Scutiri livrari intracomunitare – modificari legislative 2020

Articol publicat in data de: 13 Ianuarie 2020
Categorii: TVA
 

Situatie de fapt:

Societate noastra efectueaza:

1. Livrari triunghiulare intracomunitare – facturarea se face la clientul din Italia, dar marfa pleaca direct la destinatarul final care poate fi din Germania, Belgia sau alte tari din UE. Transportul este asigurat de societatea din Italia.

2. Livrari intracomunitare: facturarea se face la clientul final. Transportul este asigurat de societatea noastra.

Intrebare:

In contexul noilor modificari privind scutirea de TVA pt livrari intracomunitare :

1. Ce dovezi pentru efectuarea transportului trebuie sa detina societatea in cele 2 cazuri? ( doar CMR si factura de transport sunt ok?)

2. Declaratia semnata de Cumparator in cazul 1 trebuie facuta de clientul din Italia , mentionand data si locul sosirii bunurilor ale destinatarului final , Germania sau Belgia, etc?;

3. In cazul 2 trebuie sa avem aceasta declaratie avand in vederea ca transportul este in sarcina noastra?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Dorim sa mentionam ca in momentul de fata, noile prevederi cu privire la tranzactiile in lant si scutirile TVA pentru livrarile intracomunitare nu au fost publicate in Monitorul Oficial, ele ramana

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Alerte Fiscale
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Simona Jurescu

Articol scris de catre Simona Jurescu, in data de January 13, 2020.

In anul 2002 ca urmare a dezvoltarii constante a societatii de contabilitate SC Excelcont SRL, apare oportunitatea infiintarii unei sucursale in Timisoara. Din acel an sucursala din Timisoara este condusa si organizata de doamna Jurescu Simona.

Vezi toate articolele scrise de Simona Jurescu

Scutiri livrari intracomunitare – modificari legislative 2020

Articol scris in data de: 13 Ianuarie 2020

Autor: Simona Jurescu

Situatie de fapt:

Societate noastra efectueaza:

1. Livrari triunghiulare intracomunitare – facturarea se face la clientul din Italia, dar marfa pleaca direct la destinatarul final care poate fi din Germania, Belgia sau alte tari din UE. Transportul este asigurat de societatea din Italia.

2. Livrari intracomunitare: facturarea se face la clientul final. Transportul este asigurat de societatea noastra.

Intrebare:

In contexul noilor modificari privind scutirea de TVA pt livrari intracomunitare :

1. Ce dovezi pentru efectuarea transportului trebuie sa detina societatea in cele 2 cazuri? ( doar CMR si factura de transport sunt ok?)

2. Declaratia semnata de Cumparator in cazul 1 trebuie facuta de clientul din Italia , mentionand data si locul sosirii bunurilor ale destinatarului final , Germania sau Belgia, etc?;

3. In cazul 2 trebuie sa avem aceasta declaratie avand in vederea ca transportul este in sarcina noastra?

Raspuns

Dorim sa mentionam ca in momentul de fata, noile prevederi cu privire la tranzactiile in lant si scutirile TVA pentru livrarile intracomunitare nu au fost publicate in Monitorul Oficial, ele ramanand doar la nivel de proiect de lege.
Mai mult, pe langa modificarile cu privire la aplicarea scutirii de TVA din Codul Fiscal, legiuitorul trebuie sa aiba in vedere modificarea si a OMFP nr.103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de tva pentru operatiunile privind si livrarile intracomunitare, in speta documentele necesare aplicarii scutirii.

In situatia de fata, raspunsul nostru se va baza pe prevederile mentionate de Directiva (EU) 2018/1910 si a Regulamentului (EU) 2018/1992 ce modifica Regulamentul (EU) 282/2011 cu privire la documentele a fi utilizate in vederea aplicarii scutirii.

1. Precizam ca in cazul tranzactiilor in lant, regula introdusa este ca transportul va fi atribuit primei livrari efectuate de catre vanzatorul initial catre operatorul intermediar (cumparator-revanzator), astfel ca aceasta livrare va fi considerata o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de la plata TVA.

Totusi, exista o exceptie, care prin derogare, trasportul va fi atribuit livrarii de bunuri efectuate de operatorul intermediar spre beneficiarul final, in cazul in care acest intermediar a comunicat cumparatorului, initial un cod de TVA atribuit de Statul Membru din care sunt expediate bunurile, astfel ca prima livrare devine o livrare interna.

Prevederile Directivei cat si a proiectului de Lege de modificare a Codului Fiscal, definesc operatorul intermediar, ca fiind un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza  in numele sau. Nici prima, nici ultima persoana din lant nu pot fi considerati intermediari.

a) In primul caz, Societatea din RO – livreaza bunuri direct clientului final din Belgia/Germania/Alte tari UE, dar factureaza Societatea din Italia si transportul este organizat de catre societatea din Italia – transportul se va aloca primei tranzactii care va fi considerata o livrare intracomunitara de bunuri.

In vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarea intracomunitara efectuata, Societatea din Romania va trebui sa obtina:

i) O declaratie scrisa din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor, si

ii) Cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii, care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzatori si de cumparator (CMR, scrisoare de trasura, Conosament, factura de transport) sau o singura dovada din cele mentionate anterior, impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie (polita de asigurare, documente bancare pentru transport, documente oficiale (notariat) pentru sosirea bunurilor, chitanta antrepozitar), care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.

Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata la punctul (i) pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii.

b) In al doilea caz, Societatea din Romania livreaza direct clientului final, societati din Belgia, Germania si alte tari UE, aceasta organizand si transportul.

In aceasta situatie, vanzatorul, in speta Societatea din Romania trebuie sa fie in posesia a cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii (CMR, scrisoare de trasura, Conosament, factura de transport), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, fie se afla in posesia unei singure dovezi mentionate mai sus impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie (polita de asigurare, documente bancare pentru transport, documente oficiale (notariat) pentru sosirea bunurilor, chitanta antrepozitar) care confirma expedierea sau transportul emis de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.

In plus fata de cele mentionate mai sus, in vederea aplicarii scutirii livrarii intracomunitare este necesar ca livrarile efectuate sa fie declarate in Declaratia recapitulativa D390, in fiecare luna calendaristica in care ia  nastere exigibilitatea taxei, intr-un mod corect.

Daca pana de curand nu erau necesare toate cele 3 stampile pe CMR, avand in vedere documentele solicitate, credem ca existenta celor 3 stampile pe CMR devine obligatorie. De asemenea, de avut in vedere ca de cele mai multe ori, transportatorii au incheiate polite de asigurare globale si nu individuale.

2. Regulamentul European de punere in aplicare (UE) 2018/1912 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare UE nr.282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare, mentioneaza ca declaratia scrisa din partea cumparatorului trebuie sa contina: data emiterii, numele si adresa cumparatorului precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare a mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.

Pe baza prevederilor legislative, consideram ca declaratia trebuie pusa la dispozitie de Societatea din Italia cu datele sosirii bunurilor in Belgia, Germania, etc.

3. In situatia in care Societatea din Romania livreaza direct clientului final din Belgia, Germania sau alte tari UE si transportul cade in sarcina Societatii din Romania, declaratia scrisa din partea cumparatorului nu mai este necesara.

Reglementare:

– DIRECTIVA (UE) 2018/1910 A CONSILIULUI din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre

– REGULAMENTUL DE PUNERE IN APLICARE (UE) 2018/1912 AL CONSILIULUI din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare

– Proiect Lege pentru modificarea si completaea Legii nr.227/2015 privind COdul Fiscal.