Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Cum îți “cureți” cazierul fiscal?
Viviana Popa
Valabil la 1 Noiembrie 2023
Cuprins:
ToggleAi cazier fiscal? Deși este un disconfort, vestea bună este că poți scăpa de el. Iată când se pot scoate din evidență faptele înscrise în cazier, cum îți cureți cazierul fiscal și cât de repede poți scăpa de faptele înscrise.
Cum ștergi cazierul fiscal?
Soluțiile sunt date chiar de Ordonanța 39/2025, la art 6, care detaliază procedura scoaterii faptelor din cazier. Astfel, faptele din cazierul fiscal se pot șterge:
- dacă faptele săvârșite nu mai sunt sancționate de lege
- dacă a intervenit amnistia, reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre judecătorească
- dacă nu ai mai săvârșit fapte de natura infracțiunilor incriminate de legile fiscale, financiare, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară, într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a actului prin care au fost sancționate
- la data stingerii sumelor datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, dar nu mai devreme de 1 an de la data comunicării deciziei organului fiscal competent rămasă definitivă
- la data reactivării contribuabilului în situația în care acesta a fost declarat inactiv sau la data expirării unui termen de 3 luni de la data reactivării
- o dată cu decesul, respectiv radierea contribuabilului.
Ce trebuie să reții?
Dacă ai datorii la ANAF cu siguranță ai și cazier fiscal. În acest caz, fapta se șterge automat în momentul stingerii obligațiilor fiscale neachitate, înscrise în cazier.
De asemenea, toate faptele din cazierul fiscal pot fi radiate mai repede, dacă se face o cerere la ANAF prin care se solicită acest lucru, însoțită de dovada îndeplinirii obligațiilor fiscale/legale.
Pentru a ilustra mai bine care este procedeul de ștergere a faptelor din cazier, vom exemplifica, folosindu-ne de câteva spețe frecvent întâlnite în practică: datorii neachitate, sediu social expirat, declarații nedepuse, mandat administrator expirat.
Exemplul 1:
Dacă ai sediul social declarat la biroul unui avocat, acesta expiră automat după 1 an, motiv pentru care trebuie încheiat
- un nou contract de asistență juridică la biroul unui avocat, sau
- un contract de comodat pentru un nou sediu.
Presupunem că nu ai încheiat un alt contract, iar sediul a expirat. Acest lucru a generat declararea firmei ca inactivă fiscal. Ce trebuie să faci în acest caz?
- să închei un contract de asistență juridică/de comodat pentru un nou sediu
- să depui o cerere de reactivare la ANAF
- să depui o solicitare de radiere a faptei din cazierul fiscal.
Exemplul 2:
Dacă ai datorii la ANAF (chiar și mai vechi de 5 ani, care nu s-au prescris deoarece ANAF trimite frecvent notificări în SPV, astfel încât termenul de prescripție este mereu întrerupt), cu siguranță ANAF a înscris fapta în cazier.
În acest caz, ANAF poate solicita atragerea răspunderii solidare, iar instanța poate să aprobe. În acest caz, dacă achiți debitul și sumele accesorii, atunci datoria dispare, și prin urmare dispare și obiectul procedurii de atragere a răspunderii patrimoniale.
Ce mai trebuie să faci?
- să depui o cerere de reactivare a firmei la ANAF
- să soliciți un cazier fiscal
- să depui o solicitare de radiere a faptei din cazierul fiscal.
Exemplul 3:
Dacă ai o firmă pe care ai decis să nu mai desfășori activitate și nu ai suspendat-o (conform legii), și mai mult, nici nu ai depus declarațiile fiscale, ANAF a declarat-o inactivă fiscal. În acest caz, iată ce ai de făcut:
- să soliciți prin SPV o situație a declarațiilor nedepuse
- să depui toate declarațiile la zi
- să soliciți o fisă ROL pentru a te asigura că nu ai obligații de plată neachitate
- să depui o cerere de reactivare la ANAF
- să soliciți ANAF ștergerea din cazierul fiscal a faptei înscrise, prezentând dovada radierii faptei.
