Login
Inregistrare
Recuperare parola
In caz ca ai uitat parola, introdu in campul de mai jos adresa de email si se va trimite un email cu link pentru resetarea parolei.
Abonare newsletter zilnic!
Vrei să rămâi la curent cu noutățile fiscale și contabile?
Legea contabilității. Modificările începutului lunii decembrie 2024

Mădălina Mihaela Moceanu
Valabil la 17 Decembrie 2024
După cum probabil deja se cunoaște de cei mai mulți dintre cititorii noștri, începând cu data de 05.12.2024 legiuitorul a adus noi modificări în legislația contabilității– mai precis în Legea nr. 82/1991– prin Ordonanță de urgență 138/04.12.2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri (denumită în continuare OUG nr. 138/2024) .
OUG nr. 138/2024 a fost publicată în Monitorul Oficial cu nr. 1222/05.12.2024, și, la aceeași dată (05.12.2024) au intrat în vigoare și modificările legislative în privința Legii nr. 82/1991.
În prezentul articol ne-am propus să punctăm, printr-o scurtă prezentare, care sunt noutățile aduse în legislația contabilității prin OUG nr. 138/2024.
1. Întocmirea lunară a balanţei de verificare
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că art. 22 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate, lunar se întocmeşte balanţa de verificare.”
2. Noi (și vechi) prevederi în ceea ce privesc situaţiile financiare
Astfel, legiuitorul a prevăzut că art. 28, alin. 9 şi 10 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“(9) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanţelor, şi se păstrează timp de 10 ani.
(10) Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, precum şi de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, angajată potrivit legii. “
În ceea ce privește mențiunea privind obligația semnării situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile de către administrator, mențiune inserată recent la art. 28 alin. 10 din Legea nr. 82/1991, pe aceasta o găsim inutilă având în vedere că aceeași obligație reiese și din conținutul art. 28 lin. 13 din Legea nr. 82/1991.
Astfel, potrivit art. 28 lin. 13 din Legea nr. 82/1991, situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării entităţii.
Dublarea acestei mențiuni își găsește, probabil, rațiunea în dorința legiuitorului de a atrage atenția asupra acestei obligațivăți în ceea ce privește semnarea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile ȘI de către administrator/reprezentantul legal.
Legiuitorul a adus însă și o condiție nouă în ceea ce privește angajarea persoanei împuternicite să semneze astfel de situații financiare, spre deosebire de vechea legislație care impunea condiția angajării doar în ceea ce privește directorul economic și contabilului șef.
3. Mențiuni neechivoce în ceea ce privesc termenele de depunere a situaţiilor financiare anuale
Astfel, legiuitorul a prevăzut că art. 36 alin.1 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“(1) Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)-(3) depun un exemplar al situaţiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, după cum urmează:
a) societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare;
b) celelalte persoane juridice, până la data de 30 aprilie inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare.”
Tot în sensul mai sus arătat, a neechivocității în ceea ce privesc termenele de depunere a situaţiilor financiare anuale, legiuitorul a introdus la articolul 36, după alineatul (1) patru noi alineate, alin. 1 indice 1- alin. 1 indice 4, care, în prezent, au următorul cuprins:
“(alin. 1 indice 1) În cazul în care datele prevăzute la alin. 1 sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
(alin 1 indice 2) Entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic depun situaţiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale.
(alin 1indice 3) Fac excepţie de la prevederile alin. 1 indice 2 entităţile prevăzute la art. 36 alin. (1) lit. b), care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea depun situaţiile financiare anuale în termen de 120 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale.
(alin 1 indice 4) În cazul în care termenele prevăzute la alin. (1 indice 2) şi (1 indice 3) corespund unor zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora. “
4. Depunerea exclusiv electronică -de la 01.01.2026- a documentelor/situațiilor financiare
În acest sens, legiuitorul a introdus la art. 36 din Legea nr. 82/1991 , după alin.10, un nou alineat, alin. 11 cu următorul cuprins:
“Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situaţiilor financiare, rapoartele de situaţii financiare, notele, precum şi alte documente care însoţesc situaţiile financiare la instituţiile publice se transmit exclusiv în format electronic.”
5. Posibilitatea Ministerului Finanţelor de a solicita raportări contabile până la data de 31 mai inclusiv
Astfel, legiuitorul a prevăzut că art. 37 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“(1) Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, Ministerul Finanţelor poate solicita persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4) să depună, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare, o raportare contabilă anuală, al cărei conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor. În cazul în care data de 31 mai este nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acesteia.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se aplică şi în cazul raportărilor contabile anuale depuse de entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.”

