Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
OUG nr. 128/2024: Eliminarea Declarației Unice privind declararea venitului estimat, a impozitului pe venit, a CAS și a CASS
Mădălina Mihaela Moceanu
Valabil la 27 Noiembrie 2024
În prezentul material ne-am propus să prezentăm anumite modificări aduse de OUG nr. 128/07.11.2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (denumită în continuare OUG nr. 128/2024), ordonanță ce s-a publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1125 din data de 11 noiembrie 2024 și care va intra în vigoare de la 01.01.2025 pentru prevederile din art. I, prevederi despre care vom face vorbire, parțial, în cadrul acestui articol.
Printre alte obiective urmărite, OUG nr. 128/2024 urmărește degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelte situații în care intevin modificări/ recalculări/ rectificări ale acestora;
De asemenea, OUG nr. 128/2024 urmărește reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolul II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorat.
Menționăm și că prevederile OUG nr. 128/2024 s-au impus a fi adoptate în regim de urgență, având în vedere faptul că, începând cu data de 1 ianuarie 2025, este imperios necesară asigurarea declarațiilor fiscale utilizate de contribuabilii persoane fizice pentru declararea veniturilor, respectiv pentru obținerea calității de asigurat la sistemul național de sănătate, precum și adaptarea corespunzătoare a aplicațiilor informatice.
Potrivit reglementărilor legale în vigoare, declararea veniturilor și determinarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii pentru veniturile realizate de persoanele fizice se efectuează prin autoimpunere pe baza Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, care cuprinde un capitol (Cap. II) privind veniturile estimate pentru anul curent și impozitul pe venit, respectiv contribuțiile sociale aferente acestora, și un capitol (Cap. I) referitor la veniturile realizate și impozitul pe venit, respectiv contribuțiile sociale datorate pentru anul fiscal anterior.
În cursul anului fiscal în care se realizează veniturile, se stabilesc obligații fiscale estimate, determinate pe baza veniturilor estimate de contribuabil, acestea fiind definitivate ulterior, la închiderea anului fiscal, pe baza venitului realizat.
În acest scop, Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice se depune ori de câte ori intervine o modificare a veniturilor estimate.
Așadar, actualmente, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, calculate în baza venitului estimat sunt provizorii până la definitivarea anului fiscal.
*Prin adoptarea OUG nr. 128/2024 a fost eliminată obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelte situații în care intevin modificări/ recalculări/ rectificări ale acestora.
Reținem că eliminarea obligației depunerii Declarației unice a avut în vedere simplificarea mecanismului de calcul, plată și declarare de către contribuabilii persoane fizice a obligațiilor fiscale vizând impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii datorate într-un an fiscal, fapt ce permite îmbunătățirea conformării fiscale și colectarea mai eficientă a veniturilor.
S-a adoptat această măsură și ținând cont că obligațiile fiscale privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii (CAS și CASS) datorate de persoanele fizice într-un an fiscal sunt certe și devin scadente la data de 25 mai a anului următor celui în care s-au realizat veniturile, în funcție de venitul realizat, oricare ar fi fost nivelul venitului estimat.
*De asemenea, prin adoptarea OUG nr. 128/2024 a fost eliminată obligația depunerii Declarației unice în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care intrerup temporar activitatea sau intra în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și in situațiile în care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părți.
Reținam că în aceste cazuri persoanele fizice au obligația depunerii declarației unice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
*Legiuitorul amai prevăzut că Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice nu se depune, în vederea stabilirii și declarării impozitului pe venit, în situațiile în care obligația de calcul, reținere, declarare și plată a impozitului pe venit revine plătitorilor de venituri și impunerea este finală, cum ar fi în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, inclusiv cel al veniturilor din arendare, pentru care impunerea este finală.
În fine, în corelare cu eliminarea Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat din Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, s-a impus revizuirea prevederilor referitoare la:
-modalitatea de exercitare a opțiunii de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, de către contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se stabilește pe baza normelor de venit, precum și de către contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
-obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. Totodată, pentru simplificarea procedurilor de înregistrare și administrare a contractelor de închiriere, precum și a actelor de modificare a acestora, în situația în care bunul este deținut în comun, se desemnează prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia,proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește această obligație;
-reglementarea obligației contribuabililor care desfășoară o activitate agricolă pentru care venitul se determină pe baza normei anuale de venit, de a depune anual, pentru veniturile anului anterior, Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere, respectiv 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului. Informaţiile cuprinse în declaraţie vizează veniturile realizate în anul anterior, corespunzător suprafeţelor cultivate, din creșterea și exploatarea animalelor/familiilor de albine deținute de către contribuabili/asocieri fără personalitate juridică la data de 25 mai, inclusiv, a anului de realizare a venitului.
Reținem că modificarea pe parcursul anului de realizare a venitului, oricând, înainte sau după data de 25 mai, a structurii suprafețelor destinate producției agricole vegetale, cultivate, a numărului de capete de animale/familii de albine deținute de contribuabili/asocieri fără personalitate juridică, nu conduce la recalcularea normei anuale de venit.