Exemplul 4:
Presupunem că mandatul administratorului la firma Alfa a fost încheiat pe o durată determinată de 5 ani, data de expirare a mandatului fiind 31 octombrie 2023. În acest caz,
- este necesar să se prelungească contractul la ONRC (de preferat cu o săptămâna înainte pentru a fi sigur că nu există probleme cu mențiunea)
- sau să se numească un alt administrator.
Presupunem că nu s-a prelungit contractul și nici nu s-a încheiat un mandat cu un alt administrator. Acest lucru a generat declararea firmei ca inactivă fiscal. Ce trebuie să faci în acest caz?
- să te asiguri că faci demersurile la ONRC pentru un mandat de administrator activ
- să depui o cerere de reactivare la ANAF
- să depui o solicitare de radiere a faptei din cazierul fiscal.
Acestea sunt doar câteva exemple din practică și soluțiile pentru curățarea cazierului. Pentru mai multe detalii despre cauzele care pot duce la înscrierea unor fapte în cazier, poți accesa acest articol despre cazierul fiscal.
Dar, atenție:
Dacă în cazierul fiscal ai înscrise mai multe fapte, se vor șterge doar cele pentru care ai îndeplinit condițiile de radiere. Celelalte fapte rămân înscrise până la îndeplinirea obligațiilor fiscale.
Cum poți verifica dacă ai sau nu cazierul “curat”?
Nu trebuie să aștepți să ai nevoie de un cazier fiscal pentru a afla cum stai în relația cu ANAF. Poți să te îngrijești de acest aspect într-o manieră preventivă, pentru a nu fi nevoie să remediezi. Iată ce poți să faci în acest sens:
- trebuie să acționezi în litera legii și să te asiguri deci, că respecți toate normele fiscale, contabile și financiare. Ce presupune asta?
- trebuie să te asiguri că ai o evidență financiar-contabilă a firmei/pfa-ului corectă
- să te asiguri că ești la zi cu declarațiile depuse, precum și cu obligațiile de plată
- să fii atent la valabilitatea sediului social și/sau a punctelor de lucru
- să te asiguri că prelungești la timp mandatul administratorului
- și să soliciți periodic un cazier fiscal pentru a vedea dacă sunt lucruri pe care trebuie să le remediezi.
Cum poți obține cazierul fiscal?
Vrei să verifici că ai un cazier fiscal curat? Iată cum îl poți obține:
- îl poți solicita de la ANAF (nu neapărat de la cel de care aparții cu sediul social), prin depunerea setului de documente corespunzător.
- sau, mai rapid, îl poți scoate singur direct din contul SPV ANAF
Eliberarea unui cazier fiscal de la ANAF
Pentru a solicita un cazier fiscal te poți deplasa la orice administrație financiară, nu neapărat cea de care aparții cu sediul social, și poți depune o cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal, însoțită de actul de identitate. Certificatul de cazier fiscal se va emite imediat, pe suport hârtie sau în formă electronică, fiind valabil 30 de zile de la data emiterii (pentru firme), respectiv 90 de zile pentru persoane fizice și numai în scopul în care a fost eliberat.
Eliberarea cazierului fiscal prin SPV
Nu vrei să te deplasezi? Ai la dispoziție spațiul privat virtual (SPV), din care poți solicita de câte ori ai nevoie un cazier fiscal. Iată cum poți face asta și de ce ai nevoie.
- În primul rând, ai nevoie să activezi SPV. Pentru înrolarea în SPV poți opta pentru autentificare cu cont de utilizator, sau cu certificat digital.
- Pasul următor presupune să te loghezi în SPV și accesezi secțiunea „Solicitări/Eliberare documente”, unde poți solicita un certificat de cazier fiscal.
- Urmează să selectezi din listă dacă vrei certificatul de cazier pentru persoană fizică sau juridică, și prin urmare să selectezi CNP-ul/codul de identificare fiscală pentru care soliciți eliberarea cazierului, dar și motivul pentru care ai nevoie de cazier.
- Ce îți rămâne de făcut? Să accesezi secțiunea “Mesaje” pentru a descărca pdf-ul care conține cazierul fiscal.
Acestea sunt principalele aspecte pe care ar trebui să le cunoști despre cazierul fiscal.
Dacă ai nevoie de mai multe informații pe acest subiect, lasă-ne un comentariu și promitem să pregătim un răspuns complet pentru tine.
