dacă percepi o dobândă atunci sumele din dobânzi vor fi considerate venituri impozabile pentru care firma va reține impozit de 10%, îl va declara și plăti la ANAF.
Atenție!
- Creditarea repetată fără restituire poate atrage atenția ANAF, mai ales dacă firma nu are venituri sau activitate reală.
- În cazul controalelor fiscale, trebuie să poți justifica proveniența banilor (dacă sunt sume mari).
- Dacă firma intră în insolvență, tu devii creditor și poți recupera banii, dar după alți creditori (de ex: statul sau salariații).
Poate firma să împrumute un asociat?
Conform Legii societăților 31/1990 administratorii nu pot împrumuta bani de la societate. Totuși, dacă administratorul este și unicul asociat, practica fiscală permite, dar nu recomandă, astfel de împrumuturi doar pe termen scurt și cu documentație completă.
Creditarea firmei de către asociat este o soluție legală, simplă și flexibilă de finanțare însă este foarte important să fie făcută transparent, cu acte în regulă și înregistrări contabile corecte.
Citește și articolul despre:

Creditarea firmei: Când și cum îți poți împrumuta propria afacere?
Articol scris in data de: 4 Aprilie 2025
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleSunt multe momente în care firma se confruntă cu dificultăți financiare și cea mai bună soluție pentru asigurarea cash-flow-ului este creditarea firmei. Află din acest articol când și cum îți poți împrumuta propria afacere cu bani personali..
Ce înseamnă creditarea firmei de către asociat?
Creditarea firmei de către asociat presupune că asociatul poate să aducă bani din surse proprii în firmă, sub formă de împrumut și nu de aport la capitalul social.
Când îți poți credita firma?
Creditarea firmei este o soluție des întâlnită în practică fiind o opțiune flexibilă și rapidă atunci când:
- firma întâmpină blocaje temporare de cash-flow și nu există bani suficienți în firmă care să acopere anumite cheltuieli urgente de natura salariilor, chirii sau furnizori
- firma este nou-înființată și nu are încă posibilitatea de a accesa un credit bancar și nici nu se încadrează la programe de fonduri nerambursabile
- firma are nevoie de bani dar vrei să eviți dobânzile și condițiile stricte ale unui credit bancar.
Cum îți poți împrumuta propria afacere?
Creditarea firmei se poate face rapid, dar este esențial să respecți câțiva pași și reguli, după cum urmează:
Pasul 1: Contract de creditare societate
Pentru început trebuie să închei un contract de împrumut între tine (asociatul) și firmă. Contractul de creditare trebuie să conțină informații despre:
- suma împrumutată
- scopul împrumutului (opțional)
- termenul de restituire
- rata dobânzii (dacă se aplică) – poate fi și 0%
- modalitatea de restituire
Contractul de creditare se va semna în dublu exemplar, iar un exemplar va fi păstrat în arhiva firmei.
Pasul 2: Transferul banilor către firmă
În baza contractului semnat asociatul poate să transfere banii din contul personal în contul firmei.
Important de reținut: Nu se mai poate credita firma cu cash, ci doar prin bancă.
Pasul 3: Înregistrarea creditării în contabilitate
Sumele primite din creditări trebuie evidențiate în contabilitate, așa că trebuie să îți informezi contabilul pentru a înregistra suma primită de firmă în contul 4551 „Sume datorate acționarilor/asociaților”.
Ce mai trebuie să știi despre creditarea firmei?
Creditarea firmei reprezintă un împrumut între asociat și firmă, iar pentru acești bani nu se plătesc taxe.
Restituirea împrumutului nu este considerată venit pentru asociat, astfel încât NU se impozitează. Totuși, dacă percepi o dobândă atunci sumele din dobânzi vor fi considerate venituri impozabile pentru care firma va reține impozit de 10%, îl va declara și plăti la ANAF.
Atenție!
- Creditarea repetată fără restituire poate atrage atenția ANAF, mai ales dacă firma nu are venituri sau activitate reală.
- În cazul controalelor fiscale, trebuie să poți justifica proveniența banilor (dacă sunt sume mari).
- Dacă firma intră în insolvență, tu devii creditor și poți recupera banii, dar după alți creditori (de ex: statul sau salariații).
Poate firma să împrumute un asociat?
Conform Legii societăților 31/1990 administratorii nu pot împrumuta bani de la societate. Totuși, dacă administratorul este și unicul asociat, practica fiscală permite, dar nu recomandă, astfel de împrumuturi doar pe termen scurt și cu documentație completă.
Creditarea firmei de către asociat este o soluție legală, simplă și flexibilă de finanțare însă este foarte important să fie făcută transparent, cu acte în regulă și înregistrări contabile corecte.