Legea contabilității. Modificările începutului lunii decembrie 2024
Articol scris in data de: 17 Decembrie 2024
Autor: Mădălina Mihaela Moceanu
După cum probabil deja se cunoaște de cei mai mulți dintre cititorii noștri, începând cu data de 05.12.2024 legiuitorul a adus noi modificări în legislația contabilității– mai precis în Legea nr. 82/1991– prin Ordonanță de urgență 138/04.12.2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri (denumită în continuare OUG nr. 138/2024) .
OUG nr. 138/2024 a fost publicată în Monitorul Oficial cu nr. 1222/05.12.2024, și, la aceeași dată (05.12.2024) au intrat în vigoare și modificările legislative în privința Legii nr. 82/1991.
În prezentul articol ne-am propus să punctăm, printr-o scurtă prezentare, care sunt noutățile aduse în legislația contabilității prin OUG nr. 138/2024.
1. Întocmirea lunară a balanţei de verificare
În acest sens, legiuitorul a prevăzut că art. 22 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate, lunar se întocmeşte balanţa de verificare.”
2. Noi (și vechi) prevederi în ceea ce privesc situaţiile financiare
Astfel, legiuitorul a prevăzut că art. 28, alin. 9 şi 10 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“(9) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanţelor, şi se păstrează timp de 10 ani.
(10) Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, precum şi de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, angajată potrivit legii. “
În ceea ce privește mențiunea privind obligația semnării situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile de către administrator, mențiune inserată recent la art. 28 alin. 10 din Legea nr. 82/1991, pe aceasta o găsim inutilă având în vedere că aceeași obligație reiese și din conținutul art. 28 lin. 13 din Legea nr. 82/1991.
Astfel, potrivit art. 28 lin. 13 din Legea nr. 82/1991, situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării entităţii.
Dublarea acestei mențiuni își găsește, probabil, rațiunea în dorința legiuitorului de a atrage atenția asupra acestei obligațivăți în ceea ce privește semnarea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile ȘI de către administrator/reprezentantul legal.
Legiuitorul a adus însă și o condiție nouă în ceea ce privește angajarea persoanei împuternicite să semneze astfel de situații financiare, spre deosebire de vechea legislație care impunea condiția angajării doar în ceea ce privește directorul economic și contabilului șef.
3. Mențiuni neechivoce în ceea ce privesc termenele de depunere a situaţiilor financiare anuale
Astfel, legiuitorul a prevăzut că art. 36 alin.1 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“(1) Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)-(3) depun un exemplar al situaţiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, după cum urmează:
a) societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare;
b) celelalte persoane juridice, până la data de 30 aprilie inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare.”
Tot în sensul mai sus arătat, a neechivocității în ceea ce privesc termenele de depunere a situaţiilor financiare anuale, legiuitorul a introdus la articolul 36, după alineatul (1) patru noi alineate, alin. 1 indice 1- alin. 1 indice 4, care, în prezent, au următorul cuprins:
“(alin. 1 indice 1) În cazul în care datele prevăzute la alin. 1 sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
(alin 1 indice 2) Entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic depun situaţiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale.
(alin 1indice 3) Fac excepţie de la prevederile alin. 1 indice 2 entităţile prevăzute la art. 36 alin. (1) lit. b), care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea depun situaţiile financiare anuale în termen de 120 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale.
(alin 1 indice 4) În cazul în care termenele prevăzute la alin. (1 indice 2) şi (1 indice 3) corespund unor zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora. “
4. Depunerea exclusiv electronică -de la 01.01.2026- a documentelor/situațiilor financiare
În acest sens, legiuitorul a introdus la art. 36 din Legea nr. 82/1991 , după alin.10, un nou alineat, alin. 11 cu următorul cuprins:
“Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situaţiilor financiare, rapoartele de situaţii financiare, notele, precum şi alte documente care însoţesc situaţiile financiare la instituţiile publice se transmit exclusiv în format electronic.”
5. Posibilitatea Ministerului Finanţelor de a solicita raportări contabile până la data de 31 mai inclusiv
Astfel, legiuitorul a prevăzut că art. 37 din Legea nr. 82/1991 se modifică şi are în prezent următorul cuprins:
“(1) Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, Ministerul Finanţelor poate solicita persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4) să depună, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare, o raportare contabilă anuală, al cărei conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor. În cazul în care data de 31 mai este nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acesteia.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se aplică şi în cazul raportărilor contabile anuale depuse de entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.”