Cum îți “cureți” cazierul fiscal?
Articol scris in data de: 1 Noiembrie 2023
Autor: Viviana Popa
Cuprins:
ToggleAi cazier fiscal? Deși este un disconfort, vestea bună este că poți scăpa de el. Iată când se pot scoate din evidență faptele înscrise în cazier, cum îți cureți cazierul fiscal și cât de repede poți scăpa de faptele înscrise.
Cum ștergi cazierul fiscal?
Soluțiile sunt date chiar de Ordonanța 39/2025, la art 6, care detaliază procedura scoaterii faptelor din cazier. Astfel, faptele din cazierul fiscal se pot șterge:
- dacă faptele săvârșite nu mai sunt sancționate de lege
- dacă a intervenit amnistia, reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre judecătorească
- dacă nu ai mai săvârșit fapte de natura infracțiunilor incriminate de legile fiscale, financiare, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară, într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a actului prin care au fost sancționate
- la data stingerii sumelor datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, dar nu mai devreme de 1 an de la data comunicării deciziei organului fiscal competent rămasă definitivă
- la data reactivării contribuabilului în situația în care acesta a fost declarat inactiv sau la data expirării unui termen de 3 luni de la data reactivării
- o dată cu decesul, respectiv radierea contribuabilului.
Ce trebuie să reții?
Dacă ai datorii la ANAF cu siguranță ai și cazier fiscal. În acest caz, fapta se șterge automat în momentul stingerii obligațiilor fiscale neachitate, înscrise în cazier.
De asemenea, toate faptele din cazierul fiscal pot fi radiate mai repede, dacă se face o cerere la ANAF prin care se solicită acest lucru, însoțită de dovada îndeplinirii obligațiilor fiscale/legale.
Pentru a ilustra mai bine care este procedeul de ștergere a faptelor din cazier, vom exemplifica, folosindu-ne de câteva spețe frecvent întâlnite în practică: datorii neachitate, sediu social expirat, declarații nedepuse, mandat administrator expirat.
Exemplul 1:
Dacă ai sediul social declarat la biroul unui avocat, acesta expiră automat după 1 an, motiv pentru care trebuie încheiat
- un nou contract de asistență juridică la biroul unui avocat, sau
- un contract de comodat pentru un nou sediu.
Presupunem că nu ai încheiat un alt contract, iar sediul a expirat. Acest lucru a generat declararea firmei ca inactivă fiscal. Ce trebuie să faci în acest caz?
- să închei un contract de asistență juridică/de comodat pentru un nou sediu
- să depui o cerere de reactivare la ANAF
- să depui o solicitare de radiere a faptei din cazierul fiscal.
Exemplul 2:
Dacă ai datorii la ANAF (chiar și mai vechi de 5 ani, care nu s-au prescris deoarece ANAF trimite frecvent notificări în SPV, astfel încât termenul de prescripție este mereu întrerupt), cu siguranță ANAF a înscris fapta în cazier.
În acest caz, ANAF poate solicita atragerea răspunderii solidare, iar instanța poate să aprobe. În acest caz, dacă achiți debitul și sumele accesorii, atunci datoria dispare, și prin urmare dispare și obiectul procedurii de atragere a răspunderii patrimoniale.
Ce mai trebuie să faci?
- să depui o cerere de reactivare a firmei la ANAF
- să soliciți un cazier fiscal
- să depui o solicitare de radiere a faptei din cazierul fiscal.
Exemplul 3:
Dacă ai o firmă pe care ai decis să nu mai desfășori activitate și nu ai suspendat-o (conform legii), și mai mult, nici nu ai depus declarațiile fiscale, ANAF a declarat-o inactivă fiscal. În acest caz, iată ce ai de făcut:
- să soliciți prin SPV o situație a declarațiilor nedepuse
- să depui toate declarațiile la zi
- să soliciți o fisă ROL pentru a te asigura că nu ai obligații de plată neachitate
- să depui o cerere de reactivare la ANAF
- să soliciți ANAF ștergerea din cazierul fiscal a faptei înscrise, prezentând dovada radierii faptei.