Citește și articolul despre:
OUG nr. 128/2024: Eliminarea Declarației Unice privind declararea venitului estimat, a impozitului pe venit, a CAS și a CASS
Articol scris in data de: 27 Noiembrie 2024
Autor: Mădălina Mihaela Moceanu
În prezentul material ne-am propus să prezentăm anumite modificări aduse de OUG nr. 128/07.11.2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (denumită în continuare OUG nr. 128/2024), ordonanță ce s-a publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1125 din data de 11 noiembrie 2024 și care va intra în vigoare de la 01.01.2025 pentru prevederile din art. I, prevederi despre care vom face vorbire, parțial, în cadrul acestui articol.
Printre alte obiective urmărite, OUG nr. 128/2024 urmărește degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelte situații în care intevin modificări/ recalculări/ rectificări ale acestora;
De asemenea, OUG nr. 128/2024 urmărește reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolul II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorat.
Menționăm și că prevederile OUG nr. 128/2024 s-au impus a fi adoptate în regim de urgență, având în vedere faptul că, începând cu data de 1 ianuarie 2025, este imperios necesară asigurarea declarațiilor fiscale utilizate de contribuabilii persoane fizice pentru declararea veniturilor, respectiv pentru obținerea calității de asigurat la sistemul național de sănătate, precum și adaptarea corespunzătoare a aplicațiilor informatice.
Potrivit reglementărilor legale în vigoare, declararea veniturilor și determinarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii pentru veniturile realizate de persoanele fizice se efectuează prin autoimpunere pe baza Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, care cuprinde un capitol (Cap. II) privind veniturile estimate pentru anul curent și impozitul pe venit, respectiv contribuțiile sociale aferente acestora, și un capitol (Cap. I) referitor la veniturile realizate și impozitul pe venit, respectiv contribuțiile sociale datorate pentru anul fiscal anterior.
În cursul anului fiscal în care se realizează veniturile, se stabilesc obligații fiscale estimate, determinate pe baza veniturilor estimate de contribuabil, acestea fiind definitivate ulterior, la închiderea anului fiscal, pe baza venitului realizat.
În acest scop, Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice se depune ori de câte ori intervine o modificare a veniturilor estimate.
Așadar, actualmente, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, calculate în baza venitului estimat sunt provizorii până la definitivarea anului fiscal.
*Prin adoptarea OUG nr. 128/2024 a fost eliminată obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelte situații în care intevin modificări/ recalculări/ rectificări ale acestora.
Reținem că eliminarea obligației depunerii Declarației unice a avut în vedere simplificarea mecanismului de calcul, plată și declarare de către contribuabilii persoane fizice a obligațiilor fiscale vizând impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii datorate într-un an fiscal, fapt ce permite îmbunătățirea conformării fiscale și colectarea mai eficientă a veniturilor.
S-a adoptat această măsură și ținând cont că obligațiile fiscale privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii (CAS și CASS) datorate de persoanele fizice într-un an fiscal sunt certe și devin scadente la data de 25 mai a anului următor celui în care s-au realizat veniturile, în funcție de venitul realizat, oricare ar fi fost nivelul venitului estimat.
*De asemenea, prin adoptarea OUG nr. 128/2024 a fost eliminată obligația depunerii Declarației unice în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care intrerup temporar activitatea sau intra în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și in situațiile în care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părți.
Reținam că în aceste cazuri persoanele fizice au obligația depunerii declarației unice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
*Legiuitorul amai prevăzut că Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice nu se depune, în vederea stabilirii și declarării impozitului pe venit, în situațiile în care obligația de calcul, reținere, declarare și plată a impozitului pe venit revine plătitorilor de venituri și impunerea este finală, cum ar fi în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, inclusiv cel al veniturilor din arendare, pentru care impunerea este finală.
În fine, în corelare cu eliminarea Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat din Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, s-a impus revizuirea prevederilor referitoare la:
-modalitatea de exercitare a opțiunii de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, de către contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se stabilește pe baza normelor de venit, precum și de către contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
-obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. Totodată, pentru simplificarea procedurilor de înregistrare și administrare a contractelor de închiriere, precum și a actelor de modificare a acestora, în situația în care bunul este deținut în comun, se desemnează prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia,proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește această obligație;
-reglementarea obligației contribuabililor care desfășoară o activitate agricolă pentru care venitul se determină pe baza normei anuale de venit, de a depune anual, pentru veniturile anului anterior, Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere, respectiv 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului. Informaţiile cuprinse în declaraţie vizează veniturile realizate în anul anterior, corespunzător suprafeţelor cultivate, din creșterea și exploatarea animalelor/familiilor de albine deținute de către contribuabili/asocieri fără personalitate juridică la data de 25 mai, inclusiv, a anului de realizare a venitului.
Reținem că modificarea pe parcursul anului de realizare a venitului, oricând, înainte sau după data de 25 mai, a structurii suprafețelor destinate producției agricole vegetale, cultivate, a numărului de capete de animale/familii de albine deținute de contribuabili/asocieri fără personalitate juridică, nu conduce la recalcularea normei anuale de venit.