Achizitie intracomunitara de bunuri – cod de TVA invalid

Articol publicat in data de: 27 Martie 2020
Categorii: TVA
 

Situatie de fapt:

Societate platitoare de TVA in Romania face o achizitie intracomunitara de alimente din Italia , respectiv ulei de masline. Furnizorul din Italia factureaza fara TVA cu explicatia VAT ITEM : ES.ART.41 lett.A D. Data facturii este 28.02.2020.

Codul furnizorului de TVA in VIES apare ca si Numar de TVA invalid pentru tranzactiile transfrontaliere in interiorul UE.

Intrebare:

1. Cum se inregistreaza aceasta achizitie din punct de vedere al TVA -ului ?

2. Societatea client din Romania inregistreaza factura cu TVA – taxare inversa ?

3. Societatea client plateste TVA -ul in Romania ?

4. Cum se declara suma , in care declaratie si la care rand.

5. Sau inregistrez factura fara TVA ,nu se declara in 390 se declara doar in 394.

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Potrivit prevederilor privind termenii si semnificatiile folosite in capitolul VII Taxa pe valoare adaugata, se considera achizitie intracomunitara de bunuri, obtinerea dreptului d

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Alerte Fiscale
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Simona Jurescu

Articol scris de catre Simona Jurescu, in data de March 27, 2020.

In anul 2002 ca urmare a dezvoltarii constante a societatii de contabilitate SC Excelcont SRL, apare oportunitatea infiintarii unei sucursale in Timisoara. Din acel an sucursala din Timisoara este condusa si organizata de doamna Jurescu Simona.

Vezi toate articolele scrise de Simona Jurescu

Achizitie intracomunitara de bunuri – cod de TVA invalid

Articol scris in data de: 27 Martie 2020

Autor: Simona Jurescu

Situatie de fapt:

Societate platitoare de TVA in Romania face o achizitie intracomunitara de alimente din Italia , respectiv ulei de masline. Furnizorul din Italia factureaza fara TVA cu explicatia VAT ITEM : ES.ART.41 lett.A D. Data facturii este 28.02.2020.

Codul furnizorului de TVA in VIES apare ca si Numar de TVA invalid pentru tranzactiile transfrontaliere in interiorul UE.

Intrebare:

1. Cum se inregistreaza aceasta achizitie din punct de vedere al TVA -ului ?

2. Societatea client din Romania inregistreaza factura cu TVA – taxare inversa ?

3. Societatea client plateste TVA -ul in Romania ?

4. Cum se declara suma , in care declaratie si la care rand.

5. Sau inregistrez factura fara TVA ,nu se declara in 390 se declara doar in 394.

Raspuns

Potrivit prevederilor privind termenii si semnificatiile folosite in capitolul VII Taxa pe valoare adaugata, se considera achizitie intracomunitara de bunuri, obtinerea dreptului de a dispune, ca si proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, de catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Mai mult, daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni.

Astfel se poate concluziona, ca incadrarea unei operatiuni in categoria achizitiilor intracomunitare de bunuri nu este conditionata de existenta unui cod valid de TVA al furnizorului, fiind conditionata doar de expedierea/livrarea bunurilor de pe teritoriul unui stat membru, in cauza Italia, pe teritoriul Romaniei.

Mai mult, conform prevederilor fiscale in vigoare, locul achizitiei intracomunitare de bunuri este locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul de fata, Romania.

Presupunem ca furnizorul a tratat operatiunea drept o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA in Italia, dar impozabila in Romania la cumparator, prin mentiunea trecuta pe factura “VAT ITEM: ES. ART.41, lett. A D”, conform legislatiei din Italia.

1. In situatia in care aceasta tranzactie indeplineste conditiile mentionate in definitia achizitiei intracomunitare de bunuri, consideram ca aceasta tranzactie va fi reflectata de catre Societate ca si o achizitie intracomunitara de bunuri. In sustinerea criteriilor mentionate in definitie, Societatea poate documenta aceasta tranzactie cu urmatoarele documente de exemplu: contract, factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie, document de transport si chiar un document solicitat furnizorului din Italia din care reiese ca este platitor de TVA (cum ar fi: copie dupa certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, dovada daca a fost sau nu inregistrat in VIES la momentul emiterii facturii).

2. Avand in vedere ca societatea din Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania, impozabila in Romania, aceasta trebuie sa aplice regimul de taxare inversa, prin formula contabila 4426=4427.

3. Societatea din Romania este obligata la plata TVA prin mecanismul de taxare inversa, cota de TVA de 9% care se aplica la baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare de la data emiterii facturii de catre furnizor.

4. Operatiunea va fi inregistrata atat in declaratia D300 – Decont de taxa pe valoarea adaugata cat si in declaratia D390-Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare.

In situatia in care aceasta factura, datata 28.02.2020, a fost inregistrata in luna februarie in evidentele contabile ale societatii din Romania, evidentierea ei in declaratiile fiscale se va realiza dupa cum urmeaza:

– In declaratia 300 – se va inregistra la randul 5 si 20, cu report la randul 5.1 si 20.1

– In declaratia 390 – se va inregistra cu codul de tranzactie A

In siuatia in care aceasta factura, datata 28.02.2020, a fost inregistrata in luna martie in evidentele contabile ale societatii din Romania, evidentierea ei in declaratiile fiscale se va realiza dupa cum urmeaza:

– In declaratia 300 – se va inregistra la randul 6 si 21;

– In declaratia 390 – se va depune o declaratie rectificativa pentru perioada Februarie, in care se va

5. Tranzactia va fi inregistrata in Declaratia 390. Instructiunile de completare ale declaratiei D390 mentioneaza: “Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, in cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achizitia se declara in declaratia recapitulativa astfel:

Coloana Tara – codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara

Coloana cod operatator intracomuntar – nu se va inscrie nimic

Coloana Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar – se va inscrie denumirea furnizorului care a emis factura

Coloana Tipul operatiunii – se va inscrie A

Coloana Baza impozabila – valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor.”

Reglementare:

Codul Fiscal

Art.273, 290,308