Exemplul 4:
Presupunem că mandatul administratorului la firma Alfa a fost încheiat pe o durată determinată de 5 ani, data de expirare a mandatului fiind 31 octombrie 2023. În acest caz,
- este necesar să se prelungească contractul la ONRC (de preferat cu o săptămâna înainte pentru a fi sigur că nu există probleme cu mențiunea)
- sau să se numească un alt administrator.
Presupunem că nu s-a prelungit contractul și nici nu s-a încheiat un mandat cu un alt administrator. Acest lucru a generat declararea firmei ca inactivă fiscal. Ce trebuie să faci în acest caz?
- să te asiguri că faci demersurile la ONRC pentru un mandat de administrator activ
- să depui o cerere de reactivare la ANAF
- să depui o solicitare de radiere a faptei din cazierul fiscal.
Acestea sunt doar câteva exemple din practică și soluțiile pentru curățarea cazierului. Pentru mai multe detalii despre cauzele care pot duce la înscrierea unor fapte în cazier, poți accesa acest articol despre cazierul fiscal.
Dar, atenție:
Dacă în cazierul fiscal ai înscrise mai multe fapte, se vor șterge doar cele pentru care ai îndeplinit condițiile de radiere. Celelalte fapte rămân înscrise până la îndeplinirea obligațiilor fiscale.
Cum poți verifica dacă ai sau nu cazierul “curat”?
Nu trebuie să aștepți să ai nevoie de un cazier fiscal pentru a afla cum stai în relația cu ANAF. Poți să te îngrijești de acest aspect într-o manieră preventivă, pentru a nu fi nevoie să remediezi. Iată ce poți să faci în acest sens:
- trebuie să acționezi în litera legii și să te asiguri deci, că respecți toate normele fiscale, contabile și financiare. Ce presupune asta?
- trebuie să te asiguri că ai o evidență financiar-contabilă a firmei/pfa-ului corectă
- să te asiguri că ești la zi cu declarațiile depuse, precum și cu obligațiile de plată
- să fii atent la valabilitatea sediului social și/sau a punctelor de lucru
- să te asiguri că prelungești la timp mandatul administratorului
- și să soliciți periodic un cazier fiscal pentru a vedea dacă sunt lucruri pe care trebuie să le remediezi.
Cum poți obține cazierul fiscal?
Vrei să verifici că ai un cazier fiscal curat? Iată cum îl poți obține:
- îl poți solicita de la ANAF (nu neapărat de la cel de care aparții cu sediul social), prin depunerea setului de documente corespunzător.
- sau, mai rapid, îl poți scoate singur direct din contul SPV ANAF
Eliberarea unui cazier fiscal de la ANAF
Pentru a solicita un cazier fiscal te poți deplasa la orice administrație financiară, nu neapărat cea de care aparții cu sediul social, și poți depune o cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal, însoțită de actul de identitate. Certificatul de cazier fiscal se va emite imediat, pe suport hârtie sau în formă electronică, fiind valabil 30 de zile de la data emiterii (pentru firme), respectiv 90 de zile pentru persoane fizice și numai în scopul în care a fost eliberat.
Eliberarea cazierului fiscal prin SPV
Nu vrei să te deplasezi? Ai la dispoziție spațiul privat virtual (SPV), din care poți solicita de câte ori ai nevoie un cazier fiscal. Iată cum poți face asta și de ce ai nevoie.
- În primul rând, ai nevoie să activezi SPV. Pentru înrolarea în SPV poți opta pentru autentificare cu cont de utilizator, sau cu certificat digital.
- Pasul următor presupune să te loghezi în SPV și accesezi secțiunea „Solicitări/Eliberare documente”, unde poți solicita un certificat de cazier fiscal.
- Urmează să selectezi din listă dacă vrei certificatul de cazier pentru persoană fizică sau juridică, și prin urmare să selectezi CNP-ul/codul de identificare fiscală pentru care soliciți eliberarea cazierului, dar și motivul pentru care ai nevoie de cazier.
- Ce îți rămâne de făcut? Să accesezi secțiunea “Mesaje” pentru a descărca pdf-ul care conține cazierul fiscal.
Acestea sunt principalele aspecte pe care ar trebui să le cunoști despre cazierul fiscal.
Dacă ai nevoie de mai multe informații pe acest subiect, lasă-ne un comentariu și promitem să pregătim un răspuns complet pentru tine.