Telemunca. In ce conditii pot salariatii sa lucreze de acasa?

Articol publicat in data de: 13 Ianuarie 2020
Categorii: Resurse Umane
 

Situatie de fapt:

In prezent avem contracte standard, cu 8 ore/zi, activitatea se desfasoara la sediul societatii. Pe viitor am dori ca acordam fiecarui salariat o zi/saptamana sau pe luna in care sa poata lucra de acasa.

Intrebare:

Ce trebuie sa facem noi, ca angajator, pentru a fi acoperiti in caz de control?

Ziua pe saptamana/luna se poate lua aleatoriu sau trebuie stabilita o data anume (de exemplu, in fiecare miercuri a saptamanii sau in fiecare 26 ale lunii)?

Mai poate beneficia salariatul de tichet de masa pentru ziua cand lucreaza de acasa?

Raspuns partial - Testează gratuit timp de 7 zile!

Ceea ce doriti dumneavoastra in legatura cu acordarea unei zile pe saptamana/luna in care sa poata lucra de la domiciliu, se incadreaza la Telemunca asa cum este ea definita la art. 2, lit.a) din L

Înregistrează-te pentru răspunsul complet

● Acces gratuit timp de 7 zile!
● Răspundem la orice speță din domeniile fiscalitate, contabilitate și resurse umane
● Acces la baza de date de spețe din toate domeniile de activitate
● Dăm răspunsuri personalizate pentru fiecare situație în parte
● Interpretam legislația în așa fel încât să fie pe înțelesul tuturor
● Ai siguranță în relația cu autoritățile
● Te asiguri ca ești în legalitate

Distribuie pagina
Andrei Clisu

Articol scris de catre Andrei Clisu, in data de January 13, 2020.

Imi place sa lucrez cu oamenii si sa fiu inconjurat de ei. Din aceste considerente am ales drumul pe care am pornit acum mai bine de 10 ani de zile, cel de Inspector Resurse Umane si expert salarizare. Sunt o persoana care mereu a cautat calea de mijloc dintre angajator si angajat, astfel incat toti cei implicati in rapoarte de munca/salarizare sa beneficieze de cea mai buna consultanta in domeniu, si nu numai.

Vezi toate articolele scrise de Andrei Clisu

Telemunca. In ce conditii pot salariatii sa lucreze de acasa?

Articol scris in data de: 13 Ianuarie 2020

Autor: Andrei Clisu

Situatie de fapt:

In prezent avem contracte standard, cu 8 ore/zi, activitatea se desfasoara la sediul societatii. Pe viitor am dori ca acordam fiecarui salariat o zi/saptamana sau pe luna in care sa poata lucra de acasa.

Intrebare:

Ce trebuie sa facem noi, ca angajator, pentru a fi acoperiti in caz de control?

Ziua pe saptamana/luna se poate lua aleatoriu sau trebuie stabilita o data anume (de exemplu, in fiecare miercuri a saptamanii sau in fiecare 26 ale lunii)?

Mai poate beneficia salariatul de tichet de masa pentru ziua cand lucreaza de acasa?

Raspuns

Ceea ce doriti dumneavoastra in legatura cu acordarea unei zile pe saptamana/luna in care sa poata lucra de la domiciliu, se incadreaza la Telemunca asa cum este ea definita la art. 2, lit.a) din Legea nr.81/2018.

Astfel: Telemunca: “forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”.

Pentru a beneficia de prevederile Legii 81/2018, mai intai trebuie sa incheiati cate un act aditional cu salariatii existenti, cu care se doreste a se lucra la domiciliu, sau un contract de munca, in cazul salariatilor noi.

In conformitate cu art.5 alin 2 din Legea 81/2018 actele aditionale/contractele de munca, în afara elementelor prevăzute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, următoarele:

a) precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;

b) perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;

c) locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți;

d) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;

e) modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;

f) responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă în conformitate cu prevederile art. 7 și 8;

g) obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;

h) obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției datelor cu caracter personal, precum și obligația telesalariatului de a respecta aceste prevederi;

i) măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat; – Nu si in cazul prezentat de dumneavoastra

j) condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă.

In cazul prezentat de dumneavoastra va sfatuim sa stabiliti, de comun acord cu salariatul, ziua in care poate efectua munca la domiciliu. In cazul in care ziua se va stabili, la nivel de unitate, pentru toti salariatii aceasta va fi stabilita prin Regulamentul Intern al societatii.

Deasemenea Regulamentul Intern al societatii va fi actualizat cu prevederile noi in legatura cu munca la domiciliu (ex: intervalul orar in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului)

Nu se acorda tichet de masa salariatilor care se afla in alte situatii stabilite de angajator si nu sunt prezenti la lucru in unitate. Legislatia in vigoare prevede faptul ca tichetele de masa se acorda angajatilor prezenti la lucru in unitate:

Art.10 din HG 23/2015: d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenți de la locul de muncă ori se află  în alte situații stabilite de angajator împreună  cu organizațiile sindicale ori, după  caz, cu reprezentanții salariaților.

Reglementare:

Legea 81/2018, Legea 142/1998, HG 23/2015
Legea 165/2018 si Normele Metodologice de aplicare publicate in M.Of. nr.24 din 09.01